۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱

تحلیل سی‌ان‌ان از تغییر قیمت نفت

شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی به بررسی پیامدهای مرگ پادشاه عربستان بر بازار نفت پرداخت.
کد خبر : ۲۲۲۶۳۶
صراط: شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی به بررسی پیامدهای مرگ پادشاه عربستان بر بازار نفت پرداخت.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، در حالی که انتظار می‌رفت مرگ ملک عبدالله تاثیر قابل توجهی بر بازارهای نفتی داشته باشد اما انتقال بدون خشونت قدرت موجب شد تا افزایش بهای نفت در ساعات آغازین بازارهای روز جمعه از 2 درصد تجاوز نکند.

بر این اساس، نفت خام هم‌اکنون کمی بالاتر از 47 دلار در هر بشکه در بازارهای جهانی معامله می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: تلویزیون عربستان سعودی بلافاصله بعد از مرگ ملک عبدالله اعلام کرد که برادر ناتنی او، سلمان بن عبدالعزیز السعود، پادشاه جدید عربستان است. این مسئله نگرانی‌ها در خصوص بروز جنگ قدرت در عربستان را کاهش داد.

فهد ناظر، تحلیلگر سیاسی سابق سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در خصوص مواضع نفتی پادشاه جدید این کشور گفت: تصور نمی‌کنم که عربستان سعودی تغییر عمده‌ای در سیاست‌های طولانی مدت نفتی خود انجام دهد.

عربستان سعودی 16 درصد از ذخایر شناخته شده نفتی دنیا را در اختیار دارد و به دلیل سطح تولید بالای خود، از تاثیرگذاری عمده‌ای بر سیاست‌های اوپک و بهای نفت برخوردار است.

این تاثیرگذاری به حدی است که اعضای اوپک بحتی با وجود افت بیش از 50 درصدی بهای نفت، به دلیل مخالفت عربستان نتوانستند بر سر کاهش سقف تولید خود به توافق برسد.

«تام کلوزا»، تحلیلگر ارشد انرژی موسسه «اویل پرایس اینفورمیشن» در این خصوص گفت: تمامی اقدامات وزیر نفت و خاندان سلطنتی عربستان در 75 روز گذشته حاکی از سیاست این کشور برای حفظ میزان صادرات خود است.

با این حال،‌ اگرچه گفته می‌شود که عربستان سعودی با حفظ سطح تولید خود به دنبال در اختیار گرفتن بازارهاست ولی خود این کشور نیز به دلیل وابستگی شدیدی که به درآمدهای نفتی دارد، از کاهش بهای نفت آسیب خواهد دید.

موسسه «آکسفورد اکونومیز» نیز در این خصوص پیش‌بینی کرده است که اگر بهای نفت همچان 50 دلار در هر بشکه باقی بماند، اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی رشد منفی خواهد داشت.
منبع: فارس