۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴

پایان گفتگوی ظریف و کری در داووس

ظریف قرار است فردا (شنبه) صبح برای شرکت در مراسم درگذشت ملک عبدالله پادشاه سعودی به عربستان سفر کند.
کد خبر : ۲۲۲۶۸۶
صراط: گفت‌وگوی هسته‌ای وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در داووس سوئیس پایان یافت و وزیر خارجه ایران شنبه صبح به عربستان می‌رود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی امشب (جمعه) در داووس سوئیس و در حاشیه چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد و در محل برگزاری کنفرانس‌‌های داووس در حدود نیم ساعت به گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداختند.

این سومین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا طی یک هفته اخیر بود. ظریف و کری 24 دی ماه نیز بعد از تمدید هفت ماهه توافق ژنو به مدت هشت ساعت در ژنو به گفت‌وگو پرداختند و دو روز بعد (26 دی ماه) یک ساعت در پاریس گفت‌وگو کردند.

براساس این گزارش، ظریف قرار است فردا (شنبه) صبح برای شرکت در مراسم درگذشت ملک عبدالله پادشاه سعودی به عربستان سفر کند.

وزیر خارجه ایران هفته گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس گفته بود آخر هفته جاری هم من هم آقای کری و هم تعداد دیگری از وزرای خارجه 1+5 برای شرکت در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس خواهیم بود. هنوز برنامه‌ریزی قطعی صورت نگرفته، اما زمان حضور ما در داووس فرصتی هست که بتوانیم مذاکره کوتاه -نه مذاکره هشت ساعته- داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در دوران مجمع جهانی اقتصاد همه گرفتار جلسات متعدد، سخنرانی، میزگرد و ... هستند، عنوان کرد: بنده هم حداقل در سه میزگرد شرکت می‌کنم و البته حضور ما در آنجا خیلی طولانی نیست و همزمانی حضور من با آقای کری مدت کوتاهی است. لذا احتمال اینکه با آقای کری یا با سایر اعضای 1+5 ملاقات کنم، وجود دارد.

وزیر خارجه در عین حال یادآور شد: الزاما محور همه مذاکرات هسته‌ای نخواهد بود. در داووس در یک جلسه ویژه سوریه شرکت خواهم کرد و درباره وضعیت ژئوپولتیک جهانی من و خانم موگرینی صحبت خواهیم کرد. لذا زمینه‌های حضور و مذاکره و گفت‌وگو در اجلاس داووس زیاد است.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای صبح پنجشنبه به همراه محمدجواد ظریف تهران را به مقصد زوریخ سوئیس ترک کرد و ظریف از آنجا راهی داووس شد تا در چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد شرکت و به ایراد سخنرانی بپردازد.

در حال حاضر نیز معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در زوریخ در حال گفت‌وگو هستند و آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شد در خصوص برخی موضوعات مورد اختلاف صحبت شده است.

لازم به ذکر است موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دیروز (پنجشنبه) در تماس تلفنی با ظریف درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای به گفت‌وگو پرداخت.

به گزارش فارس،‌محمدجواد ظریف صبح امروز به وقت محلی در برنامه‌ای در خصوص خشونت و افراطی‌گری به ایراد سخنرانی پرداخت و در نشستی درباره وضعیت ژئوپولتیک و همچنین در نشستی درباره سوریه حضور یافت و سخنرانی کرد.

چهل و پنجمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس با شعار «رویکرد جدید جهانی برای حل چالش‌های بین‌المللی» روز چهارشنبه اول بهمن ماه با حضور مقاماتی از 140 کشور جهان در داووس آغاز به کار کرد.

پس از آنکه ایران و شش کشور در سوم آذر ماه سال جاری (1393) به دلیل وجود اختلافات عمده به خصوص در زمینه ظرفیت و میزان غنی سازی و شیوه رفع تحریم‌ها به توافق نرسیدند، توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک)‌را برای هفت ماه تمدید کرده و تأکید کردند که همه تلاش خود را صورت دهند تا ظرف چهار ماه بعد بتوانند به توافق سیاسی دست یابند.
منبع: فارس