۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶

کری خیال عربستان را راحت کرد

طبق این گزارش، عربستان به طور آشکارا از تضمین‌هایی که هفته گذشته «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در «ریاض» در خصوص توافق هسته‌ای با ایران ارائه داد، استقبال کردند.
کد خبر : ۲۳۱۹۳۰
صراط: پایگاه المانیتور گزارش کرد عربستان می‌داند در صورت مخالفت با یک توافق موفقیت‌آمیز هسته‌ای با ایران ممکن است در جهان منزوی شود و به همین دلیل به دنبال تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است.

پایگاه اینترنتی «المانیتور» در گزارشی نوشت که عربستان سعودی به صورت بی سر و صدا برای توافق بین‌المللی هسته‌ای با ایران آماده می‌شود.
 
طبق این گزارش، عربستان به طور آشکارا از تضمین‌هایی که هفته گذشته «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در «ریاض» در خصوص توافق هسته‌ای با ایران ارائه داد، استقبال کردند.
 
کری به آنها تضمین داد که واشنگتن یک توافق بد هسته‌ای با ایران را نمی‌پذیرد و توافق هسته‌ای، به ایجاد روابط خیلی حسنه واشنگتن و تهران  منجر نمی‌شود.
 
بر اساس این گزارش، عربستان همچنان در خصوص مذاکرات هسته‌ای تردید دارد و آمادگی هرگونه نتیجه‌ در فرایند مذاکرات را دارند.
 
المانیتور در توضیح اینکه عربستان چگونه برای هر نتیجه‌ای که در مذاکرات هسته‌ای حاصل می‌شود، آمادگی دارد، گزارش کرد، عربستان سعودی به این مسئله پی برده است که توافق موفق بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه‌المان) از حمایت گسترده جامعه بین‌الملل و تأیید سازمان ملل برخوردار خواهد بود و بنابراین به نفعش نیست با اقلیت‌‌هایی همچون نتانیاهو که مخالف توافق هستند، هم راستا شود و از توافقی دوری کند که از حمایت اکثر جهان بهره‌مند است.
 
طبق این گزارش، خاندان آل سعود از اسرائیل بیزار است و اغلب سعودی‌ها، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را یک جنایتکار جنگی می‌دانند و هرگونه نشانه‌ای از منافع متقابل با اسرائیل برای عربستان ناخوشایند است.
 
المانیتور با اشاره به این موارد ادامه داد، بنابراین رویکرد سعودی‌ها، تقویت ائتلاف منطقه‌ای برای تقابل طولانی‌مدت با تهران است که به مفهوم تقویت اتحاد شورای همکاری خلیج فارس (GCC) می‌باشد. عربستان ائتلاف محکمی در ابوظبی و منامه دارد و از نظر ریاض، دو لینک ضعیف در سازش شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران وجود دارد و آن عمان و قطر هستند. هیچ یک از این دو کشور تمایلی به ترک روابط با ایران ندارند اما سلمان در حال اعمال فشار به این دو کشور علیه ایران است.
 
طبق این گزارش، یمن بعنوان حیاط خلوت عربستان به حساب می‌آید و هم‌اکنون پیروزی انصار‌الله در شمال یمن از جمله صنعا منجر شده است که سعودی‌ها و کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس سفارت‌های خود را به «عدن»، محلی که «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن فرار کرده، منتقل کنند. از طرفی آغاز پرواز تهران-صنعا در ماه گذشته بر میزان موفقیت ایران در رسیدن به هدف کلیدی در حیاط خلوت آل سعود تأکید دارد.
 
مصر یکی از شرکای عرب مهم برای عربستان به حساب می‌اید و خاندان آل سعود، نقش مهمی در بازگرداندن او به قدرت ایفا کرده است و سلمان هفته گذشته با وی دیدار کرد تا از نزدیک در خصوص موضوعات منطقه‌ای به ویژه ایران همکاری کند.
 
طبق این گزارش، عراق کشوری است که عربستان آن را به ایران باخته است، سعودی‌ها انتظار این را دارند که ایران بعنوان پیروز بزرگ جنگ با داعش باشد و همچنین می‌دانند که تاریخ، جغرافی، جمعیت‌شناسی و وابستگی فرقه‌ای به نفع ایران در عراق است. آنها معتقدند که «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2003 مرتکب یک خطای بزرگ شد و اوباما امروز یک اتحاد مقدس با ایران در عراق به وجود آورده است و تنها گزینه‌ای که برای عربستان باقی می‌ماند، جلوگیری از پیشرفت شیعه در عراق است.
 
المانیتور ادامه می‌دهد که یکی دیگر از کشورهای عربی سوریه است که ریاض آن را به ایران باخته است اما باز هم امیدوار است که بتواند «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه را از قدرت برکنار کند. سعودی‌ها به همراه فرانسه در اختیار ارتش لبنان پول فراوان قرار دادند تا برای حزب‌الله مانع به وجود آوردند. سلمان اخیراً با «عبدالله دوم» پادشاه اردن دیدار کرد تا در خصوص سوریه با او همکاری داشته باشد و دیداری را نیز در این زمینه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه صورت داد.
 
این گزارش سپس به پاکستان اشاره کرد و نوشت که این کشور که تنها کشور مسلمان با تسلیحات هسته‌ای است، یکی از همپیمانان مهم عربستان به حساب می‌آید. سال گذشته، برای اولین بار، سعودی‌ها آشکارا موشک‌های بالستیک میان برد ساخت چین خود را به نمایش گذاشتند که این تنها موشک‌هایی است که می‌تواند به تهران برسد و ژنرال «رائول شریف» رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان که زرادخانه‌های هسته‌ای پاکستان را کنترل می‌کند نیز حضور داشت. سعودی‌ها از دهه 1970 تاکنون برای تولید زرادخانه سریع‌الرشد پاکستان کمک کرده است.
 
سلمان در اواخر فوریه، «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان را به ریاض فراخواند و در رسانه‌های پاکستانی به عنوان همکاری استراتژیک علیه ایران از این دعوت یاد شد. سلمان نیز یکسال قبل بعنوان ولیعهد از پاکستان دیدار کرد و برای تأیید توافق راهبردی عربستان-پاکستان، 1.5 میلیارد دلار به شریف داد و نتیجه فوری این دیدار، تصمیم پاکستان برای انتقال سفارت از یمن به عدن شد.
 
طبق این گزارش، برخی گمانه‌زنی‌ها در اسلام‌آباد بر این است که عربستان به دنبال دریافت تضمین از شریف بوده است تا در صورتیکه مذاکرات هسته‌ای ایران به توافق بد یا عدم توافق منجر شد، پاکستان به تعهد پایدار خود برای تأمین امنیت عربستان پایبند خواهد بود.
 
المانیتور ادامه داد که جزئیات دقیق اینکه تعهد هسته‌ای پاکستان به عربستان شامل چه چیزی می‌شود، هنوز مشخص نیست.
 
این گزارش در پایان نتیجه‌گیری کرد که عربستان اوباما را ترک نکرده است و آمریکا همچنان قدیمی‌ترین همپیمان این کشور به حساب می‌آیند و واشنگتن همچنان می‌تواند با سخنان خود، عربستان را تحریک‌ کند. سعودی‌ها یک رویکرد زیرکانه‌تر را ترجیح می‌دهند.
منبع: فارس