۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴

نعمت‌زاده: صادرات با گرانی ارز با صرفه شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات شکر گفت: در مورد واگذاری شرکت بازرگانی دولتی ایران به صورت یک بام و دو هوا عمل شده است.
کد خبر : ۲۲۲۸۴۲
صراط: محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت بعد از ظهر امروز در نشست خبری با حضور معاونان خود و خبرنگاران در وزارت صنعت سؤالات متعددی از جمله اینکه تکلیف واردات کالاهای اساسی و تنظیم بازار مانند شکر چه می‌شود، پاسخ داد و گفت: قانونی در اواخر سال 91 به صورت طرح در مجلس تصویب شده که طرح انتزاع برخی وظایف صنعت را در وزارت جهاد کشاورزی تجمیع کرده و چون این طرح مشکلات زیادی در اجرا داشت، دولت قبل اجرایش را تا آخر سال 92 متوقف کرد و ستاد تدابیر ویژه مسئول آن شد.

وی افزود: اما از آنجایی که این دولت قانون ندارد،‌ گفته شد که ستاد تدابیر ویژه برای قوانین مرتبط با تحریم است و اینکه فلان کار جزو وظایف این وزارتخانه باشد یا آن وزارتخانه، جزو تحریم نیست و رئیس‌جمهور دستور دادند تا آیین‌نامه انتزاع توسط دو وزیر تهیه شود که با امضای هر دوی ما به دولت رفت و تصویب شد.

وی با اشاره به اینکه معتقدیم کار شرکت بازرگانی دولتی بازرگانی است، افزود: اما در قانون صراحت دارد که وظایف منتقل شود، منتهی اینکه تنظیم بازار برای محصولات کشاورزی هم باید به وزارت جهاد برود، از ابتدای امسال کل این وظایف را واگذار کردیم، حتی در سال‌های گذشته تنظیم بازار میوه برای شب عید با وزارت صنعت بود که برای امسال این مهم برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و اکنون سازمان تعاون روستایی آن را پیگیری می‌کند.

نعمت‌زاده در لابه‌لای سخنان خود با اشاره به تأکید برخی رسانه‌ها مبنی بر واگذاری بازرگانی دولتی که نقش مهمی را در تأمین کالاهای اساسی از جمله گندم برعهده دارد، گفت: در خبرنامه وزارت اطلاعات آمده بود که امسال خرید گندم با مشکل مواجه خواهد شد چون بازرگانی دولتی به وزارت جهاد واگذار نشده است و حتی نمایندگان مجلس هم به آقای حجتی فشار می‌آوردند که بازرگانی دولتی را هم زودتر بگیرید که به نظر من این فشارها بی‌مورد بود، چرا که امسال بیشترین حجم گندم را خریدیم و پول کشاورزان را توانستیم، با قرض از بانک‌ها بپردازیم، تا جایی که 6.8 میلیون تن گندم خریداری شد، در حالی که این رقم در سال گذشته 4.5 میلیون تن بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال نیز خرید گندم، روغن، برنج و شکر را شرکت بازرگانی دولتی به نمایندگی از وزارت جهاد کشاورزی انجام داد، افزود: به دستور رئیس‌جمهور بنا بود تا شش ماه ذخیره استراتژیک گندم داشته باشیم و ما بنا به ضرورت تأکید داشتیم که فقط گندم و روغن وارد شود، چرا که از قبل می‌دانستیم که در سال 91، 2.5 میلیون تن شکر وارد کشور شده که هیچ‌کس ناراحت نشده و سود بازرگانی آن را از 40 درصد صفر کرده‌اند.

وی ادامه داد: امسال علی‌رغم آنکه شرکت بازرگانی دولتی ابلاغیه دارد تا مقداری شکر و برنج وارد کند، ما این کار را نکردیم و واردات شکر امسال 45 درصد و برنج 50 درصد کمتر از سال گذشته بوده است.

وی در پاسخ به اینکه برخی گفته‌اند که ثبت سفارش‌های شکر بیش از حد نیاز بوده، گفت: طبق قانون، وزیر جهاد کشاورزی اختیار دارد که اذن واردات یا توقف این واردات محصول را بدهد، اما طبق قانون برنامه پنج ساله، ما به جز تعرفه هیچ مانعی را نمی‌توانیم برای واردات ایجاد کنیم که اکنون ثبت سفارش برنج و شکر جلویش گرفته شده است، اما یک سری ثبت سفارش‌ها مربوط به قبل است. از ابتدای سال جاری هم هیچ ثبت سفارش شکری هم نداشته‌ایم.

نعمت‌زاده در پاسخ به اینکه بالاخره تکلیف شرکت بازرگانی دولتی چه می‌شود و آیا این شرکت در زیرمجموعه وزارت صنعت قرار دارد یا وزارت جهاد، گفت: این موضوع در کمیسیون صنعت مجلس مطرح است که پس از کار کارشناسی به دولت می‌آید و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود، چرا که معتقدیم بازرگانی دولتی کار بازرگانی انجام می‌دهد.

وی همچنین در مورد حذف ثبت سفارش و روان‌تر شدن سرعت ورود کالا این گونه توضیح داد که به جز برخی مواد اولیه که باید از وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت بهداشت مجوز داشته باشند، 3 هزار و 500 قلم کالا ثبت سیستمی می‌شوند و دیگر نیازی به اخذ بسیاری از گواهی‌نامه‌ها نیست، یکی از پیشنهادات مجلس این بود که زمان ثبت سفارش را کم کنید که الان ما آن را صفر کرده‌ایم.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال این وزارتخانه به دنبال شفاف‌سازی تمامی مراحل ثبت سفارش است و به جز نام فروشنده که به دلیل تحریم‌ها به صلاح نیست، تا اعلام شود، بقیه مراحل قابل مشاهده است.

وزیر صنعت تشکیل شورای گفت‌وگو در اتاق بازرگانی را یکی دیگر از مواردی دانست که به تسهیل امور از جمله بهبود فضای کسب و کار کمک می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد برنامه این وزارتخانه در راستای توسعه صادرات غیرنفتی نیز این گونه پاسخ داد که هر هفته جلسه‌ای را با انجمن‌ها و اتحادیه‌های صادرکننده برگزار می‌کنیم، تا بتوانیم برنامه‌ریزی منسجمی را در این راستا تدوین کنیم.

وی در مورد تأثیر کاهش قیمت نفت و صادرات نیز گفت: از زمانی که ارز گران‌تر شده، صادرات بیشتر صرف می‌کند، ولی واقعاً به دنبال آن هستیم که بخشی از کاهش درآمد ارزی را از این محل تأمین کنیم، چرا که مقام معظم رهبری نیز به کرات بر این موضوع تأکید داشته‌اند که صادرات غیرنفتی باید توسعه یابد.

وی از اصحاب رسانه خواست تا اگر بر سر راه صادرات مشکلات یا موانعی وجود دارد آن را گوشزد کنند و افزود: به دنبال اصلاح تعرفه‌ها به نفع تولید داخلی و محدود کردن واردات هستیم.
منبع: فارس