۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
صدر در اصفهان دست به دست می‌شود/ نبرد جذاب هفته در کرج برگزار می‌شود

مرور هفته نوزدهم لیگ برتر +جدول

تلاش نفت برای حفظ و سپاهان برای رسیدن به صدر در اصفهان و تقابل تیم‌های امیر قلعه‌نویی و مجید جلالی در کرج از مهمترین اتفاقات روز نخست از هفته نوزدهم لیگ برتر است.
کد خبر : ۲۲۴۷۷۳
صراط: هفته نوزدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگا‌ه‌های کشور عصر فردا چهارشنبه با برگزاری 3 بازی آغاز می‌شود، دیدارهایی که می‌توانند زمینه‌ساز ایجاد تغییرات در بالای جدول را فراهم کند. همچنین در شهر قدس هم دو تیم پائین جدولی، برای رسیدن به جایگاه بهتر به میدان می‌روند.

سایپا البرز - استقلال تهران
میزبانی دوباره کرج از یک بازی بزرگ؛ مسابقه‌ای که تابوی برگزاری آن در استان البرز از فصل سیزدهم شکست و سایپا به جای میزبانی از استقلال در ورزشگاه آزادی، در ورزشگاه انقلاب کرج از این تیم تهرانی پذیرایی می‌‎کند، آنهم در روزی که مجید جلالی و امیر قلعه‌نویی دوباره برابر هم قرار می‌گیرند.

البته همیشه رقابت جلالی و قلعه‌نویی جذابیت‌های خاص خود را داشته و باید دید در پایان این مسابقه، قلعه‌نویی همانند سال‌های پیش که جلالی باعث قهرمانی استقلال شد، لقب "مرد" را برای این مربی به کار می‌برد و یا ممکن است اتفاقات درون یا بیرون زمین باعث شود همانند روزهایی که جلالی پاس را قهرمان کرد و یا عملکرد استقلال در دربی 76 را زیر سوال برد، مورد انتقاد  سرمربی استقلال قرار بگیرد. 

هنوز هم هواداران فوتبال به یاد دارند روزهایی که امیر قلعه‌نویی منتقدانش را "اجنبی پرستان قلم فروش، وطن فروش" لقب داد. مجید جلالی هم در برنامه 90 وقتی از عملکرد استقلال در دربی 76 انتقاد کرد، پس از این کنایه عادل فردوسی‌پور که "وقتی این حرف‌ها را می‌زنید، متهم به اجنبی پرستی می‌شوید" گفت: ما آنهایی را که زیر پرچم آمریکا قسم می‌خوردند، را اجنبی پرست نمی‌نامیم و می‌گوییم که حقشان است که چنین کاری می‌کنند. ما تنها در مورد فوتبال حرف می‌زنیم و منصفانه صحبت می‌کنیم.

اما از نظر امتیازی، دو تیم پیروز در هفته هجدهم لیگ برتر که هرچند به خاطر آن برد در جدول صعود نکردند اما جایگاه خود را تحکیم بخشیدند، برابر هم قرار می‌گیرند. سایپا در صورت برد، تنها جایگاهش در رده ششم را تحکیم‌تر کرده و اختلاف امتیازی‌اش با 5 تیم بالای جدول را به حداقل می‌رساند اما در صورت باخت، دو تیم صبا و ذوب‌آهن، جایگاه این تیم را تهدید خواهد کرد.

استقلال تهران هم که جایگاه پنجمش را در صورت تساوی و یا باخت حفظ می‌کند، تنها برای رسیدن به پیروزی به کرج سفر می‌کند، نتیجه‌ای که می‌تواند شاگردان قلعه‌نویی را در پایان دیدارهای هفته، به رده دوم هم برساند.

پیکان تهران - گسترش فولاد تبریز
آخرین برد پیکان به هفته دوازدهم باز می‌گردد، جائیکه در تبریز مقابل تراکتورسازی به پیروزی دست یافت. پیکان که در پایان نیم فصل صمد مرفاوی را جانشین منصور ابراهیم‌زاده کرد، همچنان 3 هفته بدون پیروزی را سپری می‌کند و بعد از دو تساوی متوالی، به فکر پایان دادن به روزهای بدون برد است.

پیکان درحالی برای نخستین مرتبه در فصل جاری در ورزشگاه شهر قدس از یک تیم پذیرایی می‌کند که برای پایان دادن به روزهای روز به نزولش، نیاز به پیروزی دارد، آنهم برابر تیمی که در دو هفته گذشته شکست خورده و حالا برای جبران این ناکامی‌ها و جدا شدن از مربع قعرنشینان، به فکر پیروزی در زمین حریف است.

سپاهان اصفهان - نفت تهران
پیروزی در این مسابقه یعنی صدرنشینی، آنهم برای تیمی که هفته پیش تساوی را در ثانیه‌های پایانی با شکست عوض کرد. سپاهان اصفهان در نبرد صدرنشینان از یکسو به فکر انتقام شکست 3 بر صفر نیم فصل نخست از نفت است و از سوی دیگر در اندیشه رسیدن به صدر.

شاگردان فرکی برای صدرنشینی موقت و یا دائمی در پایان هفته نوزدهم، تنها باید نفت تهران صدرنشین را ببرند، آنهم در روزیکه این تیم علی قربانی و وحید امیری دو بازیکن جوان و تاثیرگذار خود را در اختیار ندارد اما تساوی یا شکست، ممکن است ادامه بالانشینی نفت را رقم بزند.

نفت تهران که از ابتدای نیم فصل دوم، صدرنشینی را از تراکتورسازی تبریز گرفت، در هفته گذشته به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به فولاد خوزستان، همچنان صدر را حفظ کرد. در چنین شرایطی شاگردان منصوریان باید از دو نظر نگران وضعیت خود باشند. ابتدا اینکه در زمین سپاهان امتیازی از دست ندهند و دوم شاهد ناکامی فولاد در دربی اهواز باشند.

زردپوشان تهرانی که برابر مربی سابق خود قرار می‌گیرند - همان مربی که این تیم را در لیگ نگه داشت و به یکی از تیم‌های مطرح فوتبال کشور تبدیل کرد - برای نگه داشتن خود در بالای جدول، باید مقابل چشمان این مربی بدرخشند و پیروز شوند زیرا در غیر اینصورت شاهد هفته نوزدهم را با سقوط به رده پنجم هم به پایان برساندند.

برنامه هفته نوزدهم از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
چهارشنبه - ۱۵ بهمن
* سایپا البرز - استقلال تهران، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه انقلاب کرج
* پیکان تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه شهر قدس
* سپاهان اصفهان - نفت تهران، ساعت ۱۶، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

پنجشنبه- ۱۶ بهمن
* راه‌آهن تهران - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه تختی تهران
* نفت مسجدسلیمان - صبای قم، ساعت ۱۵:۳۰، ورزشگاه بهنام محمودی

جمعه - ۱۷ بهمن
* تراکتورسازي تبریز - پدیده مشهد، ساعت ۱۶، ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز
* پرسپولیس تهران - ملوان بندرانزلی، ساعت ۱۷:۰۵، ورزشگاه آزادی تهران
* استقلال خوزستان - فولاد خوزستان، ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه غدیر اهواز

جدول آقای گل لیگ:
۱۲ گل:
لوسيانو ادينهو (تراکتورسازی)

۹ گل: سجاد شهباززاده (استقلال)

۷ گل: اميد ابراهيمی (استقلال)، محمدرضا خلعتبری (سپاهان) و سروش رفيعی (فولاد)

۶ گل: محسن دلير (تراکتورسازی)، مهدی شريفی (سپاهان) و محسن يوسفی (ملوان)

۵ گل: مارکو اورليو آيوبل و ايوب کلانتری (صبای قم)، رضا عنايتی (پديده - استقلال)، ميثم مجيدی (استقلال خوزستان)، محمد عباس‌زاده (پرسپوليس)، مسعود حسن‌زاده (ذوب‌آهن)، ميلاد ميداوودی (سايپا) و غلامرضا رضايی (نفت تهران)

جدول رده‌بندی لیگ برتر در پایان هفته هجدهم

 نام تیمبازیبردتساویباختزدهخوردهتفاضل‌امتیاز
۱نفت تهران۱۸۹۷۲۲۵۱۴۱۱۳۴
۲فولاد خوزستان۱۸۱۰۴۴۲۰۱۲۸۳۴
۳سپاهان اصفهان۱۸۹۶۳۲۷۱۸۹۳۳
۴تراکتورسازی تبریز۱۸۹۵۴۳۲۲۰۱۲۳۲
۵استقلال تهران۱۸۹۴۵۳۱۲۳۸۳۱
۶سایپا البرز۱۸۷۶۵۲۰۱۵۵۲۷
۷صبای قم۱۸۶۷۵۱۹۲۰۱-۲۵
۸ذوب‌آهن اصفهان۱۸۶۶۶۲۱۱۸۳۲۴
۹پرسپولیس۱۸۶۴۸۱۹۲۲۳-۲۲
۱۰پدیده مشهد۱۸۴۹۵۱۶۱۷۱-۲۱
۱۱استقلال خوزستان۱۸۳۱۰۵۲۳۲۴۱-۱۹
۱۲پیکان تهران۱۸۴۷۷۹۱۵۶-۱۹
۱۳گسترش فولاد۱۸۳۷۸۱۸۲۸۱۰-۱۶
۱۴راه‌آهن تهران۱۸۴۴۱۰۱۵۲۷۱۲-۱۶
۱۵نفت مسجدسلیمان۱۸۲۹۷۱۱۲۳۱۲-۱۵
۱۶ملوان بندرانزلی۱۸۱۹۸۱۳۲۳۱۰-۱۲
منبع: مهر