۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹

دستور پوتین برای واردات از ایران

یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به ظرفیت خالی صنایع مهم duplicate یا دوباره‌سازی شده روسیه برای استفاده ایران، گفت: چرا از ظرفیت بازار روسیه نباید برای اشتغالزایی در ایران استفاده کرد؟
کد خبر : ۲۲۴۸۱۶
صراط: یک کارشناس مسائل روسیه با اشاره به ظرفیت خالی صنایع مهم duplicate یا دوباره‌سازی شده روسیه برای استفاده ایران، گفت: چرا از ظرفیت بازار روسیه نباید برای اشتغالزایی در ایران استفاده کرد؟
 
امیر احمدنیا اظهار داشت: اگر نگاهی کلی به روسیه بیندازیم مشخصاً این کشور به وسیله نژاد اسلاو تشکیل شده است که البته این نژاد در طول تاریخ با دیگر نژاد‌ها مثل تاتارها آمیخته شده اند.
 
وی با تاکید بر اینکه پطر کبیر در روسیه مانند دنگ ژیائوپنگ در چین، تاریخ روسیه را تغییر داده است، گفت: اولین وجه این تحول توجه به علم است تا جایی که گفته می‌شود پطر کبیر به صورت ناشناس مدت‌ها در فنلاند مستقر شد تا شخصاً کشتی‌سازی یاد بگیرد و سپس صنایع کشتی‌سازی را در سن پطرزبورگ مستقر کرده است یعنی پطر کبیر به طور همزمان هم به علم، هم به فناوری و هم به صنعت توجه داشته است.
 
این کارشناس روسیه ادامه داد: آنها حتی قبل از انقلاب کمونیستی 1917 روی صنایع هوافضا که در دنیا نوپا بوده است کار می‌کرده‌اند و حتی مدعی هستند بعضی اختراعات از جمله رادیو ابتدا در روسیه انجام شده است. بعد از انقلاب 1917 و حضور استالین، وی بر مباحث نظامی تاکید داشت اما در این مسیر تمرکز روی علم و فناوری حفظ شد.
 
وی اضافه کرد: پطر کبیر در قرن 17 دانشگاه‌های معتبری در روسیه تأسیس کرد، چنانکه دانشگاه دولتی مسکو 280 سال و دانشگاه کازان 230 سال سابقه دارند، اما این دانشگاه‌ها در بخش آموزش متوقف نشده و وارد لایه‌های تحقیقات کاربردی شدند.
 
وی افزود: مثلاً در صنعت نفت و گاز 3 دانشگاه مهم پوپکین، کازان و سنت پترزبورگ فعال هستند که حوزه تمرکز فعالیت‌های آنها در شهرهای نفت‌خیز است به گونه‌ای که فارغ التحصیلان دانشگاهی بتوانند بلافاصله وارد صنعت شوند.
 
روس‌ها چگونه برنده نوبل تربیت کردند
 
احمدنیا توضیح داد: اساتید این دانشگاه‌ها یک پا در دانشگاه و پای دیگر در انستیتوهای تحقیقاتی کاربردی دارند، دانشجو‌های phd نیز سال اول یک روز را در انستیتو و 4 روز را در دانشگاه می‌گذارنند وقتی به سال آخر می‌رسند این نسبت برعکس می‌شوند و یک روز در دانشگاه و 4 روز در انستیتو یا شرکت‌های صنعتی می‌گذرانند.
 
وی تاکید کرد: به دلیل طراحی همین رویکرد، روس‌ها دانشمندان بزگی را به جهان معرفی کرد‌ه‌اند چنانکه تعداد زیادی برنده جایزه نوبل داشته‌اند و به علوم پایه توجه ویژه کرده‌اند.
 
وی با بیان اینکه به همین دلیل زیرساخت علمی و آموزشی روسیه بسیار غنی است و توانسته‌اند رکوردهای ویژه‌ای در بعضی صنایع به جا بگذارند، گفت: مثلاً در صنعت هوافضا دفتر طراحی میگ بیش از 300 نوع هواپیما طراحی کرده است یا دفتر طراحی ایلوشین بیش از 70 هزار هواپیما تولید کرده است چنانکه در جنگ جهانی دوم هواپیمای ایل 2 بر فراز آسمان شمال ایران پرواز می‌کرد و متأسفانه این طرف، کاملاً دویست سال خواب بوده‌ایم.
 
این کارشناس روسیه اضافه کرد: این در حالی است که فاصله ما با صنایع مهم روس‌ها بسیار اندک است. روس‌ها صنایع مهم خود را در کنار رود ولگا که به خزر می‌ریزد مستقر کرده‌اند تا بتوانند از حمل‌ونقل دریایی برای وصل کردن زنجیره صنعت استفاده کنند.
 
ظرفیت خالی صنایع مهم روسیه برای استفاده ایران آماده است
 
وی گفت: روس‌ها همچنین با توجه به تجربه جنگ‌هایی که از سر گذرانده‌اند و برای حفاظت از زیرساخت علم و فن‌آوری خود، همه صنایع مهم خود را در مناطق دیگر  duplicate یا دوباره‌سازی کرده‌اند تا اگر یکی از آنها از بین رفت مشابه آن در میانه روسیه یا سیبری وجود داشته باشد مثلاً انستیتو ساگی که حکم ناسا را برای روسیه دارد و بیش از 50 سال تونل باد پیشرفته دارد در سیبری دوباره‌سازی شده است و به نام سیبنیا فعالیت می‌کند.
 
احمدنیا افزود: ما سال 73 در معیت آقای ترکان از این انستیتو بازدید کردیم، آن قدر مقیاس تجهیزات بزرگ بود که انگار ما در شهر لی‌لی‌پوت قرار داشتیم و هواپیمای میگ 29 را در مقیاس یک به یک و اندازه‌ اصلی در آنها آزمایش می‌کردند.
 
وی تصریح کرد: بسیاری از این زیرساخـت‌های دوباره‌سازی شده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند و آماده هستند تا ما از آنها استفاده کنیم.
 
این کارشناس روسیه ادامه داد: در مورد ماهواره‌ها هم همین کار را کرده‌اند. من شاید از معدود مدیران و کارشناسانی باشم که ماهواره‌های بزرگ روس و غربی را از نزدیک دیده‌ام چراکه ابتدای فروپاشی شوروی ما هرجا اراده می‌کردیم می‌رفتیم به گونه‌ای که حتی در موتور موشک‌های پیشرفته راه می‌رفتیم و آقای دکتر صفری که سفیر ما بود هم کمک زیادی کرد که این روابط توسعه یابد.
 
*دستور پوتین برای واردات 1 میلیاد دلار صیفی‌جات از ایران
 
وی اظهار داشت: شاید همکاری ایران و روسیه همچنان از حب علی نباشد و بتوان از آن به بغض معاویه تعبیر کرد اما ظرفیتی است که ما می‌توانیم از آن بهره‌ زیادی ببریم چراکه جبر جغرافیا ما را کنار هم قرار داده است و ما لااقل به عنوان بازار می‌توانیم از روسیه استفاده کنیم.
 
احمدنیا گفت: وقتی 300 کیلومتر آن طرف‌تر از مرز ما شهر شیعه‌نشین در بند قرار دارد و بالاتر از آن داغستان و بندر حاج قلعه قرار دارد که مسلمان هستند چرا نباید از این ظرفیت‌ در راستای اشتغالزایی برای جوانان کشورمان استفاده کنیم؟ در صورتی که الان آقای پوتین یک میلیارد دلار واردات صیفی‌‌جات از لهستان داشته و دستور داده از این به بعد این رقم از ایران به جای لهستان وارد شود.
 
قرارداد مناسبی برای تامین تجهیزات نفتی با روسیه بسته نمی‌شود
 
وی تصریح کرد: در صنعت نفت و گاز ما این همه مشکل در تأمین تجهیزات یا حتی سرمایه‌گذاری داریم اما هیچ کس حاضر نیست یک قرارداد مناسب با روس‌ها برای تأمین تجهیزات و خدمات منعقد کند روس‌ها هم البته مشکلاتی دارند اما مشکلات طرف ما متأسفانه بیشتر است.
 
این کارشناس روسیه اضافه کرد: متأسفانه ما حتی افراد مسلط به حقوق نفت و گاز در سطوح عالی در کشور در اختیار نداریم به همین دلیل است که در بسیاری موارد با روس‌ها هم به مشکل حقوقی می‌خوریم. علی‌رغم آنکه پایه حقوقی ما و روس‌ها فرانسه است اما باید بر جزئیات مسلط شد.
 
وی گفت: بخش خصوصی ما توجه و تلاش می‌کند اما به موانع برخورد می‌‌کند و ناکام می‌ماند.

منبع: فارس
برچسب ها: پوتین روسیه ایران