۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶

شناسایی شهید گمنام پس از ۹سال +عکس

هویت پیکر مطهر یکی از این سه شهید گمنام بعد از گذشت ۹ سال از تدفین پیکر وی شناسایی شد. هویت این شهید والامقام توسط آزمایش DNA از نمونه استخوانی شهید و تطبیق آن با آزمایش خانواده شناسایی شد.
کد خبر : ۲۲۴۹۹۹
صراط: در سال 1384 پیکر مطهر سه شهید گمنام با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اراک در این دانشگاه به خاک سپرده شدند. هویت پیکر مطهر یکی از این سه شهید گمنام بعد از گذشت 9 سال از تدفین پیکر او شناسایی شد. هویت این شهید والامقام توسط آزمایش DNA از نمونه استخوانی شهید و تطبیق آن با آزمایش خانواده شناسایی شد.

احراز هویت یک شهیدگمنام  پس از ۹سال +عکس

شهید «علی امینی» فرزند «بمانعلی» ، متولد اول فرودین سال 1351 استان اصفهان است که از خوراسگان با عضویت بسیجی از لشکر 14 امام حسین(ع) به جبهه‌های جنگ اعزام شد. این شهید بزرگوار در 19 تیرماه سال 1367 به عنوان شهید مفقود اعلام شد و در 5 آبان ماه 1384 پیکر مطهرش توسط کمیته تفحص جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در جزیره فاو کشف شد.
 
پیکر مطهر این شهید 16 ساله پس از 17 سال از شهادتش در تاریخ 16 بهمن ماه سال 1384 طی مراسمی با حضور دانشجویان در دانشگاه آزاد اراک به عنوان شهید گمنام تشییع و به خاک سپرده شده بود. و حالا هویت او بعد از 26 سال از شهادتش و گذشت 9 سال از تدفینش شناسایی شد. پیکر مطهر و نورانی شهید "علی امینی"  از طریق DNA شناسایی شد.
 
پیش از این هویت شهدای گمنام مدفون در اماکن مختلف از جمله برخی دانشگاه‌های کشور از طریق آزمایش DNA شناسایی شده بود. دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه صدا و سیما، دانشگاه پیام نور تهران و دانشگاه علوم پزشکی همدان پیش‌تر شاهد شناسایی شهدای گمنام مدفون شده بودند.
 
شهید «رضا سلمانی کردآبادی» در عملیات بیت المقدس در سال 61 و در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمده و هویت پیکر او بعد از گذشت 32 سال محرز شد. این در حالی بود که او 6 سال پیش به عنوان شهید گمنام به همراه 4 شهید دیگر در «دانشگاه امیرکبیر» به خاک سپرده شده بود. شهید 18 ساله ای که در روز دوم مهرماه سال 1390 مصادف با شهادت امام صادق(ع) در «دانشگاه صدا و سیمای تهران» به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شده بود نیز چند ماه پیش وقتی سه سال از تدفین او گذشته بود، هویتش شناسایی شد. شهید «جواد نظام دوست»  27سال قبل در 16 شهریور 66 در منطقه جزیره مجنون به فیض شهادت نائل آمد.
 
شهید «عباسعلی مختاری» فرزند علی‌جان متولد 1339 اعزامی از استان اصفهان بود که در سال 1361 در عملیات رمضان و در منطقه پاسگاه زید به شهادت رسید. پیکر وی به عنوان شهید گمنام در 28 بهمن سال 87 همزمان با اربعین حسینی(ع) در «دانشگاه پیام نور تهران» به خاک سپرده شد. وی فرمانده گروهانی در گردان امام سجاد(ع) و بازیکن سابق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان بود. هویت این شهید 22 ساله که 6 سال پیش تدفین شد، چند ماه پیش توسط آزمایش DNA شناسایی شد. همچنین چند ماه پیش پیکر پاک شهید بزرگوار «علی فرج پور حقه»  فرزند اسدالله نیز از طریق آزمایش DNA  شناسایی شد. این شهید بزرگوار در17 فروردین 1344 در تبریز متولد شد و از طریق لشکر 31 عاشورا(مشهور به لشکر خوبان) با عضویت بسیجی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و در 20 اسفندماه سال62  در عملیات خیبر و در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل شد. پیکر این شهید در «دانشگاه علوم پزشکی همدان» در 28 آذرماه سال 91 به‌همراه یک شهید گمنام دیگر به خاک سپرده شد.
 

منبع: تسنیم