۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳

بیانیه ۵ کشور شورای امنیت درباره ایران

5 کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ استقبال کرده و خواستار پاسخگویی ایران به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.
کد خبر : ۲۲۵۴۱۶
5صراط: کشور دارنده تسلیحات هسته‌ای در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، از ادامه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ استقبال کرده و خواستار پاسخگویی ایران به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه پس از پایان نشست دو روزه‌ای که در شهر لندن پایتخت انگلستان برگزار شد، طی بیانیه‌ای مشترک در مورد موضوعات مختلف مربوط به انرژی هسته‌ای، از جمله مذاکرات جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5، اظهار نظر کردند.
 
پنج کشوری که خود دارنده تسلیحات هسته‌ای هستند و گروه موسوم به P5 را تشکیل می‌دهند، در این بیانیه از ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، استقبال کرده‌اند.
 
در بخشی از این بیانیه 17 بندی، آمده است: «P5 از روند دیپلماتیک جاری میان جمهوری اسلامی ایران و P5+1 استقبال کرده و بر تعهد پیوسته آن‌ها به مذاکرات برای رسیدن به راهکاری جامع که ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه ایران را تضمین کند، تأکید می‌کند.»
 
این بیانیه می‌افزاید: «آن‌ها (P5) همچنین در رابطه با روابط میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، بر لزوم فوری همکاری کامل برای مرتفع کردن تمامی موضوعات باقی‌مانده، از جمله موارد مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی، تصریح کردند.»
 
بر اساس برنامه اقدام مشترک که تاکنون دو بار تمدید شده، ایران و شش کشور مقابل تا 9 تیر ماه (30 ژوئن) برای رسیدن به راهکار جامع، زمان دارند. طرفین قصد دارند تا روز 10 فروردین (30 مارس) بر سر چارچوب سیاسی، به توافق دست یابند.
 
گروه P5 از آمریکا، چین، روسیه، انگلیس و فرانسه تشکیل شده است.
منبع: فارس