۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

عملکرد کی‌روش از نگاه وحید هاشمیان

مهاجم سابق و محبوب تیم ملی کشورمان گفت: عملکرد کی‌روش در تیم ملی هم مثبت بوده و هم منفی و از نظر من او نظم خوبی به تیم ملی داد و چند بازیکن را که دلیلش را هم نمی‌دانم از تیم ملی کنار گذاشت و انضباط خوبی در تیم حاکم کرد.
کد خبر : ۲۲۵۴۵۶
صراط: مهاجم سابق و محبوب تیم ملی کشورمان گفت: عملکرد کی‌روش در تیم ملی هم مثبت بوده و هم منفی و از نظر من او نظم خوبی به تیم ملی داد و چند بازیکن را که دلیلش را هم نمی‌دانم از تیم ملی کنار گذاشت و انضباط خوبی در تیم حاکم کرد.

وحید هاشمیان درباره نتایج تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و حضور یا عدم حضور کارلوس کی‌روش در تیم ملی کشورمان صحبت‌هایی کرد که در زیر می‌خوانیم:

*کلاس‌های مربیگری‌تان تا چه زمانی ادامه دارد؟

فعلا که کلاس‌ها مطابق معمول پیش می‌رود و فکر می‌کنم تا حدود 50 روز دیگر کلاس‌ها تمام خواهد شد.

*فوتبال ایران را در این مدت چقدر پیگیری کرده‌اید؟

در همین مدت از طریق خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پیگیری می‌کردم و پیگیر شرایط فوتبال ایران بودم.

*پس حتما بازی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را دیده‌اید.

من فقط بازی با بحرین و عراق را دیدم و سایر بازی‌ها را به دلیل همزمانی بازی‌ها با کلاس‌هایم را از دست دادم و نتوانستم آنها را ببینم.

*در همین دو بازی که از تیم ملی دیدید ارزیابی‌ات از عملکرد تیم ملی چه بود؟

به نظر من ایران در دفاع کردن خیلی خوب بود و در سه بازی هم گل نخوردیم و در حمله هم گل می‌زدیم اما فوتبال جذاب و هجومی از تیم ملی نمی‌دیدیم و بیشتر عملکرد تیم ملی تدافعی بود و استفاده از ضدحملات و ضربات ایستگاهی در دستور کار ملی‌پوشان قرار داشت و با این برنامه خوب هم نتیجه گرفتیم.

*انتقادی که به نحوه عملکرد کی‌روش و تیم ملی در جام ملت‌ها می‌شود این است که استراتژی ملی‌پوشان در جام جهانی و جام ملت‌ها یکسان بود و همانگونه که مقابل آرژانتین بازی کردیم همانطور هم به مصاف بحرین و قطر رفتیم. نظر شما در این باره چیست؟

جالب اینجاست که هر کس یک نوع فوتبال را دوست دارد و می‌بینیم که یکسری مربی می‌گویند تیم ملی خوب بوده و یکسری هم می‌گویند نه. موضوع اینجاست که ما بدون گل خورده در گروه‌مان اول شدیم و خودم هم بازی ایران و عراق را دیدم و تقریبا انتظار داشتم تیم ملی در این بازی‌ها هجومی‌تر بازی کنند اما با همان سیستمی که در جام جهانی بازی کردیم وارد این مسابقات شدیم همانطور که در بازی دوستانه مقابل کره جنوبی در تهران هم با همین شیوه به میدان رفتیم. پرس دفاعی، بستن فضا، گرفتن قضا از حریف، ضدحملات و زدن گل روی ضربات ایستگاهی از برنامه‌های ما بود. باز هم می‌گویم دوست داشتم تیم ملی در جام ملت‌های آسیا هجومی‌تر بازی کنند.

*روزگاری فوتبال ایران در آسیا به دلیل نوع بازی به برزیل آسیا معروف بود اما منتقدان تیم ملی می‌گویند تیم ملی در حال حاضر مثل یونان سال 2004 بازی می‌کند. شما با این عقیده موافق هستید؟

باید ببینیم چه بازیکنانی در اختیار داریم. اگر یونان در سال 2004 دفاعی بازی می‌کرد به این دلیل بود که سطح فوتبالش از تیم‌های مقتدر اروپایی پایین‌تر بود و به همین دلیل دفاعی به میدان می‌رفت اما با همان نوع فوتبال قهرمان شد. شما به فوتبال ایران نگاه کنید که ما مدت‌هاست پدیده‌ای نداریم و اگر هم داریم این پدیده‌ها شناسایی نمی شوند. هر چند که با این شرایط باز هم بازیکنان خوبی در فوتبال آسیا داریم. من نمی‌توانم تصور کنم که فوتبال ایران از عراق ضعیف‌تر است اما به هر حال هر کسی نظر خودش را دارد. البته من معتقدم که ملی‌پوشان مقابل عراقی بازی را خوب پیش می‌بردند اما داور اشتباه کرد و پولادی را اخراج کرد و اگر او اخراج نمی‌شد راحت عراق را شکست می‌دادیم. حتی دیدید که وقتی 10 نفره هم شدیم عراقی‌ها از نظر فیزیکی و بدنی کم آورده بودند و ایده خاصی برای نزدیک شدن به دروازه ما نداشتند.

*این روزها ماندن یا نماندن کی‌روش در فوتبال ایران سوژه‌ای شده که همه به آن می‌پردازند. به اعتقاد شما که سال‌ها ملی‌پوش بودید و با مربیان مختلفی هم کار کرده‌اید بهتر است کی‌روش در ایران باقی بماند یا نه؟

پاسخ به این سؤال خیلی سخت است. ابتدا باید ببینیم اگر کی‌روش می‌رود چه کسی جایگزین او خواهد شد و این بسیار مهم است. البته عملکرد کی‌روش در تیم ملی هم مثبت بوده و هم منفی و از نظر من او نظم خوبی به تیم ملی داد و چند بازیکن را که دلیلش را هم نمی‌دانم از تیم ملی کنار گذاشت و انضباط خوبی در تیم حاکم کرد. ما تیم ملی را یکدست داخل زمین می‌دیدیم و بازیکنانی داشتیم که مربی‌شان را دوست داشتند و یک نکته را نباید از ذهن بیرون برد که مردم او را دوست دارند و دیدید که با توجه به اینکه تیم ملی از جام ملت‌های آسیا حذف شد اما چه استقبال خوبی از کی‌روش به عمل آمد. ما در جام ملت‌های آسیا در سال 2004 با برانکو سوم شدیم هر چند که در نیمه نهایی به چین خوردیم و آن اتفاقات افتاد که اگر آن مسائل پیش نمی‌آمد قطعا یکی از دو تیم فینالیست بودیم. همچنین همراه با برانکو به جام جهانی رفتیم اما در نهایت دیدید با او برخورد خوبی نشد. البته باید در این باره موضوعی را به شما بگویم.

*بگویید؟

کی‌روش تخصص زیادی در فوتبال رده سنی 17 و 19 سال دارد و او می‌توانست در این زمینه به ما کمک کند. همچنین کی‌روش می‌توانست از مربیان جوان ایرانی در کادر خودش بهره ببرد و به نوعی مربی‌سازی کند. در کل معتقدم این واقعیت فوتبال ماست که همیشه اردو و بازی‌های تدارکاتی خوب نداشتیم و عراق که شرایطی بدتر از فوتبال ما از نظر امکانات و برنامه‌ریزی دارد در نهایت ما را شکست داد. در کل معتقدم بودن کی‌روش هم خوبی دارد و هم نکات منفی و باید کسانی که در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند نظر دهند.

*شما صحبت از مربی سازی کردید اما همین کی‌روش از مربیان ایرانی نظیر امید نمازی، مجید صالح و علی کریمی در کادر خودش استفاده کرد که هیچکدام نتوانستند با او ادامه همکاری دهند. شما فکر می‌کنید دلیل این جدایی‌ها چه بوده است؟

راستش من نمی‌دانم چون چند هزار کیلومتر با تهران فاصله دارم و در اردو هم نبودم که بدانم چه مسائلی بین اینها گذشته و بهتر است خود نمازی، صالح و یا کریمی که در متن ماجرا بودند به این سؤال پاسخ دهند.

*با همه این حرف‌ها کی‌روش منتقدان زیادی بین مربیان داخلی دارد.

همیشه و در همه جا اختلاف نظر است. در همین آلمان هم خیلی‌ها می‌گفتند چرا یوآخیم لو را برنمی‌دارند. معمولا بین تیم‌ ملی و باشگاه‌ها هم اختلاف وجود دارد و این مشکل فوتبال ایران است و کی‌روش از طرفی فکر می‌کند زمان کمی برای آماده‌سازی تیم دارد و باید اصول تاکتیکی را که بازیکنان خوب یاد نگرفته‌اند را در اردوها به بازیکنان آموزش دهد و به این دلیل لیگ را تعطیل می‌کند و از طرف دیگر مربیان داخلی هم در تعطیلات تیم‌هایشان به مشکل می‌خورد و این اختلافات در نهایت برای فوتبال خوب نیست.

*عملکرد کدام یک از بازیکنان تیم ملی در این دوره از مسابقات برای شما خوشایند بود؟

اعتقاد دارم که تیم ایران در این دوره از مسابقات یکدست بود و تیم خوبی داشتیم اما معتقدم وریا غفوری در دفاع راست و مرتضی پورعلی‌گنجی در دفاع وسط عملکرد خیلی خوبی داشتند.

*پرسپولیس تیم سابق شما هم این روزها وضعیت خوبی ندارد و 4 بازی متوالی را باخته. فکر می‌کنید دلیل این ناکامی‌های سرخ‌پوشان در چیست؟

من متاسف هستم که پرسپولیس 4 بازی را واگذار کرده اما چون بازی‌ها را ندیدم نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است اما باید این را در نظر داشت که وقتی مدیریت یک تیم تغییر می‌کند این موضوع در هر تیمی تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود استرس به بازیکنان و مربیان منتقل شود و مسائل مالی هم روی آنها تاثیر می‌گذارد و این تاثیر منفی در پرسپولیس را شاهد هستیم.

منبع: فارس