۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹

نرخ گاز در سال 94 تغییر می‌کند؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه پیشنهادی برای افزایش قیمت گاز در سال آینده نداده‌ایم، گفت: اگر قرار باشد قیمت گاز در سال آینده افزایش یابد، سازوکار آن از نظر ما همین ساز و کار افزایش قیمت در سال جاری خواهد بود و ما این شیوه را منطقی‌ترین شیوه می‌دانیم.
کد خبر : ۲۲۷۶۴۳
صراط: مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه پیشنهادی برای افزایش قیمت گاز در سال آینده نداده‌ایم، گفت: اگر قرار باشد قیمت گاز در سال آینده افزایش یابد، سازوکار آن از نظر ما همین ساز و کار افزایش قیمت در سال جاری خواهد بود و ما این شیوه را منطقی‌ترین شیوه می‌دانیم.

حمیدرضا عراقی در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف نظر نمایندگان مجلس و وزارت نفت درباره نحوه افزایش قیمت گاز و بیشتر بودن یارانه پرمصرف‌ها گفت: کل این ماجرا که افراد ضعیف پول بیشتری برای گاز می‌دهند و افراد پولدار پول کمتری کاملا غلط است چون ما سیاست‌های دولت را اعمال می‌کنیم.
 
وی با بیان اینکه بحث نمایندگان و وزیر نفت یک اختلاف سلیقه است، افزود: دولت گفته است میانگین قیمت گاز خانگی که 70 تومان است 20 درصد گران شود. ما هم میانگین قیمت را 84 تومان کردیم و به هر پله مصرف 14 تومان اضافه کردیم. به قبض پله اول که به خانه‌های کوچک آپارتمانی است و  بسیاری از آنها ساکن ندارند 3 هزار  تومان در ماه اضافه شده و به قبض فرد پرمصرف 15 هزار تومان اضافه شده است، بنابراین به قبض فرد پرمصرف از نظر قدر مطلقی رقم بیشتری اضافه شده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: از طرف دیگر ما فقط تهران و آپارتمان‌های آن را می‌بینیم، در صورتی که ما تعداد زیادی تک واحدی داریم که در روستا یا شهرهای کوچک قرار دارند و آنها در پله‌های میانی مصرف قرار دارند که به آنها هم 14 تومان در هر متر مکعب اضافه شده است و اگر می‌خواستیم به شیوه دیگری قیمت‌ها را اضافه کنیم بیشترین ظلم را به آن تک واحدی‌ها کرده بودیم.
 
وی با تاکید بر اینکه آنچه شرکت ملی گاز انجام داده خلاف قانون و مصوبه دولت نیست و منطقی است،‌ اضافه کرد: آنچه نمایندگان مطرح کرده‌اند یک سلیقه است که می‌گویند به قیمت گاز خانه‌های کوچک میزان کمتری اضافه کنید و به قیمت گاز خانه‌های بزرگ میزان بیشتری اضافه کنید.
 
عراقی توضیح داد: من در جلسه کمیسیون انرژی با حضور وزیر نفت حاضر بودم و آقای  زنگنه هم استدلال نمایندگان را قبول نکرد، به گونه‌ای که بگوید شما صددرصد درست می‌گویید بلکه ایشان گفت عملکرد شرکت ملی گاز خلاف قانون نیست اما از نظر سلیقه و شیوه اجرای قانون قابل بحث است.
 
وی افزود: در واقع تعرفه‌ها همواره قابل بحث است و اختیار تعرفه‌ها هم از جمله اختیارات دولت است و مجلس این اختیار را به دولت داده است.
 
استعلام از وزیر نفت درباره تغییر قبوض گاز از وزیر نفت
 
وی با بیان اینکه برای سال آینده هم نمی‌دانم سیاست دولت افزایش قیمت گاز است یا نه، تصریح کرد: از نظر ما امسال قبوض گاز تغییر نمی‌کند؛ ما این مساله را به صورت کتبی از اقای وزیر استعلام کرده‌ایم و هر دستوری بدهند اجرا خواهیم کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ادامه داد: اگر این اتفاق به فرض محال بیفتد به نفع مردم نخواهد بود اما به هر صورت ما تابع مصوبات دولت خواهیم بود.
 
وی اضافه کرد: دولت هنوز درباره قیمت گاز در سال آینده چیزی اعلام نکرده است و ما هم پیشنهادی درباره افزایش قیمت گاز در سال آینده نداده‌ایم.
 
عراقی تاکید کرد: اگر قرار باشد قیمت گاز در سال آینده افزایش یابد سازوکار آن از نظر ما همین ساز و کار افزایش قیمت در سال جاری خواهد بود و ما این شیوه را منطقی‌ترین شیوه می دانیم و آن را باز هم پیشنهاد خواهیم داد.
 
به گزارش فارس، شیوه اجرای مصوبه دولت در افزایش 20 درصدی قیمت گاز در سال  93 توسط شرکت ملی گاز، اعتراض بعضی نمایندگان مجلس را برانگیخت. این نمایندگان معتقد بودند شیوه اعمال افزایش قیمت در پله‌های مختلف مصرف عادلانه نیست و درصد افزایش قیمت پله‌های پایین مصرف بسیار بیشتر از درصد افزایش قیمت در پله‌های بالاتر مصرف است.
 
یک تشکل دانشجویی هم در نامه‌ای خطاب به کمیسوین اصل 90 مجلس انتقاداتی را نسبت به این شیوه افزایش قیمت مطرح کرده است:«شرکت ملی گاز ایران برای افزایش قیمت گاز در سال 93، به صورت یکسان 14 تومان به تمامی پلکان‌های گاز خانگی در مناطقی مانند تهران اضافه کرد. در این حالت قیمت مصرف در پله اول (برای کم‌مصرف‌ها) 47 درصد و در پله آخر (برای پر‌مصرف‌ها) تنها 4 درصد افزایش پیدا کرد که ناعادلانه و خلاف منطق بود، زیرا خانوارهای کم مصرف با افزایش قیمتی بسیار فراتر از خانوارهای پرمصرف مواجه شدند»

منبع: فارس