۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

مقدمه اقتصاد مقاومتی از نظر فرهاد رهبر

رئیس سابق دانشگاه تهران گفت: بدون اجرای کامل اصل 44 اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی‌شود و باید مسئولیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود اما اقتصاد بخش خصوصی امروز این ظرفیت را ندارد و لازم است تا این اقتصاد آماده‌سازی شود.
کد خبر : ۲۲۷۷۱۸
صراط: فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه تهران امروز در مراسم کنگره ملی اقتصاد مقاومتی که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد با بیان اینکه مؤلفه‌هایی برای اقتصاد مقاومتی متصور هستیم گفت: از جمله این مؤلفه‌ها می‌توان به آینده‌ساز بودن، جهادی بودن، مردمی بودن و همچنین اتکا به علوم دانش‌بنیان اشاره کرد.
 
وی افزود: در اقتصاد کنونی نمی‌توان در کشور را برای اقتصادهای دیگر بست بلکه باید در یک فرایند عزت‌مدارانه با دنیا تعامل برقرار کنیم.
 
رئیس سابق دانشگاه تهران اظهار داشت: اقتصاد مستحکم اقتصاد خودترمیم است؛ اقتصادی خودکفا و اقتصادی که شرایط آینده‌سازی و بسترسازی برای یک اقتصاد قوی را فراهم کند.
 
وی با تأکید بر ضرورت اجرای کامل اصل 44 در عملیاتی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بیان داشت: بدون اجرای کامل اصل 44 اقتصاد مقاومتی عملیاتی نمی‌شود و در این بین باید اقتصاد بخش خصوصی را به طور کامل شناخت و مسئولیت‌ها را به آن واگذار کرد که البته اقتصاد بخش خصوصی امروز این ظرفیت را ندارد و لازم  است تا این اقتصاد آماده‌سازی شود و همچنین باید این وظیفه به بخش خصوصی محول شود تا در اقتصاد نقش فعال‌تری داشته باشد.
 
رئیس سابق دانشگاه تهران افزود: بزرگترین مشکل بخش خصوصی کشور تغییر قوانین حوزه اقتصادی است که این بخش را در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای آینده عاجز کرده است.
 
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی غیرمتکی به نفت و فارغ از فساد است گفت: این اقتصاد به معنای کامل مردمی است و احیاکننده و مطابق با آمایش سرزمینی است.
 
وی افزود: راهبردهای تشکیل اقتصاد کلان و تفصیلی متشکل از اقتصاد مردمی به معنای واقعی نه به شکل خصوصی کردن اقتصاد کنونی است، ما اقتصاد را خصوصی نکرده‌ایم بلکه فقط یک جابجایی ساده بوده است و رهایی از وابستگی بودجه دولت و درآمدهای نفتی از ویژگی‌های این اقتصاد است.
 
رهبر اظهار داشت: منابع راکد باید به بخش تولید تزریق شود امروز تولید کمتر از 30 درصد فعال است و منابع مالی باید بقیه ظرفیت‌های خالی را تجهیز کند.
 
وی افزود: خوشه‌های تولیدی، تعامل با جهان، اجرای سیاست‌های تمرکززا و  اجرای مدیریت ریسک می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کند.
منبع: فارس