۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰

نامه آرژانتین به آمریکا و اسراییل درباره مذاکرات

وزیر خارجه آرژانتین با ارسال نامه‌ای به آمریکا و رژیم صهیونیستی خواستار بررسی موضوع آمیا در نشست ایران و ۱+۵ شد.
کد خبر : ۲۲۷۹۴۶
صراط: وزیر خارجه آرژانتین با ارسال نامه‌ای به آمریکا و رژیم صهیونیستی خواستار بررسی موضوع آمیا در نشست ایران و ۱+۵ شد.

به نقل از «تله‌سور»، «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه آرژانتین روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرد که نامه‌هایی به وزارت امور خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی ارسال و از آنها درخواست کرده که مسئله آمیا، طی مذاکراتی که آمریکا با جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت به بحث گذاشته شود.
 
وزیر امور خارجه آرژانتین در این خصوص خاطرنشان کرد: سرزمین ما نباید برای منافع ژئوپلتیک و نظامی کشورهای ثالث مورد استفاده قرار گیرد.
 
«تیمرمن» در ادامه افزود: درخواست برای اینکه مسئله آمیا در مذاکرات آمریکا با ایران مورد بررسی قرار گیرد را دقیقا در همان روزی مطرح کردیم که برگزاری مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای را به صورت عمومی اعلام کردند.
 
علاوه بر این، رئیس دستگاه دیپلماسی آرژانتین اذعان داشت که این کشور آمریکای جنوبی به علت اصول سیاسی و اخلافی با هر گونه اقدامی که خشونت را رواج دهد و حاکمیت آن را نقض کند مخالفت خواهد کرد.
 
به گزارش فارس، پرونده انفجار آمیا بار دیگر زمانی به جریان افتاد که «آلبرتو نیسمان»، دادستان ویژه این پرونده رئیس‌جمهور آرژانتین را به تلاش برای پنهان کردن نقش ایران متهم کرد.
 
جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا چند روز بعد شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد.
 
مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.
 
رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.
 
دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کردند.
منبع: فارس