۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷

هاشمی: از کودکی خدمت رهبری بوده‌ام

در این موقع با کلمه اعتراضی در زمینه اینکه باید به فرمایشات رهبری عمل کنید مواجه شد و ادامه داد بنده از کودکی خدمت رهبر بوده‌ام. متاسفانه یک‌سری رهبری را فقط به یدک می‌کشند تا حرف‌های خودشان را محقق کنند. امیدوارم روزی برسد که حرف‌های رهبری عمل شود...
کد خبر : ۲۲۸۵۷۷
صراط: وزیر بهداشت با گلایه از شایعات در بازار سلامت نسبت به حل مشکل پرستاران قول مساعد داد و گفت: مردم دیگر مانند گذشته گرفتار دلالان حوزه سلامت نیستند.

سید حسن هاشمی در مراسمی که به مناسبت روز پرستار در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز حضور داشت عنوان کرد: پرستاران به یاد حضرت زینب (س) زیباترین روز را با انتخاب این بزرگوار برگزیده‌اند. بنده هم از طرف دولت از تمام تلاش شما تشکر می‌کنم.
 
هاشمی ادامه داد: واقعیت این است که شغل پرستاری مانند برخی شغل‌های کارمندان دولت کار سختی است و حتی طاقت‌فرساست. من قبل از انقلاب وارد دانشگاه شده‌ام و باید عنوان کنم که می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. زیرا در بسیاری از کشورها نگاه به پرستاری ارزنده است و نمونه آن را در فیلم‌های آنان می‌توانیم نسبت به جایگاه پرستاری ببینیم.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: ما یک عقب‌ماندگی کلی در تمام بخش‌های پزشکی داشتیم. زیرا در گذشته سلامت جزو اولویت‌های یک تا 10 نبود البته یک زمانی مانند دوران دفاع مقدس اولویت کشور امنیت بود و این قابل قبول است ولی خوشبختانه در 24 خرداد 92 با انتخاب دکتر روحانی حوزه سلامت نیز جزو اولویت‌های دولت قرار گرفت.
 
وی گفت: در یک سال و نیم گذشته تمام گروه‌های پزشکی تلاش کردند تا لبخند رضایت مردم فراهم شود کما اینکه هنوز مردم بسیار مشکل دارند ولی این مردم آنقدر بزرگوار هستند که اگر یک قدم برای آنها بردارید آنها صد قدم بر می‌دارند.
 
هاشمی درباره اعتبارات تخصیص یافته به حوزه سلامت گفت: اعدادی که به ما در این زمینه تخصیص دادند عددی نیست در مقابل رقم‌های دیگر و حتی سوء استفاده‌هایی که صورت پذیرفته است. مثلا قرار بود یک درصد ارزش افزوده مالیات به حوزه سلامت اختصاص یابد که تاکنون 30 درصد آن پرداخت شده است و یا قرار بود 10 درصد هدفمندی یارانه‌ها به سلامت اختصاص یابد که همه آن پرداخت نشده است. بنابراین در مجموع از این دو محل کمتر از 50 درصد اعتبارات به حوزه سلامت اختصاص یافت.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: ولی با این حال از دولت ممنون هستیم که با کمک‌ها و عنایتی که داشت چقدر رضایتمندی مردم را افزایش داد. امروز مردم می‌خواهند گرفتاری دولت بر طرف کردن مشکلات آنها باشد و از سیاست‌زدگی و حزبی‌گری دوری کند. بنابراین دولت آقای روحانی نیز اولویت نخست خود را سلامت قرار داد و هیچ رئیس جمهوری به اندازه وی درباره سلامت صحبت و حمایت نکرده است. بنابراین آرزو دارم آقای روحانی تمام وعده‌هایش را عملی کند که باعث عزت و سربلندی ایران عزیز و آرامش مردم خواهد شد.
 
وی ادامه داد: در این دولت در یک سال و نیم اخیر 9 میلیون نفر بیمه شده‌اند. کاری که 30 سال گذشته رخ نداد ولی در این دولت این کار صورت پذیرفت. بنده دیروز در بوشهر و در روستای زیارت بودم بعضی از مردم آنجا اصلا نابینا بودند و حتی هزینه رفت و آمد نداشتند ولی از دولت تشکر می‌کنند با وجود آنکه بیمارستان نداشتند ولی پزشک خانواده در آنجا مستقر بود ولی در گذشته پوشش پزشک خانواده‌ای وجود نداشت.
 
هاشمی تصریح کرد: مثلا وقتی کارمان را شروع کردیم در سیستان بلوچستان 45 درصد مجموعه‌های درمانی پزشک نداشت ولی امروز به یک پزشک خانواده در یک استان 12 میلیون تومان درماه پرداخت می‌کنیم کما اینکه پول خونش را می‌گیرد و در مجموع توانستیم 50 درصد تعداد پزشکان را افزایش دهیم.
 
وزیر بهداشت با اشاره به استقرار متخصصان در بیمارستان‌ها عنوان کرد: مردم در گذشته واقعا گرفتار بودند زیرا گرفتار دلال‌ها می‌شدند و مجبور بودند از ابتدایی‌ترین لوازم بیمارستانی تا آزمایشگاهی را از بیرون تهیه کنند. البته نمی‌گویم همه چیز خوب شده است ولی قابل مقایسه نیز نیست.
 
وی به یکی از جلسات خود با رهبر معظم انقلاب که وزیر تعاون نیز حضور داشت اشاره کرد و افزود: در این جلسه رهبر انقلاب عنوان کردند که فعالیت در حوزه سلامت مصداق بهشت رفتن است. ما نیز افتخار می‌کنیم به حمایت‌های رهبری، مجلس، دولت، استاندارها، ائمه جماعت از حوزه سلامت که باعث رضایت شده است. البته برخی‌ها دولت ندارند. مثلا شایعات بسیاری در زمینه عدم سلامتی غذا و هوا درست می‌کنند.
 
هاشمی ادامه داد: مثلا در همین مجموعه خود ما کارکنان پزشکی با درست کردن برخی شایعات مردم کشور را ناراحت می‌کنند. در تبریز آنفلوانزایی رخ داده بود و هر سال این مسئله پیش می‌آمد و حتی مرگ و میر هم در سال‌های گذشته داشتیم. ولی به دلیل عدم عملکرد مناسب دستگاه‌های نظارتی مشاهده می‌کنیم که هر تهمتی را نشر می‌دهند این دموکراسی نیست این بربریت است. در دیگر جاهای دنیا که قانونمند هستند این اتفاقات رخ نمی‌دهد در حالیکه ما مسلمانیم و آنها بی‌دین و در اسلام آمده است که آبروی یک مسلمان بالاتر از خانه خداست ولی به هر حال یک عده‌ای دوست ندارند مردم آرامش داشته باشند. کشور ما هم سیاسی است یک بخش آن خوب است و یک بخش آن را هم من نمی‌پسندم. البته این نظر شخصی من است.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد: وظیفه ما مراقبت از سلامت مردم است تا مردم بیمار نشوند و بیماران نیز خوب درمان شوند. امروز هم فرصتی پیش آمده است و ما آن را غنیمت می‌دانیم و در این مسئولیت و از هر ساعتش استفاده کنیم تا شرمنده خانواده شهدا و بیچارگان نشویم تا آنها گرفتار بازار آشفته سلامت نشوند. بنابراین بنده به عنوان یک برادر کوچک سعی می‌کنم از این فرصت مغتنم که آقای رئیس جمهور برای بنده فراهم کرده‌اند به نحو احسن استفاده کنم.
 
وی اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز اشاره می‌کردند باید مسائل اصلی و فرعی را جدا کنیم. نباید راه خطا را پیش برویم. بنابراین باید با عقلانیت تصمیم بگیریم نه با احساسات. بر این اساس همه سازما‌ن‌ها از جمله نظام‌پزشکی، نظام پرستاری و حوزه‌های دیگر آزمایشگاهی و کارگری باید اینگونه رفتار کنند.
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم گفت: بر اساس آمار سازمان مدیریت در زمان شروع کارمان در وزارت بهداشت دانشگاه‌ها بیش از 5 هزار میلیارد بدهی داشتند کما اینکه ما معتقدیم 8 هزار میلیارد بود. بر این اساس تاکنون هم یک ریال از پول‌هایی که به ما نداده‌اند بابت حقوق خرج نکرده‌ایم زیرا مصوب شده بود که تمام این اعتبارات برای زایمان طبیعی، مقیمی متخصصان، پایگاه‌های اورژانس و ... تعیین و هزینه شود. بنابراین حقوق دست ما نیست برعهده دولت و وزیر تعاون است.
 
هاشمی تصریح کرد: با وجود تمام این مشکلات دانشگاه‌ها خوب پیش رفته‌اند. البته عدم تمکین برخی بخشنامه‌ها و بدسلیقگی‌ها را منکر نمی‌شوم. برخی‌ها هم علاقه‌مندند پزشک و پرستار را مقابل هم قرار دهند.من هنوز خیلی از مسائل را باز نکرده‌ام و نگفته‌ام ولی در مجموعه ما همه یک تیم هستیم. اکثریت جامعه پرستاری و پزشکی نیز با هم کار می‌کنند ولی بدانید بهترین چوب را از همین شایعه‌سازان خورده‌ایم بنابراین پرستاران و ماماها از هیچ گروه پزشکی جدا نیستند.
 
وی ادامه داد: من هیچ وقت دروغ نمی‌گویم. حداقل تاکنون نگفته‌ام. ریاکاری هم نمی‌خواهم بکنم. همه کابینه برای کمک به دولت قدم پیش گذاشته‌اند و کسی هم قرار نیست از این فرصتی که آقای روحانی برای آنها فراهم کرده است کیسه‌ای برای خود بدوزد.
 
وزیر بهداشت اظهار داشت: در شورای عالی بیمه مسئله مراقبت بیماران در منزل توسط پرستاران مورد بررسی قرار خواهد گرفت زیرا این مبحث با جان، مال و ناموس مردم سرکار دارد. البته وزارت بهداشت یک رای بیشتر ندارد زیرا سازمان‌های بیمه‌گر و نظام‌پزشکی نیز حضور دارند و هرچه در این شورا تصمیم بگیریم در نهایت باید توسط دولت نیز مصوب شود.
 
هاشمی بیان داشت: بنده با معاون توسعه ریاست جمهوری درباره حقوق عملکردی پرستاران و سایر گروه‌های پزشکی و همچنین پرداختی کار سخت آنان صحبت کرده‌ام تا پرداختی ها به عدالت نزدیک‌تر شود. در مورد مسائل دیگر نیز باید عنوان کنم که همه چیز دست من نیست ولی می‌توانم از دوستان دیگر خواهش کنم. مثلا آقای نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی درباره حمایت از مسکن شما قول‌هایی داده‌اند. در این راستا بنده بارها در دولت عنوان کرده‌ام که در حوزه پرستاری در ازای هر هزار نفر 1.2 پرستار وجود دارد یعنی وضع ما فقط از افغانستان بهتر است و کشورهای دیگر منطقه از جمله ترکیه و مصر بهتر از ما هستند و یا در ژاپن به ازای هر هزار نفر 13 پرستار و یا در اروپا 8 پرستار فعالیت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: در حوزه اورژانس نیز تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی 500 ساعت کار می‌کنند اصلا به خانواده‌شان نمی‌توانند برسند. ما در این حوزه 7 هزار نفر نیرو می‌خواستیم که فقط با 24 نفر موافقت کردند. از طرفی دیگر پرداختی 95 هزار پرستار را نیز از جیب مردم می‌پردازیم زیرا قراردادی هستند و یک قران دریافتی دولتی نداریم.
 
وزیر بهداشت پس از تشریح مشکلات اعتباری حوزه سلامت از اقدامات و فعالیت‌های دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت تشکر کرد و گفت: ما باید به سمت یک استاندارد منطقه‌ای در حوزه پرستاری پیش رویم تا بتوانیم از کمبودهای پزشکی از جمله در حوزه پرستاری نجات پیدا کنیم. در حال حال حاضر نیز یک شرکت هولدینگ در وزارت بهداشت تشکیل شده است که در این مباحث از سرعت آن راضی نیستیم و مجبوریم از این جیب دست به آن جیب کنیم و اعتباراتمان را تامین کنیم.
 
هاشمی عنوان کرد: امیدوارم سال دیگر وقتی در این گردهمایی جمع می‌شویم مشکلات حل شده باشد. از روسا و مدیران پرستاری نیز خواهش می‌کنم حواسشان جمع باشد شرایط ویژه‌ای داریم و شماها باید مدیریت کنید و نباید بخشی از پازلی قرار گیرید که می‌خواهند با دولت رفتار کریمه نداشته باشند البته شاید این شانس من است که سیزدهمین وزیر بهداشت شده‌ام.
 
در شروع سخنرانی هاشمی یکی از پرستاران نیز که از آغاز مراسم اعتراض داشت که در این راستا وزیر بهداشت عنوان کرد که شاید در چنین جلساتی کسی اعتراض کند و بخواهد صحبتی داشته باشد بنده نیز این اجازه را می‌دهم که این پرستار معترض 5 دقیقه به روی سن بیاید و صحبت‌هایش را انجام دهد که در این موقع با کلمه اعتراضی در زمینه اینکه باید به فرمایشات رهبری عمل کنید مواجه شد و ادامه داد بنده از کودکی خدمت رهبر بوده‌ام. متاسفانه یک‌سری رهبری را فقط به یدک می‌کشند تا حرف‌های خودشان را محقق کنند. امیدوارم روزی برسد که حرف‌های رهبری عمل شود.
منبع: تسنیم