۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۷

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

به گزارش سازمان هماهنگ‌ کننده ملی برای کاهش فجایع گوآتمالا، آتشفشان «فوئگو» در این کشور تاکنون بیش از 20 فوران را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۲۲۸۶۶۰
صراط: در آمریکای لاتین به نقل از «پرنسالاتینا»، سازمان هماهنگ کننده ملی برای کاهش فجایع گوآتمالا گزارش داد که آتشفشان «فوئگو» در جنوب این کشور تاکنون 20 فوران با ایجاد ستون‌هایی از خاکستر در ارتفاع 4 هزار و 500 متری از سطح دریا را به ثبت رسانده است؛ گرچه شاخصه‌های فعالیت این آتشفشان طبیعی ارزیابی شده است.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

مؤسسه ملی لرزه‌شناسی و آتشفشان‌شناسی گوآتمالا نیز اعلام کرد که طی 24 ساعت اخیر تعدادی فوران ضعیف و متوسط از این آتشفشان گزارش شده است که گدازه‌های حاصل از آن‌ها بین 11 و 12 کیلومتری به سمت جنوب این کشور پرتاب شده‌اند.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

به گفته سازمان هماهنگ کننده ملی برای کاهش فجایای گوآتمالا، در چند شب گذشته ذرات گداخته‌ای در 150 متری دهانه آتشفشان «فوئگو» دیده می‌شد که منجر به ریزش ملایم بهمن از کوهی در 50 کیلومتری جنوب غربی پایتخت این کشور شد.

واحد پیشگیری از فوران آتشفشان‌های سازمان هماهنگ کننده ملی برای کاهش فجایای گوآتمالا با تعدادی از مقامات این کشور به منظور ارائه گزارشی درباره ایجاد هرگونه تغییر در الگوی این آتشفشان به ارتفاع 3 هزار و 63 متری از سطح دریا ارتباط برقرار کرد.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

این سازمان دولتی گوآتمالا به افرادی که در مناطقی نزدیک به این آتشفشان زندگی می‌کنند توصیه کرد که در صورت لزوم خانه‌های خود را تخلیه کرده و به مکانی امن بروند و همواره ظروف‌های پر از آب برای مصارف انسانی و حفاظت از مواد غذایی از خاکستر داشته باشند.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

این سازمان همچنین به اداره کل حمل‌و‌نقل هوایی گوآتمالا نیز پیشنهاد داد که اقدامات احتیاطی لازم در مناطق اطراف این آتشفشان را صورت دهند.

فوران آتشفشان «فوئگو» با این که تاکنون قربانی در بر نداشته است اما در 7 فوریه سال جاری (18 بهمن 93) خاکستر آن به فرودگاه بین‌المللی «لا آررا» در شهر «گوآتمالاسیتی» (پایتخت گوآتمالا) رسید و منجر به لغو 115 پرواز داخلی و خارجی این فرودگاه شد.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

6 هزار مسافر این فرودگاه تحت تاثیر تاخیر پروازهای هوایی در این روز قرار گرفتند؛ چرا‌که ذرات آتشفشانی باند پرواز این فرودگاه را در بر گرفته بود.

ثبت 20 فوران یک آتشفشان +تصاویر

آتشفشان «فوئگو» یکی از فعال‌ترین آتشفشان‌های گوآتمالا می‌باشد؛ آخرین باری که  فوران آتشفشان مذکور، حالت هشدار و آماده‌باش را در این کشور برقرار کرد در 13 سپتامبر سال 2012 (23 شهریور 91) بود که تخلیه 10 هزار نفر از ساکنین مناطق اطراف را در پی داشت و این بزرگترین انفجار تاریخ «فوئگو» به حساب می‌آید.
منبع: فارس