۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶

زیباکلام چگونه از پیروزی مطمئن است؟!

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره دوشنبه روزنامه آرمان امروز، با تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان و ارائه لیست‌های مشترک از سوی آنان برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نوشت:
کد خبر : ۲۲۹۳۰۳
صراط: صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره دوشنبه روزنامه آرمان امروز، با تأکید بر ضرورت وحدت و انسجام اصلاح‌طلبان و ارائه لیست‌های مشترک از سوی آنان برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نوشت:
 
«اگر اصلاح‌طلبان بتوانند به نحو احسن این امر را محقق سازند به یقین می‌توان گفت که در انتخابات اسفند 94 حداقل دو سوم کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار اصلاح‌طلبان و حامیان منش و روش اعتدالی قرار خواهد گرفت»
 
 
تحلیلی بر صحبت‌های زیباکلام:
 
*صادق زیباکلام در حالی به مسئله پیروزی اکثریتی اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی اشاره یقینی! دارد که معاریف و اعاظم اصلاح‌طلب از جمله عرب‌سرخی، مبلغ، رمضان‌زاده، زاهد، الویری، جلایی‌پور و... بارها و بارها در صحبت‌های خود طی ماه‌های اخیر تأکید کرده‌اند که هدفی به نام پیروزی اکثریتی در دستور اصلاح‌طلبان قرار ندارد.
 
آنها متفقاً اعلام کرده‌اند که هدف اصلاحات باید تشکیل مجلس عقلا! برد حداقلی و ممانعت از ورود بیشتر چهره‌های اصولگرا به مجلس دهم باشد.
 
فیاض زاهد، زمانی در همین زمینه به روزنامه اعتماد گفته بود: ‌اگر با فکت‌های واقعی روبه‌رو باشیم و تحلیل جامعی از نهادهای قدرت داشته باشیم تشکیل مجلس اصلاح‌طلب دور از دسترس است.
 
مرتضی مبلغ، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت خاتمی نیز در ادامه این فرایند، در روزنامه شرق بیان کرده بود: «اصلاح‌طلبان توقع بُرد حداکثری و حتی میانی را هم در انتخابات مجلس ندارند»
 
شاهد مثال دیگر این مسئله، اظهارات عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت اصلاحات است که او هم به روزنامه شرق درباره انتخابات مجلس دهم و راهبرد اصلاح‌طلبان گفته بود:‌ انتظار ما این نیست که ترکیب مجلس آینده مجلس اصلاح‌طلبی شود. همین‌که افراد ماجراجویی که برای دولت مشکل ایجاد می‌کنند وارد مجلس نشوند یا افرادی که در برابر رفتارهای غیر قانونی مثلا تأمین اجتماعی سکوت کردند وارد نشوند، از نظر ما مجلس خوبی است.
 
او در تعریف برد حداقلی نیز گفته بود: یعنی مجلسی تشکیل شود که صاحب تدبیر و دور از افراط باشد و مشکلات کشور را درک کند.
 
جالب آنکه در کنار این اشاره‌ها، محمدرضا تابش و روزنامه شرق نیز طی دو یادداشت هشدار داده‌اند که انتخابات مجلس دهم می‌تواند آخرین ایستگاه فعالیت سیاسی اصلاح‌طلبان باشد.
 
در رابطه با تحلیل زیباکلام باید اشاره کرد که تنها کسانی از اصلاح‌طلبان که این روزها از بردحداکثری و ضرورت تلاش برای کسب اکثریت مجلس دهم توسط اصلاح‌طلبان سخن می‌گویند؛ محمدرضا عارف و مصطفی کواکبیان هستند که البته هردو با برخوردهای سرد جبهه اصلاحات نیز مواجه‌اند.
 
برخوردهای سردی تا آنجا که موسوی لاری چندی قبل حتی در عزم عارف برای شرکت در انتخابات آتی ابراز تردید کرد و ابراهیم اصغرزاده نیز صریحاً در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای بیان کرد که عارف نسبت لازم را به جبهه اصلاحات نداشته است.
 
لازم به یادآوریست که ستاد جبهه اصلاحات به این دلیل به مسئله «برد حداقلی» ورود پیدا کرده است که اولاً این راهبرد در همه حالت‌ها می‌تواند بعنوان یک برد انتخاباتی! از سوی آنان معرفی شود و لذا ریسک ادامه شکست‌های انتخاباتی جبهه اصلاحات در 14 سال گذشته مرتفع می‌شود و ثانیاً آنها می‌دانند که عمده معاریف اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات آتی بعنوان کاندیدا؛ به این دلیل که در برخی رخدادهای سال 88 نقش تأثیرگذار داشته‌اند؛ با مشکلی به نام تأیید صلاحیت مواجه خواهند شد.
منبع: فارس