۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۷

ایران اراده لازم برای توافق را دارد

سفیر ایران در پاریس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اراده لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را دارد، گفت: ایران کشوری مسئولیت‌پذیر و اهل منطق است و ملت به مذاکره‌کنندگان اجازه نخواهند داد از منافع ملی کوتاه بیایند.
کد خبر : ۲۲۹۳۷۹
صراط: علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در گفت‌وگویی با سایت «مناپست» Mena post در خصوص مذاکرات هسته‌ای، داعش و ... پاسخ داد.
 
مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.
 
***آیا می‌توان به این دور از مذاکرات با گروه 1+5 امیدوار بود؟

هدف از این مذاکرات رسیدن به یک توافق کلی و روشن است که هیچ جایی برای تفاسیر بعدی باقی نگذارد و از یک سو ادامه برنامه هسته‌ای غیر نظامی ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برداشته شدن تحریم‌های ناعادلانه تحمیلی به مردم ایران را تضمین کند و از سوی دیگر به گروه 1+5 نیز اطمینان لازم که برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه غیر نظامی باقی خواهد ماند را بدهد.

این مذاکرات یک موضوع حساس است که از بیش از 10 سال پیش ادامه دارد و هر طرف می‌خواهد نقطه‌نظر خود را پیش ببرد.
 
در ایران در خصوص ضرورت توسعه فناوری هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز، اجماع وجود داردکه البته این حق هر کشور امضا کننده پیمان منع اشاعه هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. جمهوری اسلامی ایران اراده لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را دارد. ایران کشوری مسئولیت پذیر و اهل منطق می‌باشد، ولی ملت ایران به مذاکره کنندگان اجازه نخواهد داد که از منافع ملی کوتاه بیایند.   
 
***حسن روحانی رئیس جمهور اخیرا اعلام کرد که «ایده‌آل‌های ما به سانتریفیوژها محدود نمی‌شوند». در همان زمان آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کرد که «هیچ مزیتی را برای یک توافق بد قائل نیست». محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم به نوبه خود با عصبانیت اصولگرایان بعد از قدم زدن در ژنو با همتای آمریکایی مواجه شد. اختلاف‌نظرهای سیاسی بین خط تند اصولگرایان و خط معتدل‌تر رئیس جمهور روحانی کدامند؟
 
تنوع دید و تفکر در ایران در باره نحوه مذاکره ناشی از دغدغه‌ها و بد‌بینی‌هایی است که نسبت به غرب و به خصوص به آمریکا وجود دارد. البته تحفظات کاملا مشروعی نیز بروز یافته‌اند تا توافق کلی بدون روشن شدن جزئیات انجام نشود. در برابر این وظیفه دشوار، مذاکره کنندگان مراقب هستند و تفاسیری که روی تمامی ابعاد مذاکرات می‌تواند وجود داشته باشد را مدنظر قرار می‌دهند.
 
آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه این اهداف را به خوبی دنبال می‌کند و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به او اعتماد دارند که در برابر زیاده خواهی‌ها کوتاه نمی‌آید.   
 
***مردم ایران چگونه با تحریم‌هایی که به آنها تحمیل شده زندگی می‌کنند؟
 
نظامی سیاسی به وجود آمده با انقلاب اسلامی مورد پسند برخی کشورهای غربی که دیگر منافعشان تامین نمی‌شود، نبود. لذا از همان سال 1979 به بعد، همه نوع تحریم‌ها به ایران تحمیل شد. متاسفانه این تحریم‌ها همه اقشار جامعه و به خصوص فقیر‌ترین طبقات جامعه را هدف قرار داده به گونه‌ای که برخی بیماران نمی‌توانند معالجات لازم را دریافت کنند.
 
با وجود این رنج‌ها و سختی‌ها و محدودیت‌های فراوان، ملت ایران به مقاومت خود ادامه داده و ایران در برخی زمینه‌ها به خودکفایی رسیده و تا حد زیادی وابستگی خود به صادرات مواد نفتی را کاهش داده است. ما همچنین پیشرفت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، علمی و فنی داشته‌ایم. ایران امروز در برخی زمینه‌ها در مقام اول قرار گرفته و این یک غرور ملی را برای کشور به وجود آورده است.
 
***آیا می توان تاثیر سبک‌سازی این تحریم‌ها را ارزیابی کرد؟
 
تعلیق برخی از تحریم‌ها در قبال ایران در اولین طرح مشترک در 24 نوامبر 2013 در ژنو در بردارنده یک تاثیر روانی کلی بود. با وجود احساس آرامش به وجود آمده در اثر سبک سازی این تحریم‌ها، ما فقط تغییرات عمیق اندکی را مشاهده کرده‌ایم. برخی کشورهای اروپایی همچنان با احتیاط با ایران برخورد می‌کنند، در حالی که در کشور ما فرصت‌های مهمی برای شرکت‌های آنان وجود دارد و همین الان هم رقبای آسیایی و حتی اروپایی و آمریکایی از آن بهره می‌برند.
 
***مردم ایران سی و ششمین سالروز انقلاب 1979 به رهبری آیت الله خمینی را جشن گرفت.
 
حضور قوی و گسترده مردم ایران در روز بزرگداشت سی و ششمین سالروز انقلاب احساس غرور و همبستگی ملی را نشان می‌دهد که مردم کشور را به هم پیوند می‌دهد. تظاهرات روز 22 بهمن، به رغم فشارها و تحریم‌ها نشان دهنده انسجامی است که در مردم ایران وجود دارد و گواهی می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران از 36 سال پیش به این طرف بر حمایت مردمی و انتخابات دموکراتیک همه نهادهای سیاسی بنا شده است. رسانه‌های غربی به ندرت این جنبه از کشور ما را نشان می‌دهند.
 
***آیا به اعتقاد شما الگوی جمهوری اسلامی ایران باید الهام بخش دیگر کشورهای  منطقه باشد؟
 
انقلاب اسلامی 1979 یک پیروزی بی سابقه در تاریخ است، زیرا براساس اندیشه‌های عمیق و مذهبی بنا شده است. الگوی سیاسی آن یعنی جمهوری اسلامی، برای برخی ملت‌های جهان الهام بخش بود. از همان آغاز، ما حمایت بسیاری از ملت‌ها که این انقلاب و ظرفیت ملت ایران به خاطر مقاومت در برابر تبلیغات و فشارهای خارجی، نظرشان را جلب کرده بوده را شاهد بودیم، چیزی که هم در خاورمیانه هم در آسیا و آفریقا و هم در آمریکای لاتین مورد توجه فراوان قرار گرفت. این افتخاری برای ایران و مردمش می‌باشد، ولی انقلاب اسلامی هدف تحمیل خود به دیگر کشورها را ندارد. جمهوری اسلامی ایران یک کشور استعمار گر نیست. بلکه کشوری فعال و صادق می‌باشد که آماده است به دیگر ملت‌ها یاری برساند.
 
***جمهوری اسلامی ایران مواضعی از دولت اسلامی (داعش) را بمباران کرده است. آیا ایران متحد ائتلاف بین‌المللی محسوب می‌شود و استراتژی جمهوری اسلامی ایران در قبال داعش چیست؟
 
دولت به اصطلاح اسلامی، یک گروه تروریستی است که هیچ ربطی به اسلام ندارد. دین اسلام طرفدار صلح، احترام و همزیستی مسالمت آمیز با دیگران است. ایران مصمم است علیه این تهدید مبارزه کند و ما به مبارزه خود علیه داعش در عراق و سوریه ادامه می‌دهیم. در خصوص ائتلاف بین‌المللی، سوء ظن هایی در خصوص برخی از اعضای آن که نقشی در ظهور داعش داشتند و به حمایت از این تروریست‌ها ادامه می‌دهند وجود دارد. این عملکرد نه چندان جدی اعتماد ایران را جلب نمی‌کند.   
 
***تهران علاقه‌مندی است چه نقشی هم در سطح منطقه‌ای و هم بین‌المللی ایفا کند؟
 
ایران یک قدرت و یک بازیگر قوی در خاورمیانه است به گونه‌ای که کشورهای غربی امروزه خواهان همکاری ایران در موضوعات مختلف هستند. ما امیدواریم که بتوان صلح را تقویت کرده و در مسیر ثبات منطقه اقدام کرد. هدف اصلی ما حمایت از ابتکارهای همکاری جمعی بین کشورهای همسایه با رعایت احترام به منافع یکدیگر است.
 
اختلاف نظر بین بازیگران منطقه‌ای نباید ضرورت انجام گفت‌وگو را تحت تاثیر قرار دهد. موضع ایران در قالب مبارزه با خشونت، تروریسم و افراطی گری تبیین شده است. کشورما عضو سازمان همکاری اسلامی است و نقطه نظراتش در این سازمان مورد استقبال قرار می‌گیرد. در سال 2012 ایران ریاست جنبش عدم تعهد را به عهده گرفت و دیدگاه‌هایش در مجامع بین‌المللی شنیده شد و مورد توجه قرار می‌گیرد.
منبع: فارس