۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵

ایزدی: ایران اصول مذاکرات را رعایت نکرد

ایزدی خاطرنشان کرد: متاسفانه اصل ابتدایی مذاکرات در ماه‌های گذشته در ایران رعایت نشده، زیرا چندی پیش یکی از مقامات ارشد اجرایی کشورمان اعلام کرده ما حتماً به توافق می‌رسیم و این موضوع باعث ایجاد ذهنیتی‌هایی در طرف غربی شده است.
کد خبر : ۲۲۹۱۰۱
صراط: فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل در واکنش به اظهارت وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ترک میز مذاکرات در صورت عدم امتیازدهی ایران گفت: حر‌ف‌های جان کری تاکتیک‌های مذاکراتی محسوب می‌شود و نباید چندان حرف وی را جدی گرفت.
 
وی افزود: مذاکره کننده هوشمند همواره این ذهنیت را در طرف مقابل ایجاد می‌کند که حاضر است از پای میز مذاکرات بلند شود و نیاز به توافق ندارد و اگر برعکس آن انجام شود مخاطب متوجه نیاز شما به توافق در طرف مقابل می‌شود لذا حتماً طرف مقابل امتیازات بیشتری را از شما درخواست خواهد کرد.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جان کری با استفاده از تاکتیک مذاکراتی اعلام کرده که هر موقع ایران امتیاز ندهد میز مذاکرات را ترک می‌کند، اظهار داشت: حرف‌های وزیر خارجه آمریکا بیشتر حرف‌های معمول در مذاکرات محسوب می‌شود که نباید به آن اهمیتی داد.
 
ایزدی خاطرنشان کرد: متاسفانه اصل ابتدایی مذاکرات در ماه‌های گذشته در ایران رعایت نشده، زیرا چندی پیش یکی از مقامات ارشد اجرایی کشورمان اعلام کرده ما حتماً به توافق می‌رسیم و این موضوع باعث ایجاد ذهنیتی‌هایی در طرف غربی شده است.
 
این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در توضیح بیشتر این مطلب افزود: این حرف مقام اجرایی به هیچ وجه هوشمندانه نیست چراکه طرف مقابل این سخنان را شنیده و ذهنیتی را برای خود شکل داده است که چون مسئول ایرانی اعلام کرده حتماً به توافق می‌رسیم پس ایران حاضر و مجبور است که به دلیل عمل به این قول امتیازات گسترده‌ای را برای حضور توافق بدهد.
 
وی تاکید کرد: نباید مسئولان اجرایی کشور اینگونه حرف بزنند تا طرف مقابل برداشت غلطی از نیازمندی شدید تهران به حصول توافق در ذهنش شکل گیرد زیرا کشور ما به هیچ وجه به توافق نهایی نیازی ندارد.
 
این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: عدم گفتارهای حرفه‌ای در مذاکرات می‌تواند منجر به شکست آن شود زیرا اگر طرف مقابل احساس کند که باید امتیازات بیشتری را بگیرد درخواست‌های نامربوط مطرح می‌کند.
 
ایزدی گفت: وقتی اوباما اعلام کرده که احتمال رسیدن به توافق 50 درصد است و جان کری هم گفته اگر امتیازات لازم از سوی ایران داده نشود میز مذاکرات توسط آمریکایی‌ها ترک می‌شود باید مسئولان ایرانی هم اینگونه صحبت کنند تا این ذهنیت در طرف مقابل این گونه ایجاد نشود که آینده کشور، آینده سیاسی برخی افراد و حتی اقتصاد کشور وابسته به توافق هسته‌ای است.
 
وی افزود: ایجاد این تصور در ذهن طرف مقابل، یعنی دادن امتیازات بیشتر از سوی ایران و عدم امتیازدهی طرف غربی و شاید شکست مذاکرات.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: ایران در حوزه فناوری‌های هسته‌ای یکسری امتیازات را در یکسال و نیم گذشته در قالب و حتی امتیازاتی نیز خارج از توافق نامه ژنو داده و بیشترین همکاری را با طرف مقابل انجام داشته است.
 
ایزدی خاطرنشان کرد: طرف مقابل به همکاری ایران اذعان کرده و گفته است ایران به تمام تعهداتش پایبند بوده و حتی برنامه هسته‌ای‌اش را متوقف و در برخی موارد نیز به عقب رفته، لذا هیچ اختلافی از سوی دو طرف در مورد این موضوع وجود ندارد.
 
این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه گفت: سؤالی که در این خصوص وجود دارد این است که آیا طرف مقابل می‌خواهد تحریم‌ها را بردارد یا خیر؟ زیرا ایران به دغدغه طرف مقابل توجه کرد و برای رفع آن پاسخ مثبت داد ولی هم اکنون انتظار داریم که طرف غربی هم به دغدغه‌های ایران توجه کند که بخشی از این دغدغه هم در مورد رفع تحریم‌های ایران است.
 
وی اظهار داشت: سؤال دیگر ایران از طرف غربی این است که آیا طرف مقابل حاضر است تحریم‌های ایران را لغو کند یا خیر؟ اگر قرار باشد این اقدام صورت پذیرد توافق نهایی حاصل خواهد شد و اگر حاضر نباشد این کار را انجام دهد توافقی امضا نخواهد شد که این موضوع تصمیمی است که طرف مقابل در مورد لغو تحریم‌های ایران باید اتخاذ کند تا توافق نهایی شود و پرونده هسته‌ای ایران بسته شود.
 
ایزدی افزود: اگر ایران امتیازاتی را به طرف غربی ارائه دهد و غرب هم تحریم‌های ایران را لغو کند مسئله توافق هسته‌ای نهایی و ختم به خیر خواهد شد و اگر طرف غربی امتیازات بیشتری را از ایران بخواهد و در دادن امتیازات به ایران و لغو تحریم‌ها کوتاهی داشته باشد توافقی حاصل نخواهد شد.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همه کارها و امتیازاتی که به نظر می‌آید می‌توانسته انجام دهد را ارائه کرده و هم اکنون طرف مقابل باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
منبع: فارس
برچسب ها: مذاکرات ایران کری