۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳

سعیدجلیلی: اجازه مذاکرات برای آشکار شدن بی‌منطقی آمریکا است

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اگر اجازه‌ای از طرف رهبری برای مذاکره صادر شده برای نشان دادن بی‌منطقی آمریکا است، گفت: تحریم دشمن به خاطر دفاع نظام از پیشرفت علمی و تحقیقات دانشگاه‌های کشور است.
کد خبر : ۲۲۹۴۱۲
صراط: سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با حضور در مراسم افتتاحیه اردوی راهیان نور دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان «جنگی که بود، جنگی که هست» به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به حماسه‌های صورت گرفته در 8 سال جنگ تحمیلی گفت: اگر ما بتوانیم آن فرهنگ و تفکری که آن حماسه‌ها را در 8 سال جنگ تحمیلی خلق کرد بشناسیم می‌توانیم امتداد آن فضا را نیز درک کنیم.

جلیلی افزود: در جهانی که نگاهش به هستی یک تعریف خاص است تفکری پیدا می‌شود که تعاریف جدیدی را برای مفاهیم به وجود می‌آورد و حیاتی نو به این مفاهیم می‌دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در 8 سال جنگ تحمیلی تمامی قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی بودند، گفت: این در حالی بود که در مقابل این قدرت‌ها نظام نوپایی که تازه انقلاب کرده بود وجود داشت تا در محاسبات مادی این وضعیت چه نتیجه‌ای خواهد داشت. چه عنصری وارد این محاسبات شد که نتیجه دیگری را رقم زد که قدرت جدید با تفکر نو توانست مقابل دشمن بایستد و علاوه بر آن بتواند اراده خود را تحمیل کند.

وی با بیان اینکه این وضعیت مربوط به یک دوره زمانی و مکانی خاص نیست، گفت: بزرگ‌ترین ظلم‌ها به این نوع موفقیت‌ها این است که آن را در ظرف زمان و مکان محدود کنیم. حماسه‌هایی که دفاع مقدس رخ داد امکان وقوع در دیگر عرصه‌ها را دارد. البته الزامات خود را نیز دارد. وقتی در سخت‌ترین عرصه‌ها این نگاه پیروز شد به تبع آن در دیگر عرصه‌ها نیز موفق خواهد شد.

جلیلی با اشاره به مولفه‌هایی که باعث خلق حماسه دفاع مقدس شد، گفت: این مولفه‌ها این بود که عناصر جدیدی مناسبات نویی را شکل دادند که باعث شد پارادایم جدیدی شکل گیرد و موفقیت‌ها را رقم بزند.

وی افزود: با محاسبات مادی طرف مقابل می‌بایست با تمام تجهیزاتی که به دست آورده بود پیروز می‌شد اما نتوانست چراکه محاسبات تغییر کرده بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: محاسبات این گونه بود که در طرف دشمن فرمانده در قرارگاه می‌نشست و به سرباز خود می‌گفت برو اما در طرف ما فرمانده خود در جلو حرکت می‌کرد و به سرباز می‌گفت بیا. این تفکر بود که پارادایم جدیدی را شکل داد و تمام محاسبات را تغییر داد.

جلیلی با بیان اینکه ورود تفکر جدید قواعد بازی دشمن را تغییر داد، گفت: در حاشیه مذاکرات هسته‌ای من به سولانا نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای گفتم شما که معترفید که ایران بمب اتم ندارد این گونه رفتار می‌کنید که وی گفت: ما می‌خواهیم از انحرافات احتمالی در آینده جلوگیری کنیم. بنده در جواب گفتم حال که شما بمب اتم دارید چرا موفق نشدید. چه قدرتی در برابر شما ظهور کرده که شما نمی‌توانید اراده خود را بر آن تحمیل کنید. همه شما می‌گویید که ما نباید هسته‌ای شویم اما ملت ما گفت این حق ما است و ما هسته‌ای شدیم.

جلیلی با بیان اینکه الگوی جدیدی در دموکراسی با عنوان مردم‌سالاری دینی از جانب جمهوری اسلامی شکل گرفته است، گفت: در این دموکراسی این گونه نیست که فرد تنها رای بدهد و بعد دنبال کار خود برود. در جمهوری اسلامی این گونه است که فرد در کنار رای خود حاضر است 4 فرزند خود را هم بدهد. این است که محاسبات را تغییر می‌دهد.

وی افزود: همین مدل و پارادایم است که در جنوب لبنان نیز پیاده می‌شود و حزب‌الله در دهان رژیم صهیونیستی می‌زند و این رژیم نمی‌تواند جوابی بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن به دنبال این است که ما را از اصل مبارزه منصرف کند، گفت: این وضعیت بدین خاطر است که دشمن می‌بیند در هر صحنه رویارویی که قرار می‌گیرد با شکست مواجه می‌شود به همین خاطر دشمن می‌خواهد در این مبارزه خللی ایجاد کند و انصراف یا انحراف از مبارزه را در ما به وجود آورد.

وی در ادامه پیرامون ماهیت اسلام آمریکایی گفت: اسلام آمریکایی به دنبال این است که جهان اسلام را مخیر به حرکت در دو مسیر کند یا اسلام از جنس متحجر مانند طالبان و القاعده تا بتواند آنان را سرکوب کند یا اسلام از جنس لیبرال که همسو با منافع آنان باشد.
منبع: فارس