۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۸

غیبت ناموجه اصلاح‌طلبان به خاطر قهر بود

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگو با شماره روز سه‌شنبه روزنامه آرمان امروز، پیرامون فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران گفته است: بعد از مجلس پنجم هم کارگزاران در عرصه سیاسی کشور حضور داشت.
کد خبر : ۲۲۹۵۶۷
صراط: حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگو با شماره روز سه‌شنبه روزنامه آرمان امروز، پیرامون فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران گفته است: بعد از مجلس پنجم هم کارگزاران در عرصه سیاسی کشور حضور داشت. چنانچه در انتخابات دوم خرداد 76 خیلی جدی وارد عرصه انتخابات شد و در انتخابات مجلس ششم نیز حضور جدی داشت. در سال 84 نیز وارد عرصه شد و حتی در سال 88 هم حضور داشت. اگر در مقطعی هم کارگزاران در انتخابات غایب بوده، ناشی از شرایط سیاسی کشور بوده که در آن مقطع اصلاح‌طلبان همه غایب بوده‌اند.
 
  تحلیلی بر صحبت های مرعشی:
 
*منظور مرعشی از مقطعی که کارگزاران و اصلاح‌طلبان در انتخابات غایب بوده‌اند؛ مقطع انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی در سال 90 است.
 
انتخاباتی که بواسطه اولین انتخابات بودن پس از رخدادهای فتنه‌بار سال 88؛ بزنگاهی حساس برای رفتار سیاسی جریان اصلاحات در قبال افکار عمومی، حاکمیت نظام و جنبش موسوم به سبز تلقی می‌شد.
 
اما با این وجود، جریان اصلاحات که همچنان نظرات خاصی را درباره رخدادهای سال 88 داشت؛ مرتکب قهر سیاسی از انتخابات مجلس نهم شد.
 
اصلاح‌طلبان اگرچه بصورت رسمی و با دادن بیانیه، از این انتخابات غیبت نکردند اما با ایما و اشاره، با عدم دعوت عمومی از مردم برای حضور در این انتخابات، با عدم حمایت از هیچ فرد یا گروه خاصی و با عدم ارائه لیست مشترک از سوی ستاد اصلاحات؛ قهر سیاسی خود را از این انتخابات به رخ کشیدند.
 
گفتنیست که در همان انتخابات بود که محمد خاتمی، در یکی از حوزه‌های حاشیه‌ای شهر تهران حضور یافت و رأی خود را به صندوق انداخت.
 
این اقدام او با انتقادات گسترده برخی محافل سیاسی خاص مواجه شد.
 
غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در روزهای نوروز پس از انتخابات با یک ویژه‌نامه نوروزی گفت‌وگو و درباره قهر اصلاح‌طلبان از آن انتخابات این عبارت‌ها را بیان کرد:
 
«من معتقد بودم که حتی در انتخابات مجلس همه باید شرکت کنیم اما برای اینکه شقّ عصای مسلمین نشود و جمعیت متفرق نشود، گفتیم که باشد و ما تبلیغ این حرف ها را نمی‌کنیم ولی عده  زیادی از نیروهایی را که می‌توانستیم به مجلس  بفرستیم بدون هیچ بهایی از دست دادیم.
با این حضور پیدا نکردن در انتخابات مجلس هم چیزی به دست نیامد که دل مان را به آن خوش کنیم و بگوییم آمار واقعی شرکت کنندگان اینقدر بوده است و از این دست حرف‌ها. این تحریم تاثیری در جامعه نداشت»
 
تحریم انتخابات رخدادی بود که بعدها در کلام مقامات ارشد نظام، نه صریحاً در اشاره به اقدام اصلاح‌طلبان اما بصورتی تند مورد تقبیح قرار گرفت.
منبع: فارس