۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴

آمریکا پاداش پیداشدن لوینسون را افزایش داد

آمریکا پاداش پیدا شدن شهروند این کشور که مدعی است در جزیره کیش ناپدید شده را از یک میلیون دلار به ۵ میلیون دلار افزایش داد.
کد خبر : ۲۳۱۹۸۷
صراط: ایالات متحده پاداش کمک به پیدا کردن شهروند آمریکایی که مدعی است 8 سال پیش در ایران ناپدید شده و از تهران نیز برای پیدا شدن "رابرت لوینسون" کمک خواسته از یک میلیون دلار به 5 میلیون دلار افزایش داده است.

به گزارش رویترز،"جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کنیم تا با ما در بررسی ناپدید شدن رابرت لوینسون همکاری کند تا بتوانیم وی را بازگردانیم.

لوینسون کارمند سابق اف‌بی‌آی بوده در نهم مارس سال 2007 در جزیره کیش ناپدید شده است.

اف‌بی‌آی در حال بررسی ناپدید شدن لوینسون است. در سال 2012 این سازمان پیشنهاد پاداش یک میلیونی برای کسانی ارائه داد که بتوانند اطلاعاتی ارائه دهند که به بازگشت ایمن وی منتهی شود. اف بی آی این پاداش را روز دوشنبه 4 میلیون دلار دیگر افزایش داد.

کری در بیانیه خود با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی لوینسون نوشت: سالی پس از سال دیگر، خانواده درد غیبت وی را تحمل می‌کنند. هم اکنون زمان بازگشت وی به خانه است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد همچنان به بازگشت سالم رابرت لوینسون متعهد بوده و از شرکای بین المللی نیز در حمایت در پیدا شدن لوینسون تقدیر کرد.

چندی پیش نیز نمایندگان مجلس سنای آمریکا قطع‌نامه‌ای را تصویب کردند که به موجب آن از دولت ایران خواستند تا برای یافتن رابرت لوینسون، مامور سابق سازمان سیا که  مدعی شده در سفری به ایران ناپدید شد، همکاری کند.

نمایندگان این قطع نامه را با اکثریت آراء تصویب کردند و  از مقام‌های ایرانی خواستند تا تلاش‌های خود برای یافتن لوینسون را تشدید کنند.

قانونگذاران آمریکایی در عین حال در طرح تصویب‌شده خود از تهران خواسته‌اند به‌عنوان «حرکتی انسان‌دوستانه»، نتایج تحقیقات خود را فورا با مقام‌های آمریکایی در میان بگذارند.

همچنین آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای از ایران درخواست کرده تا به پیدا شدن لوینسون کمک کند.

رابرت لوینسون، مامور سازمان جاسوسی سیا در سال 2007 که در یک ماموریت محرمانه جاسوسی بوده است آخرین بار در جزیره کیش مشاهده شده است. چندی پیش اسوشیتدپرس اطلاعاتی را افشا کرد که بر اساس آن لوینسون مامور سازمان سیا بوده است که انتقاد دولت آمریکا را در پی داشت.

یادآور می شود جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است اطلاعی درباره سرنوشت این جاسوس آمریکا ندارد. همچنین نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست تا درباره ماموریت‌ رابرت لوینسون، یک "عضو سابق" اف‌.بی‌.آی که ادعا شده چند سال پیش در خاک ایران مفقود شده است، توضیح دهد. علیرضا میریوسفی مسوول مطبوعاتی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد چندی پیش اعلام کرد  که جمهوری اسلامی ایران بنا بر "ملاحظات امنیتی و بشردوستانه" تلاش کرده ردپایی از لوینسون به دست آورد، ولی این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده‌اند.

منبع: تسنیم