۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶

بانکی که وام مسکن مهر را ابلاغ نکرد!

بانک رفاه هم به جمع بانک‌های ابلاغ کننده دستورالعمل پرداخت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر به شعب استان‌ها پیوست، اما هنوز بانک ملت برای ابلاغ این دستورالعمل اقدامی نکرده‌ است.
کد خبر : ۲۳۲۰۶۹
صراط: بانک رفاه دستورالعمل پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن مهر را نهایی کرده و به شعبه‌های خود ابلاغ کرد تا جمع بانک های عامل پرداخت کننده تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن مهر به 5 بانک از شش بانک برسد.
 
با توجه به ابلاغ این دستورالعمل ها از سوی این بانک ها سازندگان و تعاونی های مسکن مهر که از بانک های ملی،صادرات،تجارت،ملی و رفاه کارگران وام مسکن مهر گرفته اند باید به ادارات راه و شهرسازی،بنیاد مسکن و شهرهای جدید مربوطه مراجعه کنند و معرفی نامه خود را اخذ و به بانک های عامل بروند.
 
بر اساس این گزارش،به هر حال این آخرین فرصت برای سازندگان و تعاونی های مسکن است که از این بانک ها وام گرفته اند چرا که این وام ها مربوط به پروژه های سال 87 است.
 
طولانی شدن پرداخت تسهیلات نیز موجب بالا رفتن سود مشارکت و در حقیقت به ضرر مردم خواهد بود پس باید سازنده ها و تعاونی های مسکن باید هر چه سریعتر به ادارات ره و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرهای جدید مراجعه کنند تا هر چه زودتر واحدهای مسکن مهر تکمیل و دفترچه اقساط صادر شود.
 
بانک مرکزی در 25 دی ماه امسال مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص افزایش پنج میلیون تومانی سقف تسهیلات مسکن مهر را به بانکهای عامل ابلاغ و در آن تاکید کرد افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از 250 به 300 میلیون ریال، صرفاً برای طرح‌های نیمه‌تمام بانک‌های عامل با اولویت طرح‌های در شرف اتمام و فعال که به تشخیص بانک عامل برسد قابل پرداخت است.
 
پس از ابلاغ این مصوبه از سوی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار نیز این مصوبه را به بانک های عامل(6 بانک) ابلاغ کرده است، اما پرداخت این تسهیلات از سوی بانک ها مستلزم تدوین دستورالعمل پرداخت تسهیلات شد که در اواخر ماه گذشته تدوین شده است و لازمه پرداخت این تسهیلات نیز نهایی شدن فهرست واحدهای مسکونی که 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند اعلام شد.
 
در سراسر کشور حدود 393 هزار واحد مسکونی مهر مشمول تسهیلات 30 میلیون تومانی می‌شوند و فهرست این واحدهای مسکونی نیز نهایی و ابلاغ شده است.
 
بانک ملت جاماند
 
تاکنون نیز از میان 6 بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات 30 میلیونی 5 بانک مسکن،ملی،تجارت، صادرات و رفاه دستورالعمل پرداخت این تسهیلات را تدوین و به استان ها ابلاغ کرده‌اند اما هنوز بانک ملت این دستورالعمل را ابلاغ نکرده‌ است.
 
وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن نیز در 20 بهمن ماه سال جاری طی نامه‌ای جداگانه پرداخت تسهیلات 30 میلیون تومانی مسکن مهر را به ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، شهرهای جدید و شعب بانک مسکن ابلاغ کردند.
 
بنابراین گزارش، در دستور‌العملی که میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن توافق و تدوین شده است، تسهیلات 30 میلیون تومانی به پروژه‌هایی تعلق خواهد گرفت که بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشند و پروژه‌های آنها نیز فعال باشند.
 
در این نامه‌ها ذکر شده است که سازندگان و تعاونی‌های مسکن مهر و خودمالکان از مراجعه حضوری به ستاد وزارتخانه راه و شهرسازی و بانک مسکن خودداری کنند، بنابراین تمامی متقاضیان وام 30 میلیونی باید به ادارات کل راه و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید  بنیاد مسکن مراجعه کنند، تا آنها موارد شامل پیشرفت فیزیکی 75 درصد و پروژه فعال را به قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر معرفی کنند.
 
بعد از این موضوع قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر متعاقبا فهرست‌های مورد تأیید را به بانک مسکن و یا سایر بانک‌های عامل ابلاغ خواهد کرد.
 
بر اساس مصوبه دولت، معرفی این قبیل پروژه‌ها با وزارت راه و شهرسازی بوده، بنابراین از آنجا که در اردیبهشت ‌ماه سال جاری آخوندی وزیر راه و شهرسازی تشخیص پرداخت تسهیلات برای انجام تعهدات دولت و یا افزایش تسهیلات مسکن مهر را به قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر تفویض اختیار کرده است، بنابراین بانک مسکن و یا سایر بانک‌ها صرفا با تأیید مهرآبادی این تسهیلات 30 میلیونی را پرداخت خواهند کرد.
 
در طرح مسکن مهر، دو میلیون و 300 هزار واحد در یک هزار و 130 شهر در حال اجرا بوده که تاکنون ساخت یک میلیون و 730 هزار واحد مسکونی آن به اتمام رسیده است.
 
کمتر از 600 هزار واحد مسکونی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد که از این تعداد بیش از 300 هزار واحد در مرحله نازک سازی است و از سوی مسئولان ابراز امیدواری می‌شود تا پایان شهریور 94 به بهره‌برداری برسد.
منبع: فارس