۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰

بروجردی: بیانیه لوزان لازم‌الاجرا نیست

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بیانیه لوزان اول راه است، گفت: بیانیه لوزان ‌حقوقی الزام‌آور و لازم‌الاجرا نیست و ما سه ماه بسیار حساسی را در آینده پیش‌رو خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۶۷۰۸
صراط: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بیانیه لوزان اول راه است، گفت: بیانیه لوزان ‌حقوقی الزام‌آور و لازم‌الاجرا نیست و ما سه ماه بسیار حساسی را در آینده پیش‌رو خواهیم داشت.

علاء‌الدین بروجردی چهارشنبه شب در مراسم جشن هسته‌ای که در ورزشگاه شهید منوچهری نطنز برگزار شد، اظهار کرد: سابقه صنعت هسته‌ای ایران به نیم قرن پیش باز می‌گردد و در زمان شاه با وجود اینکه جمعیت کشور نصف امروز بود و بیشترین استخراج و فروش نفت وجود داشت، کشورهای آلمان و فرانسه قرارداد ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر و دارخوین را امضا کرده و حتی مقداری از کار را هم انجام دادند.
 
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که قرار بود قدرت‌های هسته‌ای در ایران به ایجاد و توسعه این صنعت کمک کنند همگی پا پس کشیدند و از همکاری در این مهم امتناع کردند.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در آن زمان جمهوری اسلامی دو راه پیش‌رو داشت، یکی راه تسلیم و و دومی راه اتکاء به آموزه‌ها و ظرفیت‌های خویش بود و با اتکا به راه دوم یعنی استفاده از ظرفیت داخلی به خوبی شعار ما می توانیم را معنا کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: دانش هسته‌ای بسیار پیچیده، حساس و دقیق است و امروزه به برکت خون شهدا، به ویژه شهدای هسته‌ای و با تکیه بر توان دانشمندان داخلی یک پیروزی مطلق در این زمینه نصیب انقلاب شده و از صفر تا صد دانش هسته ای را در اختیار داریم.
 
بروجردی با اشاره به بیانیه لوزان و دستاوردهای آن گفت: یکی از دستاوردهای این بیانیه حق غنی‌سازی در ایران برای تحقیق و توسعه در صنعت هسته‌ای است و همه قدرت‌ها ایران را به عنوان یک قدرت هسته‌ای پذیرفتند.
 
وی تصریح کرد: در مذاکرات سخت، فشرده و دقیق علمی موفق شدیم طرح خود را در مورد آب سنگین اراک عملی کرده و آب سنگین اراک حفظ شد.
 
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیانیه لوزان اول راه است تصریح کرد: بیانیه لوزان ‌حقوقی الزام‌آور و لازم‌الاجرا نیست و ما سه ماه بسیار حساسی را در آینده پیش‌رو خواهیم داشت و تصمیم قاطع ما بر این است که در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت پشت سر رهبر معظم انقلاب در این راه محکم بایستیم و از منافع ملی دفاع کرده و احقاق حق نماییم.
 
وی گفت: در صورتی که بیانیه لوزان به توافقی جامع و نهایی تبدیل شود، به‌ فضل الهی می‌تواند به یک جهش بزرگ و جدید در صنعت هسته‌ای ایران تبدیل شود.
 
وی در پایان تاکید کرد: ورود به مباحث نظامی و موشکی خط قرمز ماست، چرا که ما می‌خواهیم در عرصه بازدارندگی دچار مشکلاتی که در زمان جنگ تحمیلی به وجود آمد نشویم.
منبع: فارس
برچسب ها: بروجردی بیانیه