۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

پیشنهاد ترکمنستان برای حل مناقشات آبی

رئیس جمهور ترکمنستان پیشنهاد کرد سند الزام آور جدیدی در قالب «راهبرد آب سازمان ملل متحد» تهیه شود که جنبه اجرایی نیز داشته باشد.
کد خبر : ۲۳۷۳۹۰
صراط: رئیس جمهور ترکمنستان پیشنهاد کرد سند الزام آور جدیدی در قالب «راهبرد آب سازمان ملل متحد» تهیه شود که جنبه اجرایی نیز داشته باشد.

به نقل از خبرگزاری دولتی ترکمنستان «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان این پیشنهاد را در هفتمین اجلاس جهانی آب که بامداد امروز در شهر «دائگو» در کشور کره جنوبی با شعار « آب برای آینده ما» با حضور سران و مقامات عالی رتبه کشورهای جهانی آغاز به کار کرد، مطرح کرد.
 
وی تصریح کرد: ما اینجا جمع شده‌ایم تا مسئله آب را که در واقع یکی از مسئله مهم حیاتی جهان امروز است، بررسی کنیم و اهداف راهبردی در زمینه تامین امنیت اکولوژیک و غذایی را بررسی و راهکارهای جامع و کارآمد و بلندمدتی برای توسعه پایدار تهیه و تدوین کنیم.
 
رئیس جمهور ترکمنستان با اشاره به اینکه دولت این کشور به کلیه تعهدات در قالب پیمان‏‌های بین‏‌المللی  و جهانی در زمینه آب پایبند و در آینده نیز آماده همکاری با کلیه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مربوطه است، خواستار  تهیه و تدوین برنامه بلند مدت مخصوص سازمان ملل در مسائل آب شد.
 
وی با اشاره به ضرورت تحقق «دیپلماسی آب» در عرصه بین‌المللی، تآکید کرد: فرمت جدید سیاسی – دیپلماسی در زمینه گفتمان چند جانبه می‌تواند نقشی مهم در زمینه احیا منابع آب و نیز بهره برداری با صرفه و عاقلانه از  منابع آبی و مدیریت آنها  ایفا بکند.
 
رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه اظهار اطمینان کرد که چنین تعامل مشترکی میان دولت‌ها و سازمان‌های بین المللی می‌تواند پایه‌ای برای کار در زمینه تهیه سند جدید سازمان ملل در زمینه آب باشد.
 
وی تصریح کرد: دولت ترکمنستان در این زمینه پیشنهاد می‌کند که ایجاد چنین سندی می‌تواند نام «راهبرد آب سازمان ملل متحد» داشته باشد و از حضار هفتمین اجلاس جهانی آب دعوت می شود این پیشنهاد دولت ترکمنستان را بررسی کنند.
 
بردی‌محمداف در بخش دیگر سخنرانی خود با تاکید بر ضرورت دسترسی به منابع آبی، گفت: در این زمینه نیز ما از ابتکار سازمان ملل در خصوص دسترسی به منابع آبی به عنوان حق بنیادی حقوق بشر استقبال می‏‌کنیم.
 
رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگر سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های آب در منطقه آسیای مرکزی، گفت: در آسیای مرکزی با توجه برخی دلایل، مسئله آب به عنوان عامل تعیین کننده توسعه فرایند‌های منطقه‌ای تلقی شده و تاثیر قابل ملاحظه‌ای به اوضاع عمومی و اجرای برنامه‌های توسعه اجتماعی و اقتصادی و حل و فصل مسائل مهم زیست محیطی دارد.
 
 وی اعلام کرد: ترکمنستان خواستار بررسی و حل و فصل مسائل آب و آب - انرژی در آسیای مرکزی براساس نرم و موازین  عمومی پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، احترام متقابل وتوجه به منافع همه کشورهای منطقه و با مشارکت سازمان‌های بین‏‌المللی است.
 
رئیس جمهور ترکمنستان همچنین در بخش دیگر سخنرانی خود در اجلاس مذکور خواستار تاسیس مرکز منطقه‏‌ای مربوط به تغییرات آب و هوایی در آسیای مرکزی شد.
 
به گفته وی، هدف اصلی این مرکز منطقه‏‌ای می‌‏تواند پشتیبانی از اجرای برنامه مقابله با پیامدهای منفی ناشی از تغییر آب و هوا در منطقه آسیای مرکزی باشد و در جهت ترویج همکاری‏‌های فنی و تکنولوژیکی، توسعه و پیاده سازی برنامه‌های حمایت از کشورهای آسیای مرکزی در مورد اثرات منفی تغییرات آب و هوایی جهانی نقش موثر ایفا بکند.
 
شورای جهانی آب، یک نهاد بین‌المللی متشکل از سازمان‌های ذیربط بخش آب، دولت‌ها، و موسسه‌های جهانی است که در سال 1374 به منظور ایجاد بستری مناسب برای طرح مسایل بخش آب تاسیس شد.
 
در سال 1375، یک سال پس از پایه‌گذاری، شورای جهانی آب، اقدام به برگزاری مجمع جهانی آب نمود تا فرصتی برای گردهمایی ذینفعان از سراسر دنیا برای بحث و بررسی مشکلات بخش آب فراهم کند.
منبع: فارس