۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸

واکنش ژاپن به تحرکات نظامی روسیه و چین

بعد از حضور بمب‌افکن‌های روسی در شمال و جنگنده‌های چینی در جنوب حریم هوایی ژاپن، توکیو جنگنده‌های خود را در سطحی از پروازهای دوره جنگ سرد به پرواز درآورد.
کد خبر : ۲۳۷۹۳۱
صراط: جنگنده‌های نیروی هوایی ژاپن روز چهارشنبه (دیروز) برای اولین بار در طول سه دهه گذشته به سطح پروازهای دوره جنگ سرد به پرواز درآمدند.
 
به نوشته خبرگزاری رویترز، دلیل این سطح از پرواز برای جنگنده‌های ژاپنی، حضور بمب‌‌افکن‌های روسی در شمال ژاپن و پرواز هواپیماهای نظامی چین در حریم هوایی جنوب این کشور بود.
 
نیروهای دفاعی ژاپن اعلام کردند از آغاز سال جدید میلادی تاکنون، جنگنده‌های ژاپنی 944 بار به پرواز در‌آمدند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، افزایش 16 برابری را تجربه کرده است و از سال 1958 تا کنون دومین رکورد از تعداد پروازها بوده که افزایش ببی‌سابقه‌ایست.
 
رویترز ادامه می‌دهد از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین تا کنون،‌ فعالیت‌های نظامی روسیه به سرعت افزایش یافته و این درست زمانی اتفاق می‌افتد که چین هم بودجه دفاعی خود را افزایش می‌دهد و موجب نگرانی ژاپن است.
 
گرچه اقدام مستقیمی از سوی نیروهای نظامی روسیه و چین مشاهده نشده اما اخیرا تعداد هواپیماهای گسیل شده از سوی این دو همسایه ژاپن در حریم هوایی این کشور رو به افزایش نهاده است.
 
«دریادار ساموئل لاکلیر» فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در اقیانوس آرام دراین‌باره گفته است اقدامات نظامی روسیه در طول چند ماه گذشته به سطح دوره جنگ سرد رسیده است. وی ادامه داد بمب‌افکن‌های روسی مامورت‌های شناسایی متعددی بر فراز آسمان ژاپن، آلاسکا و سواحل غربی آمریکا انجام می‌دهند. پروازهای جنگنده‌های چینی هم معمولا در شرق دریای چین و نزدیک جزایر مورد مناقشه چین و ژاپن صورت می‌گیرد.
منبع: فارس