۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

کشف آثار تاریخی ایران در ایتالیا

معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه به تازگی برخی آثار تاریخی ایران در ایتالیا کشف شده است، گفت: این ۱۰۸ شی‌ء چغامیش که امروز از آنها رونمایی شد، نشان‌دهنده وجود تکنولوژی در ۶ هزار سال پیش در ایران است.
کد خبر : ۲۳۸۸۱۹
صراط: محمدحسن طالبیان در مراسم رونمایی از 108 شیء تاریخی چغامیش که در موزه ملی ایران برگزار شد ضمن ابراز خرسندی به دلیل ورود محموله دوم این اشیاء که با همکاری مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو انجام شد، گفت: نامه‌ای مربوط به فروغی سفیر ایران در سال  43 در دست است که موافقت حکومت ایران برای خروج اموال چغامیش به آمریکا را نشان می‌دهد.
 
وی افزود: این اموال برای مطالعات علمی به صورت امانت به دانشگاه شیکاگو آمریکا در اول آوریل 1964 تحویل داده شد و سه شرط نیز در این نامه آمده است که عبارت است از اینکه حتماً سلامت و برگشت این اشیاء تضمین شود و اینکه این اشیاء به مدت 3 سال صرف جهت انجام امور علمی در اختیار آمریکا قرار گیرد و بعد از انجام فعالیت‌های علمی این اشیاء به همراه گزارشی از تحقیقات و مطالعات انجام شده به اداره باستان‌شناسی ایران تحویل داده شود.
 
معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه براساس همین نامه ادامه این کار شروع شد، گفت: تعداد قطعاتی که ایران به دانشگاه شیکاگو در سال 1343 تحویل داد 264 قطعه بود که چند سال بعد از آن تعدادی از آن اشیاء به ایران تحویل داده شد و 108 شیء ماند که بلافاصله بعد از حکم دادگاه آمریکا به ایران تحویل داده شد.
 
طالبیان در بیان اهمیت منطقه چغامیش بیان کرد: این سایت مهم باستانی دشتی است که در شوش واقع در استان خوزستان قرار دارد و 8 هزار سال سابقه دارد ولی این اشیاء مربوط به 6 هزار سال و همزمان با دوره نگارش است که امیدواریم با برگرداندن این اشیاء موزه ملی بتواند نمایشگاهی برای بازدید عموم مردم ترتیب دهد.
 
وی با بیان اینکه باید برای حفاظت این اشیاء بسیار دقت شود زیرا آنان شکننده‌اند، گفت: بعضی از این اشیاء نشان‌دهنده تکنولوژی آن دوران است و این آثار تاریخی نشان می‌دهد که در 8 هزار سال پیش ایران چقدر پیشرفته بوده است.
 
معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت معرفی این اشیاء به مردم گفت: موزه ملی مستقل است و یکی از رسالت‌هایش این است که این اطلاعات را در سطح مردم در جامعه منتشر کند. همچنین آموزش و معرفی یکی از اولویت‌های ما است و درصد بالایی از درآمدهای ورودی موزه‌ها به خود موزه‌ها بازمی‌گردد که می‌توانند از این درآمد در جهت معرفی آثار تاریخی تلاش کنند.
 
همچنین طالبیان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرونده‌های دیگری در زمینه آثار تاریخی به صورت رسمی نداریم ادامه داد: مواردی مانند جریان خوروین که به صورت غیرقانونی از ایران بیرون رفته است به ما گزارش می‌شود و اخیراً نیز در ایتالیا کشفی شده که نمایندگان سازمان میراث فرهنگی اعزام شده‌اند تا اطلاعات کافی را در این زمینه به دست بیاورند اما فعلاً اطلاعاتی نداریم.
منبع: فارس
برچسب ها: میراث فرهنگی