۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

اعتراضات گسترده در آمریکا و واکنشها +تصاویر

در حالی که اعتراضات به کشته شدن «فردی گری» جوان ۲۵ ساله سیاه‌پوست در بالتیمور ادامه دارد، به دنبال دخالت پلیس آمریکا و درگیری آنها با معترضان، چندین خودرو به آتش کشیده شد.
کد خبر : ۲۳۹۶۷۲
صراط: در حالی که اعتراضات به کشته شدن «فردی گری» جوان 25 ساله سیاه‌پوست در بالتیمور همچنان ادامه دارد، دخالت پلیس و درگیری آنها با معترضان هم تشدید شده است.
 
اعتراضات در بالتیمور به تبعیض نژادی پلیس آمریکا از آنجایی شروع شد که یک جوان سیاه‌پوست ساکن این شهر قربانی خشونت نیروهای دولتی شد.
 
«فردی گری» حدود 3 هفته پیش به نحوی خشونت‌آمیز توسط نیروهای پلیس آمریکا بازداشت و به خودروی گشت منتقل شد. برخورد خشن پلیس منجر به آسیب به ستون فقرات این جوان 25 ساله سیاهپوست و نهایتا مرگ او در بیمارستان بازداشتگاه شد.
 
اعتراضات در بالتیمور از چندین روز قبل با حضور مردم خشمگین از تبعیض نژادی پلیس سفیدپوست آمریکا آغاز شد؛ اعتراضاتی که با سرکوب پلیس همراه شده است و روز شنبه خبرهایی درباره بازداشت ده‌ها نفر مخابره شد.
 
آخرین تحولات مربوط به اعتراضات به تبعیض نژادی بدین شرح است:
 
- به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در حمایت از اعتراضات شهر بالتیمور،‌ در چند شهر دیگر آمریکا از جمله شهر اوکلند هم معترضان به تبعیض نژادی به خیابان‌ها آمدند. نیروهای پلیس در چندین شهر به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
 
- برخی خبرنگاران حاضر در صحنه اعتراضات و درگیری‌ها در شهر بالتیمور از شلیک گلوله‌های پلاستیکی خاص به معترضان خبر دادند گلوله‌هایی که سبب زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان شده است البته درباره تعداد معترضان زخمی ناشی از سرکوب پلیس خبری مخابره نشده و اطلاعاتی در دست نیست.
 
- گزارش‌ها از به آتش کشیدن چندین خودرو در خیابان‌ها و درگیری‌های پلیس با معترضان حکایت دارند.
 
- نیروهای پلیس و رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا که از ابتدای اعتراضات، معترضان را به خشونت متهم کرده‌اند، باز هم همین خط را در پیش گرفته و حتی ادعا کردند که چند مامور پلیس در پرتاب سنگ و چوب توسط معترضان زخمی شدند.
 
این ادعاها در حالی مطرح شده که خبرنگاران پوشش‌دهنده اخبار اعتراضات شهر بالتیمور هم از سرکوب پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا در امان نبوده‌اند.
 
به گزارش پایگاه «بالتیمورسان»، جی.ام گیوردانو مدیر ویرایش عکس در پایگاه "سیتی پیپر" گفت که چندین پلیس ضدشورش «با سپرهای خود ضربات متعددی به سر او زدند و مرا را به کف خیابان کوبیدند».
 
- خبرهایی از بازداشت و ضرب و شتم عکاس رویترز و همچنین عکاس پایگاه "بالتیمور سیتی پیپر" در هنگامی که آنها در حال پوشش خبری اعتراضات در این شهر بودند، مخابره شده است.
 
- آنتونی باتس کمسیر پلیس بالتیمور اعلام کرد که در خشونتهای دوشنبه شب 6 نیروی پلیس «به شدت زخمی» شدند. مقامات پلیس آمریکا همچنین از به آتش کشیده شدن چندین خودرو در شهر بالتیمور و درگیری‌های خیابانی معترضان با نیروهای دولتی خبر دادند.
 
- تشدید اعتراضات سبب شده تا نیروهای «گارد ملی» هم برای کمک به سرکوب اعتراضات وارد شهر شوند.

منبع: فارس