۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

علت تغییر سیاست آمریکا درقبال ایران

یک وبگاه تحلیلی آمریکایی در مطلبی نوشت: نیاز به جایگزین کردن گاز روسیه در اروپا و پیگیری نبرد با روسیه دلیل میل به رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی اوباما است.
کد خبر : ۲۴۰۰۴۹
صراط: وبگاه تحلیلی آمریکایی «کانترپانچ» اخیرا در تحلیلی تحت عنوان «چرایی تلاش‌های آمریکا در رفع تحریم‌های ایران» ضمن اشاره به نادرست بودن ادعاهای آمریکا و غرب در خصوص تلاش‌های ایران در مسیر ساخت جنگ افزار هسته‌ای نوشت: ایران کشوری مستقل همراه با سیاست خارجی مستقل است و واشنگتن چنین کشوری را دوست ندارد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن کشورهایی را که خفه شده و هر آن‌چه که به آن‌ها گفته می‌شود را انجام دهند دوست دارد. در این بین کشورهایی که از حرف شنوی آمریکا سرباز زدند دشمن آمریکا محسوب می‌شوند و در فهرست ضربه زدن قرار می‌گیرند و آن‌گاه تحریم علیه‌شان اعمال می‌شود.

از دیدگاه نویسنده، تحریم‌ها ابزاری هستند که آمریکا دشمنانش را با آن قبل از حمله نظامی تضعیف می‌کند. در این بین تعقیب کردن اخبار تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران با توجه به این مهم که آمریکا در قبال کوبا نیز چنین سیاستی را در پیش گرفت و اینکه چقدر این سیاست کارایی داشت در حالی که 60 سال دست به آن نزد، بهت‌آور است. پس دلیل این تغییر رفتار ناگهانی آمریکا با ایران چیست؟ چرا اوباما تلاش دارد تا به توافق با ایران برسد؟ باید به خاطر سپرد اقدام‌های اوباما در قبال ایران در بین گروه‌های سیاسی بسیاری نامحبوب است که می‌توان به کنگره، رسانه‌های جمعی و اسرائیل اشاره کرد.

نویسنده در ادامه با ذکر دلیل اصلی تلاش‌های اوباما برای توافق با ایران پرداخته و نوشت: آمریکا به طور قطع می‌خواهد در عوض توافق هسته‌ای از این کشور درخواستی کند. آمریکا خواهان آن است تا گاز ایران را با جریان گاز روسیه به اروپا جایگزین کند و به این شیوه به اقتصاد روسیه آسیب رسانیده و نقشه راهبردی خود را جهت دسترسی به آسیا چنان عملی کند که شرکت‌های معظم این کشور بتوانند سلطه اقتصادیشان را در اقتصاد جهانی حفظ کنند. اوباما به خوبی در حال بازی با ایران است و او قادر است به راحتی ممکن مسیری برای ورود به آسیا بیابد.

نویسنده در خاتمه نوشت: مطالعات مستقل صورت گرفته نشان می‌دهند اگر تحریم‌ها رفع شده و سرمایه گذاری‌ها در ایران به‌سرعت آغاز شوند، ایران خواهد توانست تا اوایل سال 2020  از طریق ترکیه سالانه 10 تا 20 میلیارد متر مکعب گاز به اروپا صادر کند و این مهم یعنی نیاز به جایگزین کردن گاز روسیه در اروپا و پیگیری نبرد با روسیه دلیل میل به رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سوی اوباما است. مغلوب کردن روسیه در اولویت‌های راهبردی واشنگتن جا دارد و آمریکا حتی حاضر است با خطر نبرد هسته‌ای خود را به عنوان قدرت برتر حفظ  و سلطه‌اش را برای قرن آینده ادامه دهد.

منبع: فارس