۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳

روزی به نام کارگر و به کام مسئولان

روز کارگر فرصتی است تا مسئولان برنامه‎های مختلف خود را در عرصه کار ارائه کنند، اما کارگران فرصتی نمی‎یابند تا درد دل‎های خود را مطرح کنند.
کد خبر : ۲۴۰۰۹۷
صراط: روز کارگر فرصتی است تا مسئولان برنامه‎های مختلف خود را در عرصه کار ارائه کنند، اما کارگران فرصتی نمی‎یابند تا درد دل‎های خود را مطرح کنند.

کارگران نقش تاثیرگذاری در اقتصاد کشور دارند که نگاهی به جایگاه کارگران مشکلات این قشر را به خوبی مشخص می‎کند، اگر چه تا کنون از ظرفیت‎های کارگران به نحو مطلوبی استفاده نشده است.
 
یکی از نقاط ضعف استفاده از ظرفیت‎های بخش کارگری عدم توجه به راه‎اندازی  تشکل‌های کارگری و کارفرمایی بوده است که در سال‎های اخیر در استان زنجان مورد توجه ویژه قرار گرفته و این تشکل در استان فعال هستند.
 
در واقع کارگران به عنوان گنجینه‌های واقعی بخش‎های مختلف جامعه نقش بسزایی در رونق اقتصادی جامعه داشته‎اند که علاوه بر این نقش حضور در صحنه‎های مختلف دفاع از نظام اسلامی یکی از ویژگی‎های جامعه کارگری استان زنجان است، این قشر نقش ویژه‎ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته و سپس با حضور در دوران دفاع مقدس نیز دین خود را با تقدیم شهدای گرانقدر به نظام اسلامی ادا کرده‎اند.
 
قشر کارگر اگر چه زحمات بسیاری متحمل می‎شود، اما عدم توجه به نیازها و حل مشکلات این قشر، معضلی است که همچنان بر قوت خود باقی مانده است، قوی نبودن تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نیز موجب شده تا تنها بخشی از مشکلات این قشر مرتفع شود.
 
صیانت از نیروی کار و حفظ کرامت انسانی کارگر به‌ عنوان منبعی ارزشمند در جامعه ضروری است، چرا که این قشر با حضور در فعالیت‎های یدی جان خود را در معرض خطر می‎دهند،حوادث مرگ ‌بار ناشی از کار و در محیط‌های کارگری یکی از مشکلات این قشر محسوب می‎شود که هر ساله آمار کشته شدگان در حین کار این موضوع را تایید می‎کند.
روز جهانی کارگر همزمان با 11 اردیبهشت مصادف با اول ماه می فرصتی است تا به مشکلات این قشر توجه ویژه‎ای شده و برای حل مشکلات این قشر تلاش کرد، این روز یادآور سرکوب کارگران آمریکایی در اول ماه می سال 1886 میلادی در شیکاگوی آمریکاست که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می‎شود.
امسال نیز جشن بزرگ کارگری زنجان همزمان با 9 اردیبهشت ماه سال جاری در زنجان برگزار می‎شود و مراسم تجلیل از کارآفرینان، کارگران نمونه و واحدهای نمونه نیز به همین مناسبت در هفته کار و کارگر برگزار می‎شود.
دیدگاه  قرآن کریم نیز در زمینه کار و کارگر نشان می‎دهد که کار در آیات و روایات دین مبین اسلام از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کار ارزش خاص خود را دارد چرا که کارگران از زحمتکش‎ترین اقشار جامعه هستند که با تلاش و کوشش برای رشد،تعالی و توسعه جامعه فعالیت می‎کنند.
تلاش کارگران در حوزه‎های مختلف موجب قطع وابستگی نظام اسلامی به کشورهای دیگر شده و افزایش تولیدات مرغوب ماحصل تلاش این قشر تاثیرگذار در جامعه است، به نظر می‎رسد کارگران این موضوع را که برای مقابله با تحریم‎های اقتصادی، کشور نیازمند تولید باکیفیت است را بیشتر درک کرده و استفاده بهینه از همه ظرفیت‎های موجود در تحقق این مهم ضروری است.
نقش کارگران در تحقق شعار سال نیز برجسته بود و این قشر در چهار سال متوالی که با شعارهای اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری مواجه بوده است، کارگران با استفاده از توانایی‎های خود و داشتن روحیه جهادی توانسته‎اند در  بسیاری از زمینه‎ها حماسه ساز باشند.
 
استاندار زنجان نیز معتقد است، کارگران باید از فرصت‎های حضور در مجامع قانونی برای احقاق حقوق قانونی خود بیشتر استفاده کنند.
 
*نقش کارگران در اقتصاد کشور برجسته است
 
جمشید انصاری گفت: کارگران، کارفرمایان و سیستم بانکی  بخشی از ذی‏نفعان اقتصاد کشور هستند، که کارگران توانسته‎اند به بخشی از نقش خود در تحقق فعالیت‎های اقتصادی جامعه جامعه عمل بپوشانند.
 
استاندار زنجان گفت: کارگران به عنوان بخشی از فعالان جامعه باید نقش خود را تصویب قوانین یا نهادهای تاثیرگذار ایفا کرده و بتوانند حقوق خود را احقاق کنند.
 
انصاری توجه به روابط بین کارگر و کارفرما را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید این رابطه دو جانبه و برای رفع مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی باشد.
 
انصاری یادآور شد: جامعه کارگری و کارفرمایی کشور را متعلق به خود می‎دانند، بنابراین هر کدام به سهم خود دولت‎ها را کمک می‏کنند.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به افزایش 20 درصدی تشکل‎های کارگری و کارفرمایی و کانون کارفرمایی استان زنجان اظهار داشت: برای بررسی درخواست کارگران بازنشسته سامانه مشاغل سخت در استان در سال گذشته راه‎اندازی شده است.
 
احمد غریوی با بیان اینکه استقرار سامانه و ثبت مشاغل خانگی به عنوان طرح ملی برای کمک به تسهیل امور کارگران راه‎اندازی شده است، تصریح کرد: در حال حاضر 107 هزار کارگر در استان زنجان از خدمات بیمه استفاده می‎کنند.
 
وی افزود: تشکیل کمیته اجرایی موضوع سخت و زیان‎آور بودن مشاغل نیز در استان مورد توجه قرار گرفته است.
 
*کمیته پیشگیری از تنش‎های کار در زنجان در راه‎اندازی شده است
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه کمیته پیشگیری از تنش‎های کار نیز در راه‎اندازی شده است، تصریح کرد: رصد واحدهای تولیدی و حل مشکلات موجود از برنامه‎های این کمیته است.
 
غریوی با بیان اینکه نیم درصد حوادث رخ داده برای کارگران در سال گذشته در بخش مسکن بوده است، یادآور شد: در سال جاری کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل می‎شود.
 
وی با اشاره به تمام شماری تعاونی‎های استان زنجان افزود: مشکلات تعاونی‎های رصد و برای حل مشکلات آنان اقدامات لازم صورت گرفته است.
 
کارگران صحنه گردانان واقعی عرصه جهاد و کار محسوب می‎شوند که نقش آنان در توسعه استان زنجان تاثیرگذار بوده اگر چه گاهی از حقوق و مزایای قانونی خود نیز بهره‎مند نیستند و کار 12 ساعتی در کارخانجات و 13 ساعتی در کارهای ساختمانی انرژی زیادی را از آنان می‎گیرد.
 
 فقدان امنیت جانی و شغلی گاهی آسیب‎های جبران ناپذیری وارد می‎کند که کشته شدن در اثر حوادث کار، مشکلاتی را به خانواده کارگران وارد می‎کند،همچین کار به صورت کارآموزی یا کارگر آزمایشی بدون حقوق و یا با حقوق بسیار ناچیز از حقوق از دیگر مشکلات این قشر است.
منبع: فارس