۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶

لاریجانی: خوارج امروز مدرن‌تر شده‌اند!

رئیس مجلس گفت: خوارجی که در گذشته بودند، گروه اندکی بودند و شاید اکنون هم کم هستند ولی تقریبا مثل قبل نیستند و مدرن‌تر شده‌اند اما مبانی فکری خوارج یعنی سطحی نگری و تحجر امروز هم وجود دارد.
کد خبر : ۲۴۰۶۶۰
لاریجانی: خوارج امروز مدرن‌تر شده‌اند!
صراط: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز در مراسم رونمایی از آثار جدید منتشر شده توسط بنیاد علمی‌ فرهنگی استاد شهید مطهری طی سخنانی با اشاره به اقدامات این بنیاد اظهار داشت: بنیاد شهید مطهری با حداقل‌ها کار می‌کند و همواره تلاش کرده است بیشتر به محتوای فکر شهید مطهری توجه شود تا امکانات و ساختمان، با این که در کشور بیشتر به ابزارات توجه می‌شود و در درجه بعد زمینه‌های نرم افزاری مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
وی ادامه گفت: کار بنیاد شهید مطهری این نیست که تنها آثار شهید مطهری را منتشر کند، بلکه بیشتر تداوم فکری ایشان را باید مد نظر قرار دهد، در واقع موضوعات مختلف فکری را بر اساس منشا فکری شهید مطهری جلو ببرد که جرقه این فکر را مقام معظم رهبری در دیداری که خدمت ایشان شرفیاب شدیم، مطرح کردند که بنیاد تنها در انتشار آثار متوقف نشود و موضوعات را با همان تفکر شهید مطهری مورد توجه قرار دهند.
 
رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در ادامه تصریح کرد: باید با همان روش فکری به موضوعات جدید بپردازیم و روشنگری کنیم.
 
لاریجانی با اشاره به سنت‌های فکری شهید مطهری خاطر نشان کرد: ایشان یک تقرب عقلانی به مسائل دینی داشتند؛ سنت حوزه‌های علمیه این بود که نگاه عقلانی به مسائل قرآن و سنت داشته باشد و البته نحله‌های متفاوتی هم در این حوزه‌ها بود، اما شهید مطهری جزو نحله‌ای  است که تقرب عقلانی را مورد توجه قرار داده و شاید  در تاثیرپذیری ایشان، امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی در این زمینه نقش داشتند.
 
وی بر این اساس افزود: اینگونه مشی فکری، تفکر دینی را زنده می‌کند، همچنین شهید مطهری در آثار خود به فلسفه احکام توجه ویژه‌ای داشتند و به عنوان مثال وقتی به مسئله حجاب می‌رسند، غیر از مسئله قرآن و حدیث به فسلفه این حکم هم توجه می‌کنند.
 
رئیس مجلس با بیان این که شهید مطهری بر آزادی بسیار تاکید داشتند، اظهار داشت: ایشان عامل رشد جامعه اسلامی را مسئله آزادی می‌دانستند، شاید این مقوله در یک‌صد سال اخیر در تفکر اسلامی مطرح شد، اما اینکه این موضوع به صورت رکن جامعه مدنظر قرار گیرد، در آثار شهید مطهری دیده می‌شود.
 
لاریجانی موضوع عدالت را دیگر مولفه  آثار شهید مطهری بر شمرد و افزود: شهید مطهری موضوع عدالت را برای جامعه یک رکن می‌داند، البته اینکه این عدالت چگونه می‌تواند به موضوعات دیگر ربط پیدا کند، کاوش دیگری است و شهید مطهری با توجه به حقوق طبیعی و فطری  این پل را زده‌اند.
 
وی اضافه کرد: یکی از نکات مهم در سنت فکری شهید مطهری این است که ایشان تفکر دینی را به صورت یک منظومه که به هم مرتبط هستند، تجلی دادند، همچنین آثار شهید مطهری علاوه بر این که بسیار عمیق است، نثر روانی دارد و همه می‌توانند آن را درک کنند.
 
رئیس مجلس با اشاره به کتاب خوارج و داعش که از آثار جدید منتتشر شده در بنیاد شهید مطهری است، گفت: برخی آثاری که امروز منتشر شده، نگاه شهید مطهری را به موضوعات امروز جامعه نشان می‌دهد، مثل کتاب خوارج و داعش که با مطالعه این کتاب می بینیم کل جریان افراطی در امت اسلام مورد توجه قرار گرفته و مشخص می‌شود چرا شهید مطهری در موضوع خوارج حساس بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: در این کتاب مشخص می‌شود که کسانی که تفکر تحجر آمیز در اسلام دارند و مشکلاتی را برای جامعه اسلامی ایجاد می‌کنند چرا در کلام شهید مطهری به عنوان بخشی که باید نسبت به آنها مراقب بود، توجه شده است البته خوارجی که در گذشته بودند، گروه اندکی بودند و شاید اکنون هم کم هستند ولی تقریبا مثل قبل نیستند و مدرن‌تر شده‌اند اما مبانی فکری خوارج یعنی سطحی نگری و تحجر امروز هم وجود دارد.
 
لاریجانی بر این اساس تصریح کرد: همه این جریانات سلفی و افراطی تند در دنیای اسلام در ذات کارشان سطحی‌نگری، تجر و ظاهر‌بینی را دارند و توجهات عقلانی را محکوم می‌کنند لذا در عالم اسلام مصیبتی هستند و شاید مصیبتی بزرگتر از آنها نداشته باشیم و خساراتی هم که وارد می‌کنند، کم نیست.
 
وی افزود: این کتاب برای امروز قابل توجه است و بر اساس آن  متوجه می‌شویم که چرا شهید مطهری در موضوع خوارج حساس بودند و خوارج چه ویژگی‌هایی داشتند؛ این وضوع می‌تواند در جامعه ما هم رخ دهد، شاید سطح ما با آنها متفاوت باشد اما سطحی‌نگری و ظاهر بینی در هر جامعه‌ای خودش را نشان می‌دهد.
 
رئیس مجلس در پایان سخنان خود گفت: آثاری که امروز از آنها رونمایی می‌شود، بسیار تاثیرگذار است و کمک می‌کند  تأملات فکری شهید مطهری در زمان حاضر امتداد یابد.
منبع: تسنیم