۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹

زیباکلام: مسئله هسته‌ای به ابزاری در دست احمدی‌نژاد تبدیل شد

استاد دانشگاه تهران گفت: مسئله هسته‌ای به ابزاری در دست احمدی‌نژاد و همفکران او برای پیشبرد آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی تبدیل شد.
کد خبر : ۲۴۱۷۱۲

صراط: صادق زیباکلام امشب در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان از اینکه انجمن اسلامی جامعه پزشکی استان همدان نسبت به تشکیل این جلسه اقدام کرده، قدردانی کرد و این اقدام را نوعی شهامت و شجاعت دانست.

در این میان، دانشجویان معترض حاضر در برنامه یک صدا و چندین بار فریاد زدند که «آزادی اندیشه یک طرفه نمی‌شه» و خواستار برگزاری مناظره برای تنویر افکار عمومی شدند، زیباکلام در پاسخ گفت: هر وقت در رادیو و تلویزیونی که ما خودمان پولش را داده‌ایم، مناظره برگزار کردید ما هم این کار را می‌کنیم.

این استاد دانشگاه که بارها و بارها ادعای آزادی بیان کرده، خطاب به معترضان تصریح کرد: تقاضای مناظره را باید «نلسون ماندلا» داشته باشد نه امثال شما که دیکتاتور هستید.

وی در بین شعارهای مخالفان که «مرگ بر منافق» سر می‌دادند، اضافه کرد: کسانی باید «مناظره» را تقاضا کنند که به آزادی اندیشه اعتقاد داشته باشند.

زیباکلام در ادامه با گریزی به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، بیان داشت: اساساً موضوع هر انتخاباتی در هر جایی که مردم‌سالاری است باید مطرح باشد، سؤال از افکار عمومی نسبت به قبولی یا رد سیاست‌های چهار سال دولت وقت است.

وی با بیان اینکه در انتخابات یازدهم نزدیک به 19 میلیون نفر یعنی 40 درصد واجدین شرایط عدم رضایت خود را نسبت به سیاست‌های دولت دهم اعلام کردند، متذکر شد: دولت یازدهم بعد از شروع کار، باید بر مدار دو حوزه اصلی حرکت می‌کرد که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مباحث، موضوع هسته‌ای بود.

استاد دانشگاه تهران عنوان داشت: یکی از انتقاداتی که به دولت یازدهم شده این است که چرا وقت و انرژی زیادی را بر روی مسئله هسته‌ای گذاشته است؟

وی با بیان اینکه از زمان شروع بحران هسته‌ای تا مذاکرات اخیر، 45 دور مذاکره شده که بیش از نیمی از آن در دولت یازدهم بوده است، گفت: این بدان دلیل بوده که از دید دولت یازدهم و مسئولان تراز اول، مسئله هسته‌ای اصلی‌ترین موضوع کشور است.

زیباکلام با بیان اینکه در همین راستا دولت روحانی باز کردن گره مناقشه هسته‌ای را در اولویت قرار داد، افزود: از شهریور سال 92 مذاکرات هسته‌ای به طور مستقیم با نماینده اتحادیه اروپا انجام شد که پس از اندکی، آمریکا نیز وارد مذاکرات شد.

وی ادامه داد: انجام مذاکرات از شهریور تا آذر 92 منجر به انعقاد توافقنامه ژنو شد که بعد از آن دولت یازدهم و تیم مذاکره‌کننده مورد انتقاد و مخالفت‌های بسیاری قرار گرفتند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه گروهی موسوم به «دلواپسان» آغازگر این مخالفت‌ها بودند، تأکید کرد: این اعتراض، آرام آرام به جریانی تبدیل شد که معتقدم حرکت آنها نقطه عطفی در تاریخ این کشور بود.

زیباکلام با بیان اینکه تا قبل از آذر 92 و عرض‌اندام دلواپسان کسی نمی‌توانست در مورد مسئله هسته‌ای هیچ‌گونه فکر و نظری مغایر نظر رسمی نظام داشته باشد، اضافه کرد: البته استثنائاتی کمرنگ وجود داشتند که بنده جزء آنها بودم، چراکه در سال‌های 82، 84 و 85 نظرات خود را در تجمع‌ها مطرح می‌کردم.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه «دلواپسان» مهم بودند و من دست آنها را می‌بوسم، گفت: آنها بعد از انقلاب و برای نخستین بار یک تابو را در کشور شکستند و با تجمع و اعتراض خود در روز روشن، در برابر سیاست‌های هسته‌ای نظام که توافق ژنو بود، موضع‌گیری کردند.

وی با بیان اینکه آقای رسایی، عهدنامه ترکمانچای را بهتر از توافق ژنو دانست و به خود حق دادند با توافق ژنو مخالفت کنند، گفت: دلواپسان حواسشان نبود در آن عجله‌ای که در هجمه علیه این توافق داشتند، مشغول بریدن شاخه‌ای هستند که خود روی آن نشسته بودند.

زیباکلام در ادامه اظهار کرد: اگر قرار شود نسبت به سیاست‌های هسته‌ای دولت یازدهم انتقاد کرده و مخالفت کنیم چرا در مورد سیاست‌های هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد اظهار نظر نکنیم؟

وی افزود: اگر هسته‌ای مقدس نیست، بت نیست و می‌شود در موردش صحبت کرد؛ چرا از سیاست‌های هسته‌ای اصولگرایان در سال‌های 84 تا 92 صحبت نکنیم؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم فضای امروز ما در مورد هسته‌ای مرهون دلواپسان است، چراکه آنها فضایی را به وجود آوردند که آرام آرام فضا به سمت مسائل اصلی‌تر و واقعی‌تر پیرامون هسته‌ای رفته است.

وی با طرح این سئوال که انرژی هسته‌ای چه هزینه‎ای برای کشور داشته و دستاوردهای آن چه بوده است، گفت: در مقابل این همه هزینه که برای هسته‌ای صرف شده، چه چیزی گرفته‌ایم؟

زیباکلام بعد از اینکه گفت هسته‌ای چه گلی به سر این مملکت زده با شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» مواجه شد.

وی در پاسخ به این اعتراض اظهار کرد: اسامی معترضان را یادداشت کنید؛ نگران نباشید شما بعد از فارغ‌التحصیلی مشغول به کار می‌شوید!

استاد دانشگاه تهران تأکید کرد: اگر مملکت 6 میلیون بیکار دارد، شما نگران نباشید، کار شما تأمین است!

وی در ادامه گفت: از سال 82 که سازمان مجاهدین فعالیت‌های کشور را فاش کرد، سیاست اصلاح‌طلبان طی سال‌های 82 تا 84 سیاست کژدار و مریز بود تا هسته‌ای را به شکلی جلو ببرند که موجب نشود دنیا در برابر ایران قرار بگیرد.

زیباکلام اظهار کرد: بعد از روی کار آمدن اصولگرایان در انتخابات، آقای احمدی‌نژاد این سیاست را به کل و جزء و فرع و اصل، کنار گذاشت و گفت «برنامه هسته‌ای را با همان سرعت پیش می‌بریم و غرب هر کاری می‌خواهد بکند».

وی گفت: مسئله هسته‌ای به ابزاری در دست احمدی‌نژاد و همفکران او برای پیشبرد آمریکاستیزی و غرب‌ستیزی تبدیل شد.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در این میان مهم نبود مملکت برای هسته‌ای و آمریکاستیزی چه هزینه‌ای را می‌پردازد؟

در این میان دانشجویان معترض در پاسخ به اظهارات زیباکلام، شعار «مرگ بر آمریکا» و «منافق حیا کن مملکت رو رها کن» را سردادند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به تلاش‌های بسیار دولت یازدهم برای رسیدن به توافق لوزان، از آمریکاستیزان به عنوان «کاسب و تاجر» یاد کرد و عنوان داشت: شاید مشکل توافق لوزان این است که دارد فرش آمریکاستیزی را از زیر پای تجار و کاسبان آمریکاستیزی بیرون می‌کشد.

زیباکلام بیان داشت: اگر بتوانیم در خصوص هسته‌ای با آمریکا به توافق برسیم، با وجود مشکلاتی که داشته، چرا بر سر موضوعات دیگر نظیر عراق، سوریه و... نتوانیم به توافق برسیم؟

وی افزود: مشکل اصلی کاسبان آمریکاستیزی این است که اگر فرش آمریکاستیزی از زیر پای آنها بیرون کشیده شود دیگر چه چیزی برای گفتن دارند؟ برای این جماعت چه چیزی باقی می‌ماند؟!

این استاد دانشگاه گفت: تنها چیزی که برای آنها باقی مانده این است که جنس بنجول آمریکاستیزی را بفروشند.

وی در ادامه ضمن اینکه باز هم با شعار «مرگ بر منافق» دانشجویان مواجه بود، به مسئله انتخابات امسال اشاره کرد و آن را با اهمیت خواند و توضیح داد: با وجودی که رئیس جمهور، کلیدی‌ترین کابینه خود یعنی وزارت کشور را به دست یک اصولگرا داده، اما مجلس اصولگرایان خیلی با این دولت همراه نبوده‌ است.

زیباکلام ادامه داد: باید تلاش زیادی داشته باشیم تا مجلس دهم به سرنوشت مجلس هفتم، هشتم و نهم دچار نشود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دو مسئله اصلی فراروی جبهه اصلاحات برای انتخابات مجلس دهم است، گفت: نخستین مسئله، نظارت استصوابی است.

اظهارات زبیاکلام در این میان با شعار «مرگ بر فتنه‌گر» و «دروغگو دروغگو» توسط دانشجویان اصولگرا مواجه شد.

وی در ادامه ضمن اینکه از جریان فتنه به عنوان «یک قصه، داستان و روایت» یاد می‌کرد، گفت: اصولگرایان سال گذشته جریان 9 دی را خیلی باشکوه برگزار کردند، چراکه قصد آنها این بود که با زنده نگه داشتن داستان‌سرایی فتنه، در انتخابات امسال نامزدهای مستقل، چپ و اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کنند.

وی با بیان اینکه نظارت استصوابی باید در چارچوب قانون باشد، گفت: شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت افراد را مطرح کند در صورتی که حاضر نیست این دلایل را عنوان کند.

استاد دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش اتحاد و انسجام درون جبهه اصلاح‌طلب را موجب پیروزی آن‌ها در جریان انتخابات 24 خرداد دانست و افزود: اگر حمایت هاشمی رفسنجانی و قاطبه اصلاح‌طلبان از روحانی نبود، او نمی‌توانست این رأی سنگین را کسب کند.

وی در ادامه بدون توجه به آنکه مجلس با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود، تبیین کرد: اگر می‌خواهیم یک مجلس مردمی انتخاب کنیم باید اتحاد و انسجام بین نیروهای خودی را کاملاً حفظ شود.

زیباکلام در پایان تأکید کرد: اگر نتوانیم اتحاد و انسجامی را در بین نیروهای خودی به وجود آوریم، اصلاً مهم نیست که شورای نگهبان چقدر از اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت می‌کند، در هر صورت نمی‌توانیم به عنوان نیروی مؤثر اجتماعی وارد شویم.
منبع: فارس