۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹

واکنش سازمان انرژی اتمی به اظهارات آمانو

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : تفسیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست.
کد خبر : ۲۴۱۷۲۴
صراط: سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت : تفسیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از پروتکل الحاقی تفسیر موسع و مورد نظر خود اوست.

بهروز کمالوندی افزود: آقای آمانو تکلیفی برای ایران مشخص نکرده بلکه تفسیر خود را از پروتکل الحاقی ارائه کرده است که البته ما ملاحظاتی درباره آن داریم .

وی گفت: اولاً جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پروتکل الحاقی را اجرا یا تصویب نکرده است ثانیاً در هیچ ماده ای از این پروتکل تکلیف و الزام مشخصی به منظور دسترسی به سایت های نظامی برای کشورهای امضاء کننده ،پیش بینی نشده است .

کمالوندی اضافه کرد : ثالثاً دسترسی به مکان های مد نظر آژانس آنطور که در بند (ج) ماده ۵ پروتکل آمده ، مستلزم ارائه شواهد و مدارک و نیز توجه آژانس به ملاحظات مختلف کشورهای عضو از جمله ملاحظات امنیتی است .

معاون حقوقی و امور بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت : چنانچه کشور عضو به هر دلیلی معذوریتی داشته باشد دادن دسترسی به مکانهای مجاور محل مد نظر و یا استفاده از روش های دیگر که مقبول دو طرف باشد در پروتکل الحاقی پیش بینی شده است .

کمالوندی تاکید کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران نیز در صورت اجرا و تصویب پروتکل الحاقی تکالیف خود را بر اساس ماده ۵ این پروتکل در نظر خواهد داشت.
برچسب ها: صراط انرژی اتمی