۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

درخواست استقلال پورتوریکو از آمریکا

آمریکا در سال 1898 میلادی به پورتوریکو حمله کرد و به مردم آن وعده آزادی و دموکراسی داد؛ وعده‌ها محقق نشدند، و با وجود اینکه پورتوریکو در 1952 کشور آزاد مشترک‌المنافع نام‌گذاری شد، همچنان مستعمره می‌باشد و قرار است در ژانویه 2021 (دی 1399) به ایالات متحده آمریکا ملحق شود.
کد خبر : ۲۴۳۷۴۲
صراط: دبیر کل حزب استقلال پورتوریکو ضمن اشاره به هویت مشترک این کشور با آمریکای لاتین و کارائیب، اعلام کرد که مردم پورتوریکو خواستار استقلال یافتن از آمریکا هستند.

به نقل از «تله‌سور»، «خوان دالمائو رامیرز» دبیر کل حزب استقلال پورتوریکو طی مصاحبه‌ای اعلام کرد مردم این کشور خواستار استقلال یافتن از ایالات متحده آمریکا هستند.

«دالمائو» در این خصوص خاطرنشان کرد: مردم پورتوریکو نمی‌خواهند توسط آمریکا اداره شوند، زیرا این موضوع یک مشکل دموکراتیک برای آنها ایجاد کرده و نیروی بیشتری برای مطرح کردن تقاضای خود در سطح بین‌المللی می‌یابند؛ چنین مسئله‌ای، درخواست استقلال طلبی برای مبارزه با استعمار را تقویت می‌سازد.

وی افزود مردم پورتوریکو استعمارگری آمریکا را نمی‌پذیرند و این مسئله در همه‌پرسی سال 2012 که برای مشخص شدن وضعیت سیاسی این جزیره برگزار شد به خوبی مشهود است؛ در همه‌پرسی مذکور، 54 درصد از رای دهندگان با وضعیت فعلی پورتوریکو که یک کشور آزاد مشترک‌المنافع می‌باشد مخالف بودند.

دبیر کل حزب مذکور پیشرفت‌های موجود در مبارزه پورتوریکو برای استقلال و دستاوردهای حاصل از آن را ستود که از میان آنها می‌توان به خروج ناو جنگی آمریکا از جزیره «ویکز» و بستن پایگاه آمریکایی «روزولت رودز» در شهر «سئیبا» در سال 2004 اشاره کرد.

«دالمائو» همچنین گفت با وجود تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از اینکه پورتوریکو بخشی از خاک بزرگ بولیورای باشد، مردم این خطه برای دستیابی به استقلال مصمم هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: امروز یک آمریکای لاتین بیدار با هویت خاص خود وجود دارد، با احساس استقلال در مقابل آمریکا که قبلا وجود نداشت، و این مسئله به نفع مبارزه پورتوریکو علیه استعمارگری و همچنین به نفع استقلال ما می‌باشد.

فعال سیاسی پورتوریکویی در بخش دیگری از سخنان خود حس متحد شدن کشور خود با آمریکای لاتین در مبارزه برای دستیابی به استقلال از آمریکا را اساسی و مهم توصیف کرد.

«دالمائو» در این خصوص خاطرنشان کرد: استقلال‌گرایی پورتوریکو همیشه قرابتی با این احساس آمریکای لاتینی و کارائیبی داشته است؛ به همین دلیل، سطوحی از همبستگی در این زمینه وجود دارد، رشدی در آگاهی آمریکای لاتین موجود بوده است که طبق آن ما نیز آمریکای لاتینی و کارائیبی هستیم.

وی در نهایت ضمن اشاره به اینکه پورتوریکو هویت مشترکی با آمریکای لاتین در جنبه‌های فرهنگی و تاریخی دارد اذعان داشت که تمام مردم پورتوریکو بخشی از این سرزمین بزرگ را تشکیل می‌دهند.

سیاستمدار پورتوریکویی روز جمعه نیز در اقدامی برای درخواست آزادی «اّسکار لوپز ریورا» رهبر استقلال طلب این کشور که 34 سال اخیر را به علت مبارزه برای استقلال پورتوریکو در زندان‌های آمریکا گذرانده و قدیمی‌ترین زندانی سیاسی جهان به حساب می‌آید شرکت کرد.

«دالمائو» همچنین از حمایت ملت ونزوئلا و «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتینی تشکر کرد که همانند «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا با مسئله «اُسکار» اعلام همبستگی کرده‌اند.

وی همچنین گفت که در ماه «آوریل» (فروردین) «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه از مبارزه استقلال طلبانه پورتوریکو حمایت و نسبت به موضع آمریکا درباره «لوپز ریورا» انتقاد کرد و خواستار آزادی فوری وی شد.  

آمریکا در سال 1898 میلادی به پورتوریکو حمله کرد و به مردم آن وعده آزادی و دموکراسی داد؛ وعده‌ها محقق نشدند، و با وجود اینکه پورتوریکو در 1952 کشور آزاد مشترک‌المنافع نام‌گذاری شد، همچنان مستعمره می‌باشد و قرار است در ژانویه 2021 (دی 1399) به ایالات متحده آمریکا ملحق شود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط آمریکا