۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

تلاش زیباکلام برای اصلاح‌طلب کردن شهدا!

این رفتار جریانات سیاسی، در مصادره چنین شخصیت‌هایی باعث می‌شود برای نسل‌های جوان‌تر و به‌ویژه آنها که تعلق خاطری هم به تندروها ندارند، تصور غلطی شکل بگیرد که اگر آن شهدا امروز بودند در خط تندروها قرار می‌گرفتند، درحالی‌که واقعیت غیر از این است.
کد خبر : ۲۴۵۶۲۰
صراط: صادق زیباکلام در یادداشتی با اعتراض تلویحی به شعارهای سرداده شده در جریان تشییع شهدای غواص در روزنامه شرق نوشت: همه شواهد و قرائن موجود حکایت از آن دارند که جریانی خاص که به تندروی مشهور است با برنامه‌ریزی حساب‌شده مصمم بود حداکثر بهره‌برداری جناحی از مراسم تشییع پیکر شهدای غواص را به‌عمل آورد. در اجرا هم این کار را کردند و تاآنجاکه می‌توانستند مراسم را مصادره به مطلوب کردند. این البته، نه نخستین‌بار بود که جریانات سیاسی، مناسبت‌های همگانی و ملی را مصادره می‌کردند و نه آخرین‌بار خواهد بود. متأسفانه روندی نادرست و ناشایست مدت‌هاست به‌وجود آمده است و برخی جریانات سیاسی خاص سعی می‌کنند مناسبت‌های ملی و همگانی را که به همه ملت و انقلاب تعلق دارد، مصادره و به‌نام خود ثبت کنند. دو روز قبل هم ادامه همین روند را در مراسم شاهد بودیم. این جریان تلاش می‌کند شهدای انقلاب و دوران جنگ و اساسا هر بخش دیگری از تاریخ انقلاب را که به همه ملت و به کل انقلاب تعلق دارد، به سود خود مصادره کند. درباره شهدای جنگ یا تجلیل از جانبازان، به‌گونه‌ای رفتار می‌شود گویی این شهدا و جانبازان صرفا برای اهداف و دیدگاه‌های آن جناح ایثار و حماسه‌آفرینی کرده‌اند یا اگر آنها امروز بین ما بودند جزء این جریان یا طیف سیاسی قرار می‌گرفتند یا این گروه و فقط هم همین گروه تندرو، ادامه‌دهنده و خلف صالح و برحق آن شهدا هستند، درحالی‌که اصلا معلوم نیست این‌گونه نشان‌دادن آن شهدا و جانبازان چه میزان با واقعیت انطباق دارد. آنچه در عمل شاهد آن هستیم، این است که کم نیستند جانبازان و «بچه‌های جبهه و جنگ» که امروز نه‌تنها در آن خط نیستند، بلکه برخی، حتی مخالف جدی آنها هستند.

وارد کمی نبوده است که خانواده و بستگان بسیاری از شهدای طراز اول، اختلافات عمیقی با تندروها داشته‌اند. فارغ از اینکه اگر شهدایی که دو روز قبل، از میان ما بدرقه شدند، امروز بین ما حضور داشتند در کدام خط و طیف سیاسی قرار می‌گرفتند و آیا آن‌گونه که تندروها وانمود می‌کنند نزدیک به آنها می‌شدند یا نه، واقعیت این است که مصادره شهدا و مناسبت‌های ملی، ظلمی است که هم به شهدا و هم به این مناسبت‌ها می‌رود. این رفتار جریانات سیاسی، در مصادره چنین شخصیت‌هایی باعث می‌شود برای نسل‌های جوان‌تر و به‌ویژه آنها که تعلق خاطری هم به تندروها ندارند، تصور غلطی شکل بگیرد که اگر آن شهدا امروز بودند در خط تندروها قرار می‌گرفتند، درحالی‌که واقعیت غیر از این است. مشابه همین رفتار دو روز قبل از سوی سخنرانان و برخی شعاردهندگان، که از روی عمد شعار‌هایی می‌دادند، به چشم می‌خورد.
 تلاش‌های گسترده‌ای از سوی برگزارکنندگان مراسم تشییع غواصان شهید صورت گرفت تا این‌گونه نشان داده شود که آن جمعیت انبوه، برای مخالفت با روند مذاکرات هسته‌ای و در اعتراض به سیاست خارجی دولت روحانی آمده‌اند. تلاش زیادی از سوی برگزارکنندگان صورت گرفت تا عنوان شود راه شهدای غواص، مخالف راه مذاکرات هسته‌ای است و آن غواصان اگر امروز حاضر بودند، به مخالفان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌پیوستند، درحالی‌که تاآنجاکه به مذاکرات هسته‌ای مربوط می‌شود، مردم ایران در ٢٤ خرداد ٩٢، نظر خود را با رأی به آقای روحانی بیان کردند.
درعین‌حال، اگر تردیدی است که نظر اکثریت مردم درباره مذاکرات هسته‌ای چیست، تندروها می‌توانند به‌جای بهره‌گیری از این دست مراسم‌های متعلق به همه مردم، دو کار انجام دهند؛ نخست می‌توان یک نظرسنجی ساده انجام داد و از طریق آن فهمید چه درصدی از مردم مخالف و در مقابل، چه درصدی موافق روند مذاکرات هسته‌ای هستند؟ درعین‌حال، اگر مخالفان دولت یازدهم واقعا فکر می‌کنند آن جمعیت برای مخالفت با تیم مذاکره‌کننده آقای دکتر ظریف آمده بودند، می‌توان به طرفداران مذاکرات هسته‌ای هم این امکان را داد با تجمع در منطقه‌ای بیرون از تهران، نظر خود را ابراز‌ کنند.

برچسب ها: صراط زیباکلام