۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱

سرخابي‌هاي تهران چه قدر مي‌ارزند؟

کارشناسان این قیمت را در نظر گرفتند که حتما شامل ملاک‌هایی چون دارایی‌های باشگاه‌ها و البته تماشاگران‌شان می‌شود، البته دولت پذیرفته که بدهی‌های معوقه این 2 تیم را بر عهده بگیرد
کد خبر : ۲۶۸۶۱
به گزارش صراط نیوز به نقل از مشرق،  اعلام قیمت نهایی برای واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس توسط سازمان خصوصی سازی واکنش هایی را به دنبال داشت.

روز گذشته و پس از 3 جلسه بلندمدت میان مسؤولان سازمان ورزش و سازمان خصوصی‌سازی، اعضای کمیته ارزشیابی و کارشناسان خبره اقتصادی، برای تیم‌های پرسپولیس و استقلال قیمت نهایی تعیین شد.

سازمان خصوصي سازي از مدتها پيش آماده سازي سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس را براي واگذاري از طريق فرابورس در دستور كار قرار داده و قرار بود سهام اين دو باشگاه بعد از عرضه سهام راه آهن و در هفته اول تير ماه واگذار شود كه اين عرضه به دلايل مشخص نشدن وزير ورزش و جوانان متوقف شد و تا زمان عرضه آن تا مشخص شدن وزير مربوطه به تاخير افتاد.

تاخير در عرضه سهام سرخابي در فرابورس در حالي رخ مي دهد كه تمامي اقدامات لازم از جمله قيمت گذاري سهام اين دو باشگاه به اتمام رسيد و قرار بود اين دو باشگاه در جلسه دو هفته گذشته هيات واگذاري مطرح شود تا قبل از شروع ليگ، سهام آنها به فروش برسد.

زمان عرضه سهام استقلال و پيروزي در حالي نا مشخص است كه قيمت گذاري سهام اين دو باشگاه توسط سازمان خصوصي سازي به اتمام رسيده و مبلغ پيشنهادي اين سازمان براي واگذاري سهام باشگاه پرسپوليس 45 ميليارد تومان و باشگاه استقلال 42 ميليارد تومان است.

معاون سازمان خصوصی‌سازی در این‌باره گفت: «بر اساس نظر کارشناسی سازمان خصوصی‌سازی، قیمت پرسپولیس را این شورا 45 میلیارد تومان و قیمت استقلال را 42 میلیارد تومان برآورد کرده است اما هنوز این قیمت‌ها برای شروع مراحل واگذاری به شورایعالی واگذاری اعلام نشده است. فعلا این پروسه منتظر انتخاب وزیر ورزش است تا شورایعالی واگذاری هم کارش را آغاز کند.»

عقدایی درباره شرایط واگذاری و ارزشگذاری در نظر گرفته شده برای این تیم‌ها گفت: «آنچه قیمتگذاری شده در حقیقت تنها قیمت برند و دارایی‌های تیم‌ها مثل بازیکن و سهم محبوبیت‌شان در جامعه است و این شامل ساختمان و کمپ‌های ورزشی دولتی این تیم‌ها نمی‌شود.»

عقدایی درباره چرایی قیمت در نظر گرفته شده برای پرسپولیس و بیشتر بودن این بها نسبت به قیمت استقلال گفت: «کارشناسان این قیمت را در نظر گرفتند که حتما شامل ملاک‌هایی چون دارایی‌های باشگاه‌ها و البته تماشاگران‌شان می‌شود، البته دولت پذیرفته که بدهی‌های معوقه این 2 تیم را بر عهده بگیرد».
معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری تیم هم گفت: «نظر ما این است که اگر قرار به واگذاری باشد، می‌شود تیم را با بلوک 95 درصدی و یک سهام 5 درصدی برای واگذاری به کارکنان این تیم‌ها داد. البته هنوز تصمیم‌گیری نشده که 95 درصد را در یک بلوک یا 2 بلوک واگذار کنیم. سهم از طریق بازار سوم فرابورس واگذار می‌شود. این چیزی است که فعلا نهایی شده است».
 
پروین: 45 میلیارد تومان یا ریال؟

اما علی پروین می‌گوید برای برند پرسپولیس قیمتی غیر‌معمول گذاشته‌اند. اسطوره پرسپولیس که این روزها با تاسیس کانون پیشکسوتان تیم، رسما اعلام آمادگی کرده تا این تیم پرطرفدار را از دولت بخرد و به صورت مردمی اداره کند در واکنش به قیمتگذاری برای برند پرسپولیس گفت: «واقعا قیمت اعلام کردن؟ حالا چقدری هست؟»

به او رقم 45 میلیاردی را می‌گویند، پروین پاسخ می‌دهد: «منظورشان ریال بوده یا تومان؟ بابا ماجرای اون یارو شده که مادرش رو گذاشت رو کولش و برد بازار گفت می‌فروشم، گفتند چند؟ گفت قیمتی می‌دم که هیشکی نخره! حالا 45میلیارد تومن می‌دونین چقدره؟ آخه کی می‌تونه این همه پول واسه اسم این تیم‌ها بده.»

 او که خودش یکی از مدعیان خرید تیم است وقتی می‌شنود قیمت استقلال کمتر است، می‌گوید: «پس چرا به استقلالی‌ها تخفیف دادن؟ شاید اون‌ها بدهی‌های کمتری دارن.
 
نمی‌دونم، شاید هم واسه طرفدارای 2 تا تیم باشه، اما خداییش گرونه. کسی از این پول‌ها نداره بده. اگه می‌خوان خصوصی‌اش کنن، در فوتبالی که راهی برای پول درآوردن نداره، نباید این سنگ‌های گنده رو بندازن».
 
فتح‌الله زاده: چرا ما ارزان‌تریم؟

سرپرست باشگاه استقلال نیز در گفت‌و‌گویی به تحلیل بحث قیمتگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس پرداخت.

فتح‌الله‌زاده درباره اینکه چرا قیمت پایه پرسپولیس بیشتر از استقلال است، گفت: «شک نکن قیمتگذار پرسپولیسی بوده است! (او این جمله را می‌گوید و با صدای بلند می‌خندد) ماشاءالله همه‌جا این دوستان پرسپولیسی رخنه کرده‌اند.»

اما آیا پارامتر هوادار بیشتر پرسپولیس در این ارزشگذاری نقش داشته؟ فتح‌الله‌زاده در این‌باره می‌گوید: «من که می‌گویم طرفداران 2 تیم یک اندازه هستند. حتما برای این قیمتگذاری شاخص‌های دیگری داشتند. در داربی‌های اخیر که می‌بینید استقلالی‌ها اگر بیشتر نباشند، تعدادشان کمتر هم نیست. تازه ما در این چند سال اخیر، 3 بار ورزشگاه آزادی را مملو از تماشاگر کردیم و ورزشگاه یکدست آبی بوده اما این اتفاق برای پرسپولیسی‌ها نیفتاده».

فتح‌الله‌زاده البته این 3 بار را احتمالا برای بازی‌های فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 78، بازی حذفی لیگ قهرمانان با الاتحاد در تهران در سال 80 و بازی پایانی لیگ 1384 برابر برق شیراز در ورزشگاه آزادی می‌گوید که استقلال با رهبری قلعه‌نویی قهرمان شد و تعداد زیادی از طرفداران تیم پشت درهای ورزشگاه ماندند. او اما از فینال لیگ هفتم که پرسپولیس در دقیقه 97 از سد سپاهان گذشت و ورزشگاه جایی برای سوزن انداختن نداشت، حرفی به میان نمی‌آورد.

از او درباره مسابقات پیامکی 90 پرسیده می شود که می‌گوید: «حاجی جان آنها سیمکارت‌های بیشتری دارند! راستش را بخواهید فکر می‌کنم یک قیمتی گذاشتند که کسی نتواند بخرد. اگر قرار است این تیم‌ها را نفروشیم دیگر چرا این بحث را مطرح می‌کنیم. من که به شخصه معتقدم در فوتبالی که هیچ درآمدی ندارد نباید برای واگذاری این تیم‌ها چنین سنگی انداخت. همین الان اگر شما سهام منچستر را بخواهید و پول داشته باشید من می‌توانم همین‌جا با اینترنت برایتان هرچه قدر که سهام بخواهید خریداری کنم. خصوصی‌سازی به آن می‌گویند نه اینکه ما چنین ارقامی را بگذاریم وسط که هیچ‌کس توان پیش آمدن هم نداشته باشد.»

فتح‌الله در پایان در پاسخ به این سوال که معتقدید این قیمت‌ها باعث فروش نرفتن تیم‌ها می‌شود، گفت: «ببینید حساب دو‌دو تا، چهار تاست. مگر می‌شود کل درآمد یک تیم در سال 5 میلیارد باشد و هزینه‌هایش 10 میلیارد. حق پخش وجود نداشته باشد، کپی‌رایت رعایت نشود و بعد 50 میلیارد هم کسی بیاید بپردازد؟ این همه پول بدهد که چه چیزی درو کند؟با این ارقام نجومی اگر هم یک نفر بیاید تیم را بخرد و همه سهام را بخرد، سهم هواداران کجا قرار می‌گیرد؟ این تیم باید 50 درصدش به هواداران و پیشکسوتان برسد و باقی سهامش هم در بلوک مدیریتی واگذار شود. این شکلی که می‌گویند و قیمت گذاشته‌‌اند یعنی قرار است این تیم‌ها فروخته نشوند. همین الان ما 5/2میلیارد به بازیکنان بدهکاریم و جلوی ثبت قراردادهای‌مان را هم گرفته‌اند. می‌بینید که 500 میلیون قول داده شده از سوی وزارت ورزش هم هنوز به دستمان نرسیده و مشکلاتمان یکی، دوتا نیست».

ابهام تا مشخص شدن وزیر ورزش

این فعل و انفعالات در حالی رخ داده كه قيمت پيشنهادي سازمان خصوصي سازي بايد در هيات عالي واگذاري به تصويب برسد كه اين امر تا زمان مشخص نشدن وزير ورزش و جوانان محقق نمي شود.

معاون سازمان خصوصي‌سازي در مصاحبه‌هاي قبلي خود ضمن اعلام اينكه سهام 2 باشگاه ورزشي هفته اول تير‌ماه واگذار مي‌شود، اعلام كرده بود: براساس مصوبه هيات واگذاري مقرر شده است كه به دليل ابهامات و محدوديت‌هايي كه در صورت‌هاي مالي اين 2 باشگاه وجود دارد و قابل پيش‌بيني نبودن بدهي‌ها، تنها ارزش برند 2 شركت به همراه مبلغ سرمايه ثبت شده در قالب شركت‌هاي سهامي خاص و عام واگذار شود و همه بدهي‌ها و دارايي‌هاي مندرج در صورت‌هاي مالي به دولت انتقال داده شود و سازمان تربيت بدني متولي امر تسويه و دارايي‌هاي 2 باشگاه خواهد بود.