۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

هشدار یعلون در مورد نفوذ ایران و روسیه

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که آمریکا رهبری منطقه را به روسیه واگذار کرده است.
کد خبر : ۲۷۲۵۴۹
صراط:  وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که آمریکا رهبری منطقه را به روسیه واگذار کرده است.

به نقل از تایمز اسرائیل، موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل خواستار نقش بیشتر و موثرتر آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش شد و نسبت به افزایش نفوذ ایران و روسیه در منطقه هشدار داد.

وی عصر روز جمعه در سخنانی در نشست سابان موسسه بروکینگز گفت: آمریکا باید برای مقابله با داعش نقش موثرتری داشته باشد و از نفوذ روسیه و ایران در منطقه جلوگیری کند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر تلاش های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای تجدید توافقنامه نظامی مهم بین اسرائیل و آمریکا، روابط بین واشنگتن و تل آویو را فوق العاده ارزیابی کرده است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص عملکرد آمریکا در قبال داعش و بحران سوریه، گفت: این یک چالش جهانی است و من معتقدم آمریکا باید رهبری جهان غرب را برای مقابله با این چالش بر عهده داشته باشد.

یعلون افزود: این مساله مطلوب خواهد بود تا از حضور نیروهای زمینی غربی در منطقه جلوگیری کنیم ولی باید این مساله را در نظر داشته باشیم که بدون نیروی زمینی، شکست داعش امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه اظهار داشت: شما باید نیروهای زمینی داخلی را تقویت کنید. آمریکا باید از گروه های سنی میانه رو و نیروهای کرد حمایت کند. نیروهای زمینی غرب باید آخرین راه حل و چاره باشند.

یعلون ضمن اشاره به خطر افزایش دخالت ایران در سوریه ، ادعا کرد: حملات تروریستی در دو سال گذشته در بلندی های جولان ، از سوی سپاه پاسداران ایران انجام شده است. بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز تمایلی به عملیات های سپاه پاسداران ایران در مرز جولان ندارد ولی قدرت آن را ندارد که علیه این حملات صحبت کند.

وی در ادامه با اشاره به فقدان رهبری آمریکا در منطقه ، هشدار داد: روسیه در حال ایفای یک نقش مسلط در بحران سویه است. اسرائیل نگران شرکت ایران در گفتگوهای چند جانبه در خصوص سوریه است که توسط جان کری در وین برگزار شده است.

یعلون گفت: روند وین، که من اطمینان زیادی نسبت به موفقیت آن ندارم، به ایران این فرصت را می دهد تا به قدرت لازم دست یافته و تسلط خود را افزایش دهد.

وی در ادامه در خصوص توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی نیز گفت: ما هنوز این توافق را یک اشتباه تاریخی قلمداد می کنیم. چیزی که ما به آن دست یافته ایم این است که برنامه هسته ای ایران را 10 تا 15 سال به تاخیر انداخته ایم. در عین حال، اردن و مصر تمایل خود را برای دستیابی به برنامه هسته ای غیر نظامی از روسیه اعلام کرده اند.

یعلون گفت: جنبه دیگر این توافق، رقابت تسلیحات متعارف در واکنش به افزایش ظرفیت ایران برای تامین مالی گروه های شبه نظامی در منطقه است.

یعلون در ادامه افزود: گرچه گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران بارها و بارها غرب را فریب داده ولی وی اکنون بر این باور است که آنها قصد دارند به مفاد توافقنامه عمل کنند. چرا؟ چون آنها به پول برای اقتصادشان نیاز دارند. ایران تحت فشار اقتصادی است ولی هنوز برای دستیابی به قدرت هسته ای نظامی، متعهد است.

وی به روابط واشنگتن و تل آویو پس از توافق هسته ای ایران اشاره کرد و گفت: رابطه بین ساختارهای دفاعی ما فوق العاده است، نه چیزی کمتر از آن. اوباما تفاهمنامه 10 ساله‌ای را در زمینه کمک های نظامی به اسرائیل ارائه کرده که قرار است تا 2 ماه آینده نهایی شود.

تمدید این تفاهمنامه ده ساله، اولویت مهمی برای اسرائیل است و یعلون بارها با اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در این خصوص مذاکره کرده است.

منبع: تسنیم