۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
برخی حاضران در نشست ریاض نماینده ملت سوریه نبودند

سفیر صلح: رژیم اردوغان جنون‌زده است

سفیر صلح جهانی، رژیم ترکیه را جنون‌زده توصیف و در عین حال تاکید کرد: آنهایی که به نام مخالفان سوریه با تروریست‌ها در ریاض بر سر میز گفت‌وگو نشستند، نماینده ملت سوریه نیستند.
کد خبر : ۲۷۳۹۸۴
صراط: سفیر صلح جهانی، رژیم ترکیه را جنون‌زده توصیف و در عین حال تاکید کرد: آنهایی که به نام مخالفان سوریه با تروریست‌ها در ریاض بر سر میز گفت‌وگو نشستند، نماینده ملت سوریه نیستند.

«فارس السلمو الطائی» ، سفیر صلح جهانی درباره دومین همایش احزاب سیاسی، اجتماعی و دینی سوریه در دمشق اظهار داشت: هدف از برپایی این همایش دادن پیامی به نهادهای بین المللی، سازمان ملل، شورای امنیت، دادگاه بین المللی و حکومت‌های غربی بود.

وی افزود: مفاد پیام مذکور این است که ملت سوریه با همه نیروهای حاضر خود از شیوخ عشایر ، روسا و امنای احزاب موجود مخالف و موافق در داخل سوریه در کنار روحانیون واقعی که با ملت ارتباط مستقیم دارند، همگی اکثریت ملت سوریه را شامل می‌شوند .

الطائی گفت: اگر مخالفان خارج‌نشین سوریه به دنبال دموکراسی واقعی بودند، می‌توانستند بیایند و ببینند که دموکراسی چگونه در سوریه جریان دارد و با عادات و رسوم و احساسات انسانی و اخلاقی ما همخوانی دارد.

سفیر صلح سوریه گفت: متاسفانه آنهایی را که در نشست ساختگی مخالفان در ریاض حضور داشتند، نمی‌توان معارض خواند، آنها با تروریست‌هایی که نام آنها در فهرست گروه‌های تروریستی در همه کشورهای جهان است و تحت تعقیب پلیس اینترپل هستند، سر یک میز نشستند، این افراد را نمی‌توانیم معارض بخوانیم.

وی افزود: معارض واقعی کسی است که برنامه‌ای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای ارائه به ملت داشته باشد و بتواند ملت را راضی کند و سپس متصدی پست‌های حکومتی، شود و بدین طریق ثابت کند که لیاقت رسیدن به راس قدرت را دارد، نه اینکه با سلاح، کشتار، خشونت و به نابودی کشاندن یک ملت و کشور قصد ایجاد تغییر داشته باشد.

شیخ طائی گفت: ما به تلاش خود برای کمک به ملت سوریه ادامه می‌دهیم و از هیئت‌ها و نهادهای بین المللی همچون نهادهای کمک‌رسانی و غیره می‌خواهیم که بیایند و به ملت سوریه در داخل این کشور و نه در خارج از مرزها کمک کنند.

سفیر صلح جهانی افزود: کمک به سوری‌های مهاجر موجب افزایش موج مهاجرت در بین مردم و ترغیب به ترک کشور می‌شود، در حالی که سرزمین سوریه به مردمان خود برای بازسازی و آبادانی خرابی‌های ناشی از جنگ نیاز دارد.

وی درباره دخالت ترکیه در عراق گفت: ترکیه سابقه خرابی دارد، مگر نه که به نقض حاکمیت سوریه عادت کرده است و امروز هم به خاک عراق تجاوز کرده است، این قضیه در همه منشورهای بین المللی و بخصوص منشورهای سازمان ملل و شورای امنیت مردود است .

سفیر صلح جهانی گفت: ما از مقامات ترکیه می‌خواهیم کمی تدبر به خرج داده و به امور کشور و ملت خود اهمیت بدهند، ما ملت ترکیه را ملت همسایه و دوست خود می‌دانیم.

شیخ الطائی گفت: اما رژیم ترکیه حالت‌های جنون آمیزی دارد، این رژیم می‎‌خواهد خود را پلیس منطقه نشان بدهد، اما به آنها می‌گوییم اگر پلیس هستید به اوضاع خودتان برسید قبل از اینکه در امور دیگران و بخصوص همسایگان خود دخالت کنید.

نشست معارضان سوریه روز پنج شنبه هفته گذشته در ریاض پایتخت عربستان آغاز و به کار خود پایان داد. اعضای شرکت کننده در انتهای این نشست اعلام کردند که آماده‌اند تا بر اساس بیانیه ژنو1 با دولت سوریه وارد مذاکره شوند و توافق شده تا هیأتی از معارضان که پایگاهشان ریاض خواهد بود تیم مذاکره کننده معارضان با دولت سوریه را انتخاب کنند.

در چارچوب تصمیم این نشست برای تشکیل هیأتی برای مذاکره با دولت سوریه، گروه 32 نفره‌ای برای این منظور تشکیل شده است.
منبع: فارس