۰۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۱

روايت صالحي از كشور قحطي‌زده سومالي

سومالي حدود 20 سال است كه درگير جنگ داخلي مي باشد و اين شرايط در كنار خشكسالي و اختلافات داخلي باعث شده مردم اين كشور همه چيز خود را از دست بدهند. صالحي ادامه داد:‌ اين وضعيت موجب شده كه جمعيت چند ميليوني سومالي در اين كشور و ديگر كشورها سرگردان شود و حتي چند صد هزار سوماليايي به اردوگاه‌هاي كنيا مهاجرت كنند.
کد خبر : ۳۰۳۳۴

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر ضرورت ادامه كمك به مردم قحطي زده سومالي ، گفت كه هدف ايران تسخير قلب هاي ملت سومالي است نه اقدامات نمايشي.
 
'علي اكبر صالحي' كه هفته گذشته در سفر به سومالي، وضعيت و نيازهاي مردم قحطي‌زده اين كشور آفريقايي را از نزديك بررسي كرد، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايرنا،' موگاديشو' پايتخت سومالي را به دليل جنگ داخلي، ناامني 'شهر ارواح' توصيف كرد و گفت كه وضعيت مردم مسلمان سومالي به علت قحطي بسيار تاسف‌بار و غيرقابل تصور كرده است.

وي اظهارداشت: سومالي حدود 20 سال است كه درگير جنگ داخلي مي باشد و اين شرايط در كنار خشكسالي و اختلافات داخلي باعث شده مردم اين كشور همه چيز خود را از دست بدهند.
صالحي ادامه داد:‌ اين وضعيت موجب شده كه جمعيت چند ميليوني سومالي در اين كشور و ديگر كشورها سرگردان شود و حتي چند صد هزار سوماليايي به اردوگاه‌هاي كنيا مهاجرت كنند.

** وضعيت 'دردناك ' بود

وزير امور خارجه ايران درباره بازديد اخير خود از برخي مراكز امدادرساني به مردم سومالي مستقر در اين كشور گفت: وضعيت در اين كمپ‌ها دردناك بود؛كودكان در آغوش مادرانشان در شرايط بسيار بدي بودند و حتي ديده شد كه يكي از بچه‌ها روي دست مادرش فوت شده است.

صالحي خاطرنشان كرد:‌ مردم سومالي چيزي به نام بهداشت در اختيار ندارند و واقعا وضعيت آنها غيرقابل تصور است.

وي اظهار داشت: موگاديشو 20 سال پيش تقريبا به شكل يك شهر آفريقايي بود اما در چند سال گذشته از بين رفته و مانند شهر ارواح شده است.

وزير امور خارجه ايران تصريح كرد: ناامني و اختلافات داخلي موجب ‌شده كه سومالي سر و سامان نگيرد البته ورود آمريكايي ها به اين سرزمين نيز باعث به هم ريختگي بيشتر شده به گونه اي كه سومالي تبديل به خرابه شده است.

** هدف ايران تسخير قلب هاي مردم سومالي است نه اقدامات نمايشي

خبرنگار ايرنا در ادامه از صالحي پرسيد:‌ جمهوري اسلامي ايران زودتر از بسياري كشورها به كمك مردم سومالي شتافت اما ما شاهد تبليغات گسترده كشورهاي ديگر در موگاديشو هستيم، علت چيست؟

وزير امور خارجه در پاسخ گفت: نيت ما تبليغات نيست بلكه كمك به مردم سومالي هدف ماست.
وي خاطرنشان كرد:ما بدنبال تسخير قلب هاي مردم سومالي هستيم و كارهاي نمايشي را دنبال نمي‌كنيم زيرا اين كارها زودگذر است.

صالحي افزود: آثار ناشي از كارهاي نمايشي دو سه روزي هستند و تمام مي‌شود همچنانكه اين تصاوير و بنرهاي تبليغاتي بعد از مدتي از بين مي‌رود و فراموش مي‌شود اما اگر خدمتي اثرگذار انجام شود هيچ‌گاه فراموش نمي‌شود.

وزير اصالحي تصريح كرد:‌ ما مي خواهيم در دل مردم سومالي اثر بگذاريم نه بنر در خيابان ها نصب كنيم.

وزير امور خارجه با يادآوري اين كه مقام معظم رهبري توجه ما را به موضوع خشكسالي در سومالي از منظر اسلام معطوف كردند، ابراز اميدواري كرد كه بعداز مذاكرات وي در سومالي، زمينه هاي خدمت رساني به مردم مسلمان اين كشور آسان تر شود و جمهوري اسلامي ايران بتواند اين خدمات را در حجم وسيع تري به مردم سومالي ارايه كند كه البته نتيجه اين كار در آينده بايد مورد ارزيابي قرار گيرد.

** كشور و مردم ايران براي مردم سومالي بسيار عزيزند

وزير امور خارجه ايران با بيان اين كه حركت هاي اخير منطقه الگو گرفته از انقلاب اسلامي ايران است، گفت: در سومالي در گفت وگوهايي كه با وزير كشور، نخست وزير و ديگر مقامات و رسانه‌هاي اين كشور داشتم؛ همگي اعلام كردند كه ايران براي آنها بسيار عزيز است و در دل آنها جاي دارد.

وي افزود: بايد از اعتماد مردم سومالي به ملت و كشورمان حسن استفاده را كنيم و اين اعتماد را از طريق ارائه خدمات تقويت كنيم.