۱۶ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰

اعتراض جیرفتی ها به یک سریال

صبح امروز ـ‌ چهارشنبه ـ تعدادي از فرهنگيان، هنرمندان و اصحاب رسانه شهرستان با حضور اعتراض‌آميز در مقابل فرمانداري جيرفت، خواستار توقيف توهين‌هاي آشكار در جريان پخش سريال «شهر دقيانوس» شدند.
کد خبر : ۳۱۹۹۳

جمعي از مردم جيرفت اعتراض خود را نسبت به آنچه توهين‌هاي آشكار سريال «شهر دقيانوس» شبكه اول خوانده مي‌شود، اعلام كردند.

به گزارش صراط نیوز به نقل از ايسنا، صبح امروز ـ‌ چهارشنبه ـ تعدادي از فرهنگيان، هنرمندان و اصحاب رسانه شهرستان با حضور اعتراض‌آميز در مقابل فرمانداري جيرفت، خواستار توقيف توهين‌هاي آشكار در جريان پخش سريال «شهر دقيانوس» شدند.

در اين تجمع فرهنگيان و اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان اعلام كردند تا حداقل مسؤولان شهرستان واكنشي نسبت به اين مهم نشان ندهند تا حصول نتيجه موضوع را پيگيري خواهند كرد.

ابراهيم غنچه‌پور ـ فرماندار جيرفت ـ ضمن حضور در جمع معترضين با آنها به گفت‌وگو پرداخت.

فرماندار جيرفت گفت:‌ اين شهرستان داراي قدمت بيش از هفت هزار ساله است كه از تمدن‌هاي بين‌النهرين، مصر و سومر پيشه گرفته و آثار به دست آمده گواه اين مطلب است.

نماينده دولت در شهرستان جيرفت تصريح كرد: فرهنگ جيرفت يك فرهنگ معتبر و شناخته شده در ايران و جهان است كه متاسفانه اين مهم درجريان پخش سريال «شهر دقيانوس» دستخوش رفتارهاي مغرضانه و غضب‌آلود قرار گرفته است.

وي گفت: بالندگي و تدين جيرفت بر كسي پوشيده نيست و اين در حالي است كه اين شهرستان با تقديم 444 شهيد به انقلاب اسلامي از پرافتخارترين مردم كشور در جريان حفظ انقلاب به حساب مي‌آيند و از سويي ديگر اين شهرستان وطن دوم مقام معظم رهبري به حساب مي‌آيد.

فرماندار جيرفت اضافه كرد: ما اعتقاد داريم كه شروع اين سريال بازتاب منفي داشته و اين توهين آشكار به مردم شهيد پرور و ولايت‌مدار است كه فرهنگي مغاير با اين شهرستان در رسانه ملي به نمايش گذاشته است.

وي گفت: همه حركات و موضوعات چه از نظر گويش و چه لهجه، پوشش لباس و فرهنگ با فرهنگ اصيل جيرفت فاصله دارد و اين جفاي بزرگي به مردم جيرفت است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: ‌صداوسيما در جهت اصلاح يا توقيف اين سريال اقدام كند تا اين موضوع باعث تاثر و تالم خانواده معظم شهدا و مردم ولايتمدار جيرفت نشود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت: ‌همه اين موضوعات و اعتراضات مردمي به مسؤولان امنيتي و اطلاعاتي كشور و مراجع ذي‌ربط از جمله مديريت شبكه يك سيما اعلام شده كه مسؤولان ذي‌ربط قول مساعد داده‌اند تا اين موضوع بررسي و اصلاح شود.

اعتراض‌هاي مردمي به واكنش‌هاي توهين آشكار از سوي رسانه ملي در حالي كه در جيرفت حاكم است كه اصناف وتشكل‌هاي مختلف سياسي وفرهنگي با صدور بيانيه اعتراض خود اعلام كردند.

همچنين فرهنگيان و خبرنگاران جيرفت با ارسال نامه‌اي به اداره كل فرهنگ و ارشاد جنوب استان خواستار رسيدگي به اين مهم شدند.

از سوي ديگر بسيج دانشجويي، بسيج هنرمندان، اصناف و بازاريان، ‌خانواده معظم شهدا وايثارگران و ساير اقشار مختلف شهرستان جيرفت اعتراض خود را به نسبت توهين‌هاي آشكار رسانه ملي اعلام و با صدور بيانيه‌هاي مختلف خواستار پيگيري از سوي مراجع ذي‌ربط شدند.

هنرمندان و اصحاب رسانه جيرفت همچنين صبح امروز قصد داشتند با يك حركت اعتراض‌آميز در سطح شهر حضور بيابند كه با واسطه گيري فرماندار و مراجع امنيتي شهرستان اين موضوع با نشستي با مسؤولان خاتمه يافت.

در پايان اصحاب فرهنگ و رسانه جيرفت به نمايندگي از ملت جيرفت خواستار رسيدگي رسانه ملي و دستگاه‌هاي ذي‌ربط نسبت به توقيف اين سريال شدند.

همچنین در پي اعتراض مردم جيرفت به سريال «شهر دقيانوس» و تجمع در مقابل فرمانداري اين شهر، تهيه‌كننده اين سريال يادآور شد: هنگامي كه اين سريال را مي‌ساختيم، از اهالي جيرفت مشاوره و كمك گرفتيم.

ناصر عنصري در گفت‌وگو با ايسنابيان كرد: زماني كه «شهر دقيانوس» را توليد مي‌كرديم، هم فرماندار و هم شهردار جيرفت در جريان ساخت اين سريال بودند و به ما كمك هم كردند؛ اما نمي‌دانم اكنون چه اتفاقي افتاده كه مردم جيرفت اعتراض كرده‌اند.

وي درباره‌ي برخي دلايل اين اعتراض كه توهين به گويش و لهجه، پوشش و لباس و فرهنگ اصيل جيرفت عنوان شده، گفت: مردم جيرفت لباس و لهجه‌ي خاصي نداشتند كه ما در اين سريال برخلاف واقعيت عمل كرده باشيم.

عنصري خاطرنشان كرد: من فقط شنيده بودم نماينده مردم جيرفت در مجلس نسبت به سريال اعتراض كرده بود كه آن هم دليلش مشخص نيست.