۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹

ادامه واکنش‌ها به آزمایش هسته‌ای کره

کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را در روز جمعه انجام داد و این اقدام موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است.
کد خبر : ۳۲۱۹۲۲
صراط: کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را در روز جمعه انجام داد و این اقدام موجی از واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا آزمایش هسته ای جدید کره شمالی را محکوم کرد و آن را یک تهدید بزرگ علیه امنیت منطقه و صلح بین المللی ارزیابی کرده است.

وی قول داده است تا واشنگتن برای اعمال تحریمهای جدید علیه کره شمالی با شرکای بین المللی خود همکاری خواهد کرد.

اوباما تاکید کرد: آمریکا هرگز کره شمالی را به عنوان یک کشور هسته ای قبول نخواهد کرد.

کره شمالی روز جمعه پنجمین آزمایش هسته ای خود را انجام داده و این اقدام با محکومیت کشورهای مختلف از جمله چین روبرو شده است. پیونگ یانگ بارها اعلام کرده است که از گسترش قابلیت های هسته ای و برنامه موشکی را حق طبیعی خود می داند و برنامه هسته ای و موشکی را ادامه خواهد داد.

این آزمایش هسته ای در شصت و هشتمین سالگرد تاسیس کره شمالی و پس از بازگشت اوباما از سفر 9 روزه به آسیا انجام شده است.

اد رویس خواستار پاسخ قاطع به کره شمالی شد

اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی خواستار پاسخ قاطع به اقدامات کره شمالی از جمله اتخاذ تحریمهای شدیدتر شده است.

وی تاکید کرد: اقدامات کره شمالی نیازمند یک واکنش قاطع تر است. وی از دولت اوباما خواست تا تحریمهای شدیدتری را علیه کره شمالی وضع کند، از جمله تحریم شرکت هواپیمایی دولتی.

وزیر دفاع آمریکا: چین باید فشار بیشتری بر کره شمالی وارد کند

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز از چین خواسته است تا برای پایان دادن به برنامه هسته ای کره شمالی، فشار بیشتری را بر پیونگ یانگ وارد کند.
اشتون کارتر که به نروژ سفر کرده است، بر تعهد آمریکا برای دفاع از کره جنوبی تاکید کرد و اقدامات کره شمالی را به عنوان تهدیدی مستقیم علیه کل جامعه بین المللی، محکوم کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: جامعه بین المللی باید فشار بر کره شمالی را مضاعف نماید. این وظیفه چین است. چین مسئولیت مهمی برای این تحولات دارد و مسئولیت بزرگی برای بررسی و بازنگری در سیاست های خود در قبال کره شمالی دارد.

وزیر دفاع آمریکا افزود: این مهم است که چین از جایگاهش، از تاریخ و نفوذش برای خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره استفاده کند.

اولاند به شدت آزمایش هسته ای کره شمالی را محکوم کرد

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به شدت آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی را محکوم کرد و آن را نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل ارزیابی کرده است.

اولاند با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: جامعه بین المللی باید در برابر اقدامات تحریک آمیز جدید کره شمالی، متحد باشد، آن هم پس از محکومیت قاطع آزمایش موشک های بالستیک کره شمالی از سوی شورای امنیت.

کره شمالی از آزمایش موفق هسته ای خود خبر داده است. این پنجمین آزمایش هسته ای پیونگ یانگ به شمار می رود.

ژان مارک آیرو وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرد که کره شمالی باید با تبعات احتمالی پس از آزمایش هسته ای روبرو شود.

پیونگ‌یانگ در ژانویه گذشته دست به انجام چهارمین آزمایش هسته‌ای نظامی زد که یک بمب هیدروژنی بود. این موضوع به واکنش شورای امنیت سازمان ملل، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و نیز تحریم‌های جداگانه کشورهای دیگر علیه کره شمالی انجامید.