۲۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۴:۱۲

هدف از تشريع حجاب اسلامي

کد خبر : ۳۲۴۵۲
به گزارش صراط نیوز به نقل از ندای انقلاب هدف اصلي تشريع احكام در اسلام، قرب به خداوند است كه به وسيله‌‌ تزكيه‌‌ نفس و تقوا به دست مي‎آيد.
از قرآن كريم استفاده مي‎شود كه هدف از تشريع حكم الهي، وجوب حجاب اسلامي، دست‌يابي به تزكيه‌‌ نفس، طهارت، عفت و پاكدامني است. آياتي هم‎چون:
اي رسول ما! مردان مؤمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، كه اين بر پاكيزگي جسم و جان ايشان اصلح است.
و هرگاه از زنان رسول متاعي مي‎طلبيد از پس پرده بطلبيد، كه حجاب براي آن كه دل‌هاي شما و آن‌ها پاك و پاكيزه بماند بهتر است.
و زنان سالخورده كه از ولادت و عادت بازنشسته‌اند و اميد ازدواج و نكاح ندارند، بر آنان باكي نيست كه اگر اظهار تجملات و زينت خود نكنند، نزد نامحرمان جامه‎هاي خود را از تن برگيرند و اگر بازهم عفت و تقواي بيش‌تر گزينند، بر آنان بهتر است و خدا به سخنان خلق شنوا و آگاه است.
اي پيغمبر! با زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو كه خويشتن را به چادرهاي خود فروپوشند كه اين كار براي اين كه آن‌ها به عفت و حريت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوسرانان) آزار نكشند بر آنان بسيار بهتر است و خدا در حق خلق، آمرزنده و مهربان است.
از آن‌جايي که نگاه به نامحرم توسط مردان، باعث تحريك و تهييج جنسي آنان و در نتيجه فساد مي‎شود، خداوند در كنار دستور حجاب و پوشش بدن به بانوان، به مردان نيز دستور به حجاب و پوشش چشم داده و نگاه به نامحرم را بر آنان حرام كرده است؛ چنان‎كه نقل شده است:
نگاه به موهاي زنان با حجاب ازدواج كرده و بانوان ديگر، از آن جهت حرام شده است كه نگاه، مردان را برمي‎انگيزد و آنان را به فساد فرا مي‎خواند در آن‌چه كه ورود در آن نه حلال است و نه شايسته.
بنابراين روشن مي‎شود كه هدف و فلسفه‌‌ وجوب حجاب اسلامي، ايجاد تزكيه‌‌ نفس، طهارت و عفت و پاكدامني در بين افراد جامعه، و ايجاد صلاح و پيش‌گيري از فساد است.
برچسب ها: حجاب