۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰

درخواست مجازات برای عاملان قتل خبرنگاران

با وجود تلاش های حکومت قتل و کشتار خبرنگاران و فعالان رسانه ای در مقیاس بالا در ۱۵ سال اخیر ادامه دارد.
کد خبر : ۳۳۱۳۸۶
صراط: با وجود تلاش های حکومت قتل و کشتار خبرنگاران و فعالان رسانه ای در مقیاس بالا در ۱۵ سال اخیر ادامه دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آمار به ثبت رسیده از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۱ میلادی(۱۳۸۱ خورشیدی) تا سال امسال(۲۰۱۶)، ۶۴ خبرنگار و فعال رسانه ای در رویدادهای امنیتی کشته و یا عمدا هدف قرار گرفته و جان خود را از دست داده اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می دهد : در سال ۲۰۰۱، ۹ خبرنگار، ۲۰۰۲، یک خبرنگار، ۲۰۰۵، ۲ خبرنگار، ۲۰۰۶، ۳ خبرنگار، ۲۰۰۷، ۷ خبرنگار و کارمند رسانه ای، ۲۰۰۸، ۲ خبرنگار، ۲۰۰۹، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۰، ۳ خبرنگار، ۲۰۱۱، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۲، ۲ خبرنگار، ۲۰۱۳، ۴ خبرنگار، ۲۰۱۴، ۹ خبرنگار، ۲۰۱۵، ۳ خبرنگار و در سال ۲۰۱۶ که مرگبارترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه ای بوده است، ۱۱ تن جان خود را از دست داده اند.

45 تن ازاین قربانیان شهروندان افغانستان و ۱۹ تن دیگر شهروندان کشورهای مختلف عمدتا اروپایی بوده اند که در این مدت جان خود را از دست داده اند. ۲ تن از افراد شامل این فهرست شهروندان افغانستان هستند که در پاکستان کشته شده اند.

اطلاعات ابتدایی که تا اکنون از سوی منابع دولتی و یا مرتبط اعلام شده است نشان می دهد : دست کم ۳۶ تن از خبرنگاران و فعالان رسانه ای توسط طالبان و یا انفجارهایی که طالبان عامل آن خوانده شده اند، کشته شده اند، ۳۴ تن از سوی افراد مسلح ناشناس و یا در رویدادهای مرموز جان باخته اند، ۳ تن توسط نیروهای ناتو و امریکایی و یک تن توسط پولیس هدف قرار گرفته است.

در مجموع، تا اکنون عوامل حداقل پنج رویداد مجازات شده اند و یا گفته می شود که چند تن در پیوند به آنها زندانی هستند و متباقی با استفاده از مصونیت موجود هرگز مجازات نشده اند و عدالت در مورد آنها اجرا نشده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اطلاعیه ای بدین منظور عنوان کرد : در این روز- ۲ نوامبر/۱۲ عقرب- که از سوی سازمان ملل متحد به عنوان "روز بین المللی پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران" نام گذاری شده است، از حکومت افغانستان می خواهد تا گام های عملی را در زمینه بررسی پرونده های خشونت علیه خبرنگاران و فعالان رسانه ای به ویژه آنهایی که در این مدت جان خود را از دست داده اند، بردارد و با تحت پیگرد قراردادن عاملان این رویدادها و اجرای عدالت به فرهنگ معافیت از مجازات در کشور پایان بدهد.