۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶

فیلیپین حکم دادگاه لاهه را کنار خواهد گذاشت

«رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین در ادامه تلاشها برای نزدیکی بیشتر به چین تاکید کرده که این کشور حکم دادگاه بین‌المللی علیه چین در مناقشه مانیل-پکن را کنار خواهد گذاشت.
کد خبر : ۳۳۸۶۶۲
صراط: «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین در ادامه تلاشها برای نزدیکی بیشتر به چین تاکید کرده که این کشور حکم دادگاه بین‌المللی علیه چین در مناقشه مانیل-پکن را کنار خواهد گذاشت.

به گزارش فارس، رئیس‌جمهور فیلیپین اعلام کرده که مانیل حکم چند ماه قبل دادگاه بین‌المللی علیه پکن درباره مناقشه فیلیپین و چین در دریای چین جنوبی را کنار خواهد گذاشت.

بیست و دوم تیرماه سال جاری، یک هیئت حل اختلاف بین‌المللی در پرونده مناقشه چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی، به ضرر پکن رأی داد.

این هیئت حل اختلاف مستقر در لاهه تاکید کرده که چین «هیچگونه حق تاریخی» بر جزایر دریای چین جنوبی ندارد.

در بیانیه آمده است: «هیئت به این نتیجه رسید که هیچ مبنای حقوقی‌ای برای ادعای چین مبنی بر حق تاریخی برای این کشور در مناطق دریایی درون محدوده "خط 9 تکه"، وجود ندارد.»

خط 9 تکه (nine-dash line) محدوده‌ای است که چین به عنوان قلمرو دریایی خود در دریای چین جنوبی تعیین کرده و می‌گوید با توجه به سوابق تاریخی حضور پکن در این منطقه، تمام جزایر و آب‌های درون این محدوده تحت حاکمیت چین هستند.

دریای چین جنوبی یکی از پرمناقشه‌ترین مناطق دریایی در جهان به شمار می‌آید. چین، فیلیپین، ژاپن، تایوان، ویتنام و مالزی کشورهایی هستند که همگی با هم در مورد نحوه مرزبندی آب‌های دریای چین جنوبی اختلاف دارند.

اعلام این حکم درباره مناقشه در دریای چین جنوبی، در آن زمان با استقبال دولت وقت فیلیپین، آمریکا و واکنش شدید دولت چین مواجه شد(اینجا و اینجا).

حالا با گذشت چند ماه از آن زمان و روی کار آمدن دولت «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین در این کشور، او موضع جدید مانیل درباره حکم دادگاه لاهه را اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دوترته با اعلام اینکه کشورش خواهان تحمیل کردن چیزی به چین نیست، اعلام کرده که فیلیپین حکم صادر شده توسط دادگاه لاهه را کنار خواهد زد.

اظهارات دوترته در حالی مطرح شده که او پس از ریاست جمهوری ضمن اتخاذ مواضعی تند علیه آمریکا، در سفری به چین گفته بود: « زمانش رسیده که با آمریکا خداحافظی کنیم»(جزئیات بیشتر).