۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶

سردار سلیمانی: بزرگترین خیانت تاریخ از سوی انگلیسی‌ها به عشایر کشور شد

سردار سلیمانی: بزرگترین خیانت تاریخ از سوی انگلیسی‌ها به عشایر کشور شد
رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشوربا بیان اینکه انگلیسی‌ها قبایل و طوایف ایران را آنچنان تفکیک و تضعیف کردند که نقش عشایر در تعیین امور اصلی بین خودشان کمرنگ شد، گفت: بزرگترین خیانت به عشایر کشور از سوی روباه پیر و استعمار انگلیس انجام شد.
کد خبر : ۶۳۴۹۵۷

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از فارس، سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور در نشست هم‌اندیشی سران و بزرگان ایلات و طوایف عشایر کشور، اظهار کرد: بزرگترین خیانت به عشایر کشور از سوی روباه پیر و استعمار انگلیس انجام شد.

وی گفت: انگلیسی‌ها قبایل و طوایف ایران را آنچنان تفکیک و تضعیف کردند که نقش عشایر در تعیین امور اصلی بین خودشان کمرنگ شد و انگلیس‌ها برای تضعیف ایران و غارت منابع نفتی ما یک دولت وابسته و ضعیف از بین قزاق‌ها روی کار آوردند و سلسله پهلوی را تشکیل دادند که این نقطه تاریکی در تاریخ کشور به حساب می‌آید و به نوعی پایان نقش‌آفرینی عشایر در کشور محسوب می‌شد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با یادآوری اینکه رضاخان همه سفر‌هایی که به اقصی نقاط ایران ترتیب داد، برای کشتار و سرکوب مردم بود، تأکید کرد: رضاخان قلدر یک نیروی نظامی با ۱۲۵ هزار نفر تحت نظارت انگلیس‌ها برای این کار تدارک دیده بود. اما همین رضاخان با ارتش به ظاهر مقتدرش در شهریور ۱۳۲۰ که نیرو‌های متفقین به ایران حمله کردند آیا دستور مقاومت داد؟ آیا از این ارتش برای دفاع استفاده کرد؟ یا همه آن‌ها را تسلیم نمود به نحوی که پایتخت کشور زیر چکمه اشغالگران رفت؟!

سردار سلیمانی پایان این کار رضاخان را اینگونه معرفی می‌کند که در نهایت به این فرد قلدر و دست‌نشانده دستور دادند به کشتی سوار شود و خودش با خفت و خواری به تبعیدگاه برود.

وی گفت: از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ به مدت ۵ سال در دوران محمدرضا پهلوی کشور از اختیارش خارج شده بود. در این مدت آیا یک بار علیه اشغالگران صحبت کرد؟ آیا یک بار اعتراض کرد؟ حتی وقتی بدون اطلاع او سران متفقین آمدند در تهران جلسه گذاشتند با لباس نظامی به دیدار آن‌ها رفت و سلام نظامی هم داد، اما آن‌ها جوابش را هم ندادند.

رئیس سازمان بسیج تصریح کرد: وقتی برای تضعیف کشور بیگانگان به صحنه بیایند و در درون کشور نیز سرسپردگانی مثل رضاخان و پسرش زمام امور را در دست داشته باشند، چنین خواهد شد.

سردار سلیمانی افزود: چند میلیون نفر در ایران از قحطی کشته شدند به خاطر اینکه متفقین آذوقه‌ها را برای نیرو‌های خودشان بردند، ولی دولت پهلوی اجازه نداد این حقایق در کتب تاریخ منعکس شده و به نسل جدید منتقل شود، اما امروز فصل جهاد تبیین و گفتن این حقیقت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه امروز به برکت ایمان و جهاد و مقاومت همه ملت ایران توانسته‌ایم در همه صحنه‌ها در مواجهه با نظام سلطه به پیروزی و ظفر دست پیدا کنیم. به نحوی که مقام معظم رهبری فرمودند: «در آستانه فتح قله‌ها هستیم».

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور در ادامه درباره عشایر غیرتمند کشورمان، گفت: عشایر هم در بُعد فرهنگ و هم در بُعد هنر قوی هستند و باید تلاش کنیم برای تقویت این سبک فرهنگی و هنری که عمدتاً در زندگی عشایر عزیز متبلور است و یکی از فصل‌های بیانیه گام دوم نیز هست، در کنار این فرهنگ قوی و هنر متعالی که در بین عشایر وجود دارد عنصر رسانه را نیز قرار بدهیم. باید فیلم‌ها، رمان‌ها، نوشته‌ها و مستند‌ها در این زمینه ساخته شود و با کمک بسیج در فضای مجازی به آن‌ها اعتلا بخشیده شود.

سردار سلیمانی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اقتصاد مقاومتی مردم‌سالار اشاره کرد و گفت: مولّدترین و کم‌مصرف‌ترین جامعه کشور جامعه عشایری است.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین بسیج مستضعفین و وزارت امور اقتصاد و دارایی ابراز امیدواری کرد بتوانیم جنبه‌های اقتصاد مقاومتی را مطابق با هر اقلیم و هر استان با کمک جامعه عشایری تحقق بخشیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین تشکیل هیأت عالی اندیشه‌ورز عشایری را پیشنهاد داد و افزود: برای تقویت ساختار این هیأت، شورا‌های تحولی منطقه‌ای شکل بگیرد که در آن‌ها مشکلات هر منطقه با همکاری خود عشایر بررسی و پیگیری شود.

سردار سلیمانی با اشاره به مشکل آب عشایر، اظهار کرد: سازمان بسیج برنامه‌های آبخیزداری و بسیج آبرسانی و تقویت قنوات و مرمّت چشمه‌ها را در دست دارد. ظرفیت‌های متعددی برای حل مشکل آب عشایری در بسیج وجود دارد. در بحث آسفالت راه روستایی، پروژه‌های راهسازی نیز ظرفیت‌های فراوانی هم‌اکنون در بسیج فراهم است.

وی به عشایر کشور این نوید را داد که سازمان بسیج با استفاده از همه توان و ظرفیت‌های استانی، شهرستانی، خیرین خود براساس نقشه راه و چشم‌انداز‌هایی که شورا‌های تحول روستایی تهیه می‌کنند، منابعی را برای حل مشکلات هر منطقه اختصاص خواهد داد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین اظهار کرد: در زمینه کشت و صنعت‌ها، معادن، اقتصاد دریایی و سایر نیاز‌ها بسیج با دولت در تعامل است.

سردار سلیمانی ضمن اشاره به توافقی که با وزارت نیرو در زمینه احداث ۱۱۰ هزار نیروگاه خورشیدی انجام شده است این طرح را از جمله طرح‌های درآمدزا و کمک‌کننده به اقتصاد خانواده‌های عشایر برشمرد.