۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس: اگر هیات‌های اجرایی بدون مدرک ردصلاحیت کرده باشند، مجازات می‌شوند

رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس: اگر هیات‌های اجرایی بدون مدرک ردصلاحیت کرده باشند، مجازات می‌شوند
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در قانون پیش‌بینی شده از مراجعی که استعلام می‌شود اگر ردصلاحیت بدون مدارک و مستندات صورت بگیرد و یا موضوع کذبی باشد، آن مرجع هم مطابق قانون مجازات شوند.
کد خبر : ۶۴۰۸۱۳

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از خبرآنلاین، اخیراً غلامرضا نوری قزلجه، از جمله نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نسبت به ردصلاحیت خود اعتراض کرده، اما هیئت اجرایی سند و مدرکی دال بر اینکه نشان دهد بند‌های ۱، ۲ و ۴ ماده ۳۱ صلاحیت درباره او صدق می‌کند، ارائه نکرده است.

در همین راستا با رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی گفتگو شد. محمد صالح جوکار در گفتگوی مذکور اعلام کرد به دلیل اینکه ردصلاحیت‌های صورت گرفته توسط هیئت‌های اجرایی بنابر استعلام مراجع ۵ گانه صورت گرفته، اگر مدرکی درباره اینکه چرا فرد به استناد ماده مذکور ردصلاحیت شده، ارائه نکنند، مراجع طبق قانون مجازات می‌شوند.

در ادامه گفتگوی محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

آقای جوکار! برخی بر این باور هستند که عملکرد هیئت‌های اجرایی فضای جامعه را ملتهب کرده، نظر شما در این مورد چیست؟

بنده ارزیابی از عملکرد هیئت‌های اجرایی ندارم، اما در مجموع طبق قانون انتخابات هیئت‌های اجرایی متشکل از معتمدین محلی هستند که در طول دولت‌های گذشته به همین ترتیب بوده که فرماندار اعضای هیئت مذکور را به هیئت‌های نظارتی و آن‌ها هم تأیید می‌کنند که در نهایت هیئت‌های اجرایی تشکیل می‌شوند.

براساس قانون هیئت اجرایی وظیفه بررسی صلاحیت‌ها و اخذ استعلام از مراجع ۵ گانه را برعهده دارد. البته آنچه در قانون پیش‌بینی شده این است ردصلاحیت باید همراه با مستندات قانونی صورت بگیرد، این مستندات قانونی بسیار بسیار حائز اهمیت است تا جایی که حتی مراجع ۵ گانه نیز نمی‌توانند خلاف مستندات نظری ارائه کنند.

در مرحله اول که شامل رسیدگی هیئت‌های اجرایی به صلاحیت‌ها می‌شود تعدادی ردصلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدند که در این مرحله قانون در راستای حمایت از حقوق داوطلبان پیش‌بینی کرده که آن‌ها اعتراض خود را همراه با مدارک و مستندات به هیئت‌های نظارتی استانی تحویل بدهند و آن‌ها هم مدارک را بررسی می‌کنند و مجدداً در مرحله بعد هم اگر ردصلاحیت و عدم احراز صورت بگیرد مجدداً حقوق داوطلبان در نظر گرفته شده چنانچه می‌توانند به هیئت نظارت مرکزی شکایت کنند. در مجموع در قانون انتخابات تلاش شده در مراحل چندگانه بررسی صلاحیت‌ها بررسی دقیقی صورت بگیرد و فردی با آنچه که برای نمایندگی مجلس شایسته است، انتخاب شود. حق داوطلبین است که بدانند چرا ردصلاحیت شدند.

در حال حاضر اکثر نمایندگان ردصلاحیت شده مطرح می‌کنند وقتی نسبت به ردصلاحیت خود اعتراض کردند هیئت‌های اجرایی اسناد و مدارک در مورد علت ردصلاحیت ارائه نکردند و ...

خیر، آنچه نمایندگان با بنده هم در میان گذاشتند این است که دقیقاً به آن‌ها گفته شده طبق کدام بند ردصلاحیت شدند. البته این حق داوطلبین است که بدانند و در جریان قرار بگیرند.

هیئت‌های اجرایی باید مدارک و مستندات در مورد علت ردصلاحیت داوطلب انتخابات را ارائه کند. حتی در قانون پیش‌بینی شده از مراجعی که استعلام می‌شود اگر ردصلاحیت بدون مدارک و مستندات صورت بگیرد و یا موضوع کذبی باشد، آن مرجع هم مطابق قانون مجازات شوند.

گفته می‌شود راه برای اعمال سلیقه در هیئت‌های اجرایی باز است، چنین امری واقعیت دارد؟

به این ترتیب نیست، وقتی گفته می‌شود با ارائه اسناد و مدارک ردصلاحیت صورت بگیرد کاملاً شفاف است این معنای دقیقی دارد و قانون کاملاً شفاف است.