۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۵

تظاهرات‌ مردم‌سوریه درحمایت‌از بشار‌اسد

شمار بسياري از مردم سوريه با برگزاري تظاهرات در حمايت از رئيس‌جمهور اين کشور رضايت خود را از سخنراني اخير وي اعلام کرده‌اند.
کد خبر : ۹۲۵۷۰


به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ معترضان با سر دادن شعارهايي در حمايت از بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، اعلام کردند راه حلي که اجازه مداخله خارجي ندهد و از حقوق مردم سوريه براي تصميم‌گيري درباره آينده کشورشان محافظت کند، قابل قبول است.

يکي از شهروندان سوري گفت: «من حامي مذاکره هستم. خشونت بايد متوقف شود. کساني که مي‌خواهند اين خون و خون‌ريزي پايان يابد، بايد به آنچه رئيس‌جمهور گفت گوش دهند.»

بشار اسد، روز يکشنبه (۱۷ دي، ۶ ژانويه) در سخنراني خود يک نقشه راهبردي جديد و تشکيل نشست آشتي ملي براي پايان دادن به بحران اين کشور را مطرح کرد.

اسد در سخنان خود ضمن هشدار درباره مداخله خارجي به شدت از برخي از دولت‌هاي غربي و متحدان آنان در منطقه براي حمايت از شبه نظامياني که عليه دولت سوريه وارد جنگ شده‌اند، انتقاد کرد.

اين در حالي است که احزاب سياسي در سوريه نيز از طرح اسد استقبال کردند و از آن به عنوان گامي مثبت در جهت اجراي يک راه حل سياسي نام بردند.

با وجود اين، کميته هماهنگي ملي سوريه طرح اسد براي حل ناآرامي‌ها را رد کرد و گفت که از نظر اين کميته رئيس‌جمهور سوريه واقع بين نيست.

حسن عبدالعظيم، رئيس کميته هماهنگي ملي سوريه به گزارشگران گفت: «ما پيش از توقف درگيري‌ها و آزادي زندانيان در هيچ گونه مذاکره‌اي شرکت نخواهيم کرد. پس از آن نيز خواهيم پذيرفت که به صورتي غيرمستقيم مذاکره کنيم، نه اينکه با دولت و تحت نظارت اخضر ابراهيمي، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب گفت‌وگو کنيم.»

سوريه از مارس ۲۰۱۱ صحنه ناآرامي بوده است. در خشونت و ناآرامي‌هاي اين کشور بسياري از سوري‌ها از جمله تعداد زيادي از نيروهاي امنيتي و نظامي اين کشور کشته شده‌اند.

دولت سوريه مي‌گويد اين ناآرامي‌ها از خارج کشور طراحي و هدايت مي‌شوند و گزارش‌ها نشان از آن دارد که شمار بسيار زيادي از شورشيان درگير با دولت دمشق، اتباع خارجي هستند.

برخي از سازمان‌هاي بين ‌المللي حقوق بشر، شورشيان مورد حمايت کشورهاي خارجي در سوريه را به ارتکاب جنايات جنگي متهم کرده‌اند.