۰۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷
احمدی‌نژاد در شورای عالی خلیج فارس:

سیاست ایران درحوزه خلیج فارس

رئیس جمهور هر اقدامی که به ارتقاء بیش از پیش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس بیانجامد را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: سیاست قطعی ایران توسعه و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای حوزه خلیج فارس است.
کد خبر : ۹۸۰۰۰
 رئیس جمهور هر اقدامی که به ارتقاء بیش از پیش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس بیانجامد را مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: سیاست قطعی ایران توسعه و ایجاد روابط همه جانبه با کشورهای حوزه خلیج فارس است.

 به گزارش صراط، محمود احمدی‌نژاد یکشنبه شب در اجلاس شورای عالی خلیج فارس با تاکید بر شناخت منبع اصلی اقتدار و رمز ماندگاری اظهار داشت: یک کشور بدون آنکه در آن هویت ملی و ریشه های عمیق فرهنگی و آرمانی شکل بگیرد، نمی تواند دوام بیاورد و اگر هم دوام آورد تاثیر چندانی بر معادلات جهانی نخواهد داشت.

رییس جمهور برخورداری از سابقه فرهنگی غنی و تاریخی را منبع اقتدار ملت ایران دانست و گفت: اقتدار ملی پایه و اساس تنظیم روابط و حضور موثر در معادلات جهانی و نیز عامل اصلی تقویت امنیت ملی است.

احمدی‌نژاد ضرورت توجه به جایگاه ، عظمت و رمز ماندگاری ایران را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: اقتدار ایران برآمده از توانمندی های ذاتی است و بر پایه اعتقادات دینی، روحیه همبستگی و همدلی و هویت ایرانی- اسلامی بنا شده است و باید بر این اساس سیاست ها و برنامه های خود را طراحی و اعمال نماییم .

رییس جمهور خلیج فارس را منطقه ای تاثیر گذار و تعیین کننده در معادلات منطقه ای و بین المللی دانست و گفت: در اولویت اول باید تمام مسائل مربوط به این منطقه و سپس مسائل بین المللی مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: باید از موضع بزرگواری و برادری با همه دنیا به ویژه کشورهای منطقه برخورد کنیم و هنر مدیریتی این است که محیط پیرامونی را وارد شعاع فرهنگی خود کنیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه امنیت خلیج فارس برای جمهوری اسلامی ایران یک موضوع مبنایی است، گفت: به لحاظ جایگاه و منافع ملی ،در طول تاریخ هیچ گاه هیچ دولتی در ایران به دنبال ناامن کردن خلیج فارس نبوده و ایران تضمین کننده امنیت خلیج فارس است.

رییس جمهور بر ضرورت تعمیق روابط و همکاری های ایران با کشورهای منطقه تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که هر مقدار بین کشورهای خلیج فارس فاصله وجود داشته باشد ، دشمنان این خلاء را پر کرده و از آن علیه ملت هایمان اقدام خواهند کرد لذا باید همواره بر پایه عدالت ،برادری و صداقت در مسیر ایجاد و گسترش روابط همه جانبه و تنگاتنگ گام برداریم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از آنجایی که یک نظام مکتبی است منافع ملی مشروع همه ملت‌ها را تامین می کند و ملت ایران به دنبال عدالت و برادری است.

رییس جمهور با بیان اینکه دشمن و استکبار به دنبال این است که ایران با هیچ کشوری رابطه صمیمی و عمیق نداشته باشد، اظهار داشت: باید در منطقه خلیج فارس به دنبال برقراری رابطه حداکثری و صد در صدی باشیم.

در این اجلاس مسائل مختلف مربوط به حوزه خلیج فارس در بخش های مختلف فرهنگی ،سیاسی ،اقتصادی و زیست محیطی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفته و تعدادی از پیشنهادات مطرح شده در این زمینه به تصویب رسید.