۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶

رابطه دولت دهم باروحانیت چگونه است

از سوی دیگر، مطرح شدن « فرهنگ ایرانی» از سوی اسفندیار رحیم مشایی و رفتار نامتعارف محمود احمدی‌نژاد در کاراکاس نیز وضعیت را بد‌تر کرده است.
کد خبر : ۱۰۰۶۱۸
به گزارش صراط،رابطه دولت با روحانیت چندان حسنه نیست. این را می‌توان از اظهارات انتقادی مراجع تقلید درباره وضعیت اقتصادی کشور فهمید.  
 
 «فرهنگ ایرانی» نیز که از سوی یاران نزدیک به محمود احمدی‌نژاد مطرح شد اوضاع را بد‌تر کرد تا تقابل فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی بهانه دیگری برای روحانیت باشد تا از دولتی‌ها انتقاد کنند.  
 
حالا نیز ماجرای در آغوش گرفتن مادر هوگو چاوز توسط محمود احمدی نزاد موجی از اعتراض را در بیسن روحانیون ایجاد کرده است تا جایی که در پی اعتراض شدید آیت الله یزدی از رفتار محمود احمدی‌نژاد و توجیهات حجت الاسلام میرتاج الدینی که مشاور رییس جمهور در امور روحانیت نیز هست!، می‌رتاج الدینی نامه‌ای به آیت الله یزدی نوشته تا ارتباط روحانیت و دولت از این گسسته‌تر نشود.  
 
 
هنوز از یاد‌ها نرفته است که مردادماه امسال، سفر رئیس مجلس به شهر قم برای دیدار با مراجع تقلید، بهانه‌ای برای انتقاد مراجع از گرانی شد.  
 
مراجع قم چون آیت الله جوادی آملی، آیت الله سبحانی و آیت الله موسوی اردبیلی دیدار با علی لاریجانی را مغتنم سپردند تا از گرانی‌ها شکوه کنند و از رئیس مجلس بخواهند راهکاری برای این وضعیت بیاندیشد.  
 
بعد از این اتفاق بود که دولتی‌ها به تکاپو افتادند تا رابطه با مراجع تقلید را حسنه کنند.  
 
در آن روز‌ها محمدرضا می‌رتاج‌الدینی که درسمت جدید خود در دولت به عنوان «مسوول امور روحانیت در دولت» مشغول شده بود، بعد از این انتقادات مراجع در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «به‌زودی تیمی اقتصادی از دولت خدمت مراجع عظام خواهد رفت و گزارشی از فعالیت‌های اقتصادی دولت، راهکارهای دولت در مورد جلوگیری از افزایش تورم، بحث هدفمند کردن یارانه‌ها و مسایل مرتبط ارایه خواهد داد.» تا به این ترتیب حسنه کردن ارتباط دولت با مراجع کلید بخورد اما بعد از گذشت چند ماه عملا این طرح ناکام مانده چرا که دوباره گلایه‌های اقتصادی مراجع بلند است.  
 
از سوی دیگر، مطرح شدن « فرهنگ ایرانی» از سوی اسفندیار رحیم مشایی و رفتار نامتعارف محمود احمدی‌نژاد در کاراکاس نیز وضعیت را بد‌تر کرده است.  
 
همین چند روز چیش بود که آیت‌الله یزدی در دومین نصیحت خود به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور گفت که رفتار و حرکاتش در ونزوئلا متناسب با شأن ریاست‌جمهوری اسلامی ایران نبوده و بهتر است که او شأن ریاست‌جمهوری را حفظ کند. پیش از این هم آیت‌الله یزدی از محتوای تسلیت احمدی‌نژاد به مناسبت فوت هوگو چاوز انتقاد شدید کرده بود و آن را غیرمنطبق با آموزه‌های اسلامی درباره رجعت و بندگان صالح خدا دانسته بود.  
 
آیت‌الله یزدی همچنین با اشاره به توجیهات صورت گرفته توسط معاون رئیس‌جمهور پس از این عمل گفت: آقای می‌رتاج‌الدینی که در عکس و فیلم هم بوده، من به او هم نصیحت می‌کنم، شما که یک عمامه به سر هستید و لباس روحانیت بر تن کرده‌اید، چرا این کار را می‌کنید؟ اگر برای ارشاد و هدایت رئیس‌جمهور رفته‌اید، باید همین کار را انجام دهید نه اینکه کاری که صورت گرفته را تکذیب کنید.  
این انتقادات شدید باعث شد تا مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت نامه‌ای برای آیتالله یزدی بنویسد و از سخنانش دفاع کند.  
در بخش‌هایی از این نامه آمده است:آنچه در موضوع ملاقات آقای رییس جمهور با مادر آقای چاوز گفته بودم براساس مشاهدات خود و سایر همراهان بوده و از محضر عالی استدعا دارم نماینده‌ای تعیین فرمایید تا مساله به طور کامل بررسی گردد تا هرکجا کاستی یا خلافی در گفتار بنده و یا سایر موارد اتفاق افتاده باشد با تمام شجاعت به اصلاح آن اقدام نمایم.  
 
وی ادامه داده است: شما به جهت اطلاع‌رسانی بنده را مورد عتاب قرار داده‌اید اینجانب آن را به جان می‌پذیرم، لکن انتظار دارم براساس شهادت اینجانب و جمعی از افراد حاضر و براساس «ضع امرافیک علی احسنه» احتمال عدم وقوع را هم به احتمالات اضافه فرموده و به وجه احسن آن حمل فرمایید و نیز به سایت‌هایی که بداخلاقی‌های زیادی در این خصوص داشتند و با انتشار موارد جعلی در غبار آلود کردن جامعه تلاش کردند تذکری عنایت فرمایید.
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد، با وجود تمام اقداماتی که صورت گرفته، در روزهای پایانی حیات دولت دهم، رابطه دولتی‌ها با روحانیون بلند پایه چندان حسنه نیست و پروژه دولتی‌ها برای همراه کردن مراجع تقلید با شکست مواجه شده است و دولتی‌ها هنوز نتوانسته‌اند رابطه خوبی با روحانیت ایجاد کنند چرا که وعده‌های اقتصادی ان‌ها تا کنون بی‌نتیجه مانده، فرهنگ ایرانی هنوز مطرح می‌شود و رفتار رئیس جمهور نیز حادثه آفرین!
منبع: پارسینه