۰۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
فعالیت احزاب در هفته‌ای که گذشت؛

تغییر و تحول در ترکیب حزب کارگزاران

هفته‌نامه صدا (رسانه همسو با حزب کارگزاران سازندگی) در شنبه هفته جاری از انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس شورای مرکزی و کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران خبر داد.
کد خبر : ۱۷۸۹۵۹
صراط - انتخاب بی سر و صدای اعضای هیئت رئیسه حزب کارگزاران و انعکاس آن در هفته‌نامه "صدا" ارگان رسمی این حزب، یکی از خبرهای مهم مربوط به حوزه احزاب در هفته گذشته بود.

انتخاب اسحاق جهانگیری معاون اول دولت تدبیر و امید به‌عنوان رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، واکنش جبهه پیروان به احیای خانه احزاب بامحوریت اصلاح‌طلبان تندرو، درخواست احزاب از دولت برای دفاع از حمید ابوطالبی نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل و مخالفت وزارت کشور با برگزاری انتخابات میان دوره‌ای شورای مرکزی حزب ایران زمین مهمترین عناوین اخبار احزاب در هفته‌ای که گذشت بود.

** اسحاق جهانگیری رئیس شورا و کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران شدند

هفته‌نامه صدا (رسانه همسو با حزب کارگزاران سازندگی) در شنبه هفته جاری از انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس شورای مرکزی و کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران خبر داد.

از آنجا که اسحاق جهانگیری در حال حاضر در دولت حسن روحانی در معاونت اول مشغول به فعالیت است و ممکن است نتواند در برخی جلسات حزب شرکت کند، اعضای شورای مرکزی محسن هاشمی بهرمانی را به عنوان نایب رئیس انتخاب کردند.

همچنین یدالله طاهرنژاد و فرزام ترکان به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه و سعید لیلاز قائم‌مقام دبیرکل حزب انتخاب شدند.

تشکیل کانون های حزبی نیز از جمله برنامه‌های این حزب است که آن مقدمه‌ای برای برگزاری کنگره در ماه‌های آتی است.

اعضای حزب بر ضرورت راه‌اندازی روزنامه نیز تاکید کردند و قرار شد در این باره تصمیم گرفته شود.

** وزارت کشور با برگزاری انتخابات شورای مرکزی حزب ایران زمین مخالفت کرد

سیدابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین درباره تعیین اعضای شورای مرکزی حزب متبوعش، به خبرنگار تسنیم، گفت: دوره شورای مرکزی، سه ساله است اما قصد داشتیم در مجمع عمومی انتخابات میان دوره‌ای برگزار کنیم تا شورا ترمیم شود چرا که بعضی از افراد نمی‌توانستند به صورت مرتب در جلسات شورای مرکزی حضور داشته باشند.

وی از مخالفت وزارت کشور با برگزاری انتخابات میان دوره ای شورای مرکزی حزب متبوعش خبر داد و افزود: از این رو ترجیح دادیم که حلقه شورای مرکزی کامل شود اما وزارت کشور با آن موافقت نکرد به همین جهت انتخابات به سال آینده موکول شد.

مجمع عمومی حزب ایران زمین جمعه هفته گذشته با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری برگزار شده بود.

** غرب می‌خواهد از تأسیسات هسته‌ای ایران یک اسکلت باقی بماند

"به هیچ قیمتی از فناوری هسته‌ای عدول نمی‌کنیم" این مطلب از سوی محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در نشست هفتگی دبیران حزب متبوعش بیان شد.

وی با اشاره به دیدگاه‌های زیاده‌خواهانه غرب، اظهار داشت: آن‌ها می‌خواهند از تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی که محصول تلاش دانشمندان و فرزندان غیور ملت است ، یک اسکلت باقی بماند. ما نباید زیربار این هتک برویم. حرف ما روشن است. ما می‌خواهیم از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شویم و به هیچ قیمتی از این موضع عدول نخواهیم کرد.

حبیبی در پاسخ به این سئوال که آیا با این زیاده‌خواهی‌های آمریکا ما به نقطه صفر باز نگشته‌ایم، گفت: خردادماه قرار است دور پنجم گفت‌وگوها ادامه یابد. اگر آمریکایی‌ها بخواهند همچنان روی مواضع خود پای فشارند، این گفته رهبری معظم انقلاب که آن‌ها قابل اعتماد نیستند و من به نتایج مذاکرات خوش‌بین نیستم، اثبات می‌شود لذا دولت باید در دیپلماسی گفت‌وگوی بی‌نتیجه با غرب راه دیگری انتخاب کند.

** واکنش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به لغو سخنرانی سید حسن خمینی

نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در هفته جاری با حضور اعضاء تشکیل جلسه داد.

جلال بختیاری رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، گفت: در این جلسه پیرامون لغو سخنرانی حاج سید حسن خمینی در بروجرد بحث شد و اعضا این اقدام را محکوم کردند و معتقدیم این اتفاق نباید می‌افتاد.

وی افزود: ابعاد این مسئله از سوی کمیته سیاسی بررسی و در جلسه آینده بیان خواهد شد تا مواضع رسمی شورای هماهنگی اعلام شود.

برگزاری همایش اصلاح طلبان نیز یکی از مباحث مطرح شده در نشست شورای هماهنگی اصلاح طلبان بود که مقرر شد زمان این همایش در جلسه آینده مشخص شود.

** دومین پیش کنگره "جام" برگزار شد

دومین پیش کنگره جامعه اسلامی مهندسین پنج شنبه هفته جاری با حضور محمد رضا باهنر، اعضای شورای مرکزی و شورای استان‌ها در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی برگزار شد.

محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین طی سخنانی به مهمترین مسائل داخلی و بین المللی اشاره کرد و درخصوص مذاکرات ایران با گروه 1+5 به مهندسان اصولگرا، گفت: مذاکرات امری بسیار سخت، تکنیکی، پیچیده و جنگ تمام‌عیار است بنابراین باید در این شرایط از سرداران جبهه دیپلماتیک خود حمایت کنیم.

نایب رئیس مجلس همچنین از مأموریت خود برای هماهنگی بحث اقتصاد مقاومتی بین قوه مجریه و قوه مقننه به دستور رئیس مجلس خبر داد و افزود: به کمک سازمان برنامه و بودجه و دولت 24 بند سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را تعریف کردیم. همچنین سیاست کلی اقتصاد مقاومتی را به 80 سیاست اجرایی و 208 اقدام عملیاتی تبدیل کرده‌ایم و دستگاه‌ها و فعل و فاعل‌های آن هم مشخص شده‌اند و قرار است کار را در سه فاز پیش ببریم.

** 18 خرداد؛ برگزاری جشنواره مردمی اقتصاد مقاومتی

محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، از برگزاری جشنواره مردمی اقتصاد مقاومتی در 18 خرداد خبر داد و گفت: در این جشنواره یکی از مسئولان نظام شرکت خواهد کرد و بناداریم از طرح‌های برتر در حوزه اقتصاد مقاومتی که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، تقدیر کنیم، همچنین در حاشیه این مراسم از جوانان برتر نیز در حوزه مسائل اقتصادی و فرهنگی تجلیل خواهیم کرد.

** واکنش به احیای خانه احزاب

یدالله طاهرنژاد عضو کمیته اجرایی احیای خانه احزاب در هفته جاری از اتمام امضاء احزاب و تشکل های سیاسی  برای برگزاری مجمع عمومی خانه احزاب خبر داد اما اصولگرایان بویژه جبهه پیروان خط امام و رهبری نسبت به احیای خانه احزاب با محوریت نیروهایی تندرو واکنش نشان داد.

محسن کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه احزاب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب می‌توانند جداگانه دور هم جمع شوند و گردهمایی تشکیل دهند به خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، گفت: وقتی اعتبار، هزینه و محل از سوی دولت و وزارت کشور پرداخت می‌شود، باید از همه سلایق سیاسی در زمینه مشارکت و نقش آفرینی خانه احزاب دعوت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: حزاب منحل شده دیگر حق فعالیت در عرصه سیاسی کشور را ندارند و نباید از طریق احیای خانه احزاب به عرصه تشکیلاتی برگردند.

پیش از این اسدالله بادامچیان نایب رئیس اول جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز به احیای خانه احزاب با محوریت نیروهای تندرو اطلاح‌طلب واکنش نشان داده بود.

** درخواست احزاب از دولت؛ دولت با قدرت اقدام غیرقانونی آمریکا در مورد ابوطالبی را پیگیری کند

در هفته جاری باز فعالان حزبی نسبت به مقابله دولت با اقدام غیرقانونی کاخ سفید مبنی بر عدم حضور ابوطالبی در سازمان ملل متحد تاکید کردند.

لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، پرویز سروری قائم مقام جمعیت رهپویان و احمد کریمی اصفهانی عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت‌وگوهای جداگانه با خبرگزاری تسنیم، از دولت درخواست کردند با قوت و قدرت اقدام غیرقانونی آمریکا را پیگیری کند و وزارت خارجه نیز از طریق سازمان ملل و تحرک دیپلماتیک زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها و دخالت در امور سازمان ملل را در دنیا منعکس کند.

اقدام غیرمنطقی آمریکا برای عدم حضور نماینده ایران در سازمان ملل به پاستور هم کشیده شد و در روز چهارشنبه پس از پایان جلسه هئیت دولت خبرنگاری از سخنگوی قوه مجریه در خصوص مانع تراشی‌های دولت آمریکا در دادن ویزا به حمید ابوطالبی پرسید که وی پاسخ داد: دولت کار غیرمتعارف دولت آمریکا را تأیید نکرده و به این کار معترض است. دولت از طریق همه مجاری قانونی برای اینکه این رویه خلاف قانون دولت آمریکا تغییر کند در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری است و همچنان وظایف خود را تا استقرار در محل مأموریت ادامه خواهد داد.

** کشور نیازمند جوانان موتلفه است

خبر دیدار جوانان حزب موتلفه با اعضای هئیت موسس این حزب در هفته جاری منتشر شد.

اسدالله بادامچیان نایب رئیس شورای مرکزی و یکی از اعضای هئیت موسس این حزب اصولگرا در این دیدار به جوانان موتلفه ای، گفت: در حزب موتلفه اسلامی جوان و پیر نداریم؛ چون فرهنگمان برگرفته از عاشورا است. در عاشورا نه حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه می‌گویند به اتاق فکر برو و نه به طفل شش ماهه و دختر چهار ساله می‌گویند که به صحنه نیا که سنت نرسیده است.

وی ادامه داد: به نظر من در دوران اخیر کشور نیازمند جوانان موتلفه است، نیاز‌ها را بررسی کنید و از مولایمان یاری بخواهید.
منبع: تسنیم