۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱

روسیه:آمریکا عامل هرج‌ومرج در خاورمیانه است

نماینده روسیه در سازمان ملل سیاست آمریکا در تغییر رژیم‌های سیاسی سایر کشورها را اقدامی نسجیده ارزیابی کرد که عواقب سنگینی در پی داشته و منطقه خاورمیانه و آفریقا را با هرج و مرج و ناآرامی جدی مواجه کرده است.
کد خبر : ۱۹۵۴۰۲
صراط: نماینده روسیه در سازمان ملل سیاست آمریکا در تغییر رژیم‌های سیاسی سایر کشورها را اقدامی نسجیده ارزیابی کرد که عواقب سنگینی در پی داشته و منطقه خاورمیانه و آفریقا را با هرج و مرج و ناآرامی جدی مواجه کرده است.
 
به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس»، «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در یک برنامه تلویزیونی تاکید کرد که سیاست آمریکا در مورد تغییر رژیم سیاسی در سایر کشورهای جهان، امنیت بین المللی را بشدت در معرض تهدید قرار داده و عواقب سنگینی بجای گذاشته است.
 
این دیپلمات بلندپایه روس توجه جامعه جهانی را به وضعیت کنونی در خاورمیانه و آفریقا جلب کرده و یادآور شد که در نتیجه همین سیاست آمریکا اکنون این مناطق دچار هرج و مرج و ناآرامی بیش از اندازه شده‌اند.
 
چورکین افزود: «لیبی و عراق نمونه‌های خوبی در این خصوص هستند. وقتی آمریکایی‌ها از آنجا خارج شدند، کار شروع کرده خود را ناتمام گذاشتند. آنها آمده بودند که رژیم سیاسی این کشورها را تغییر بدهند و تصور می‌کردند که رژیم‌های جدید می‌توانند به تنهایی با خطراتی که در پشت مرزهای آنها به انتظار نشسته بودند، مقابله کنند.»
 
چورکین توضیح داد: «اکنون در لیبی همه چیز بهم ریخته و این کشور براستی در وضعیت سقوط آزاد قرار گرفته است، در کشور مالی نیز وضعیت از این بهتر نیست. جمهوری آفریقای مرکزی نیز به خودی خود از هم پاشیده است. وضعیت عراق در ناآرامی کامل قرار گرفته است.»
 
به عقیده وی، همه این مسائل نظریه «مهندسی ژئوپلیتیک» را تایید میکند که تغییر رژیم‌ها از راههای نظامی و بدون در نظر گرفتن همه ابعاد و عوامل، ممکن است به جایی منجر شود که عواقب سنگینی در پی داشته باشد.
 
نماینده روسیه در سازمان ملل وضعیت کنونی در مورد گروه تروریستی داعش که در خاک سوریه و عراق فعالیت دارد را بعنوان یک «چالش بی‌سابقه» برای کل جهان ارزیابی کرده و همچنین یادآور شد که در حال حاضر سیستم مختصاتی که بازیگران اصلی در عرصه بین الملل با وجود اختلاف نظرات، در چارچوب آن با یکدیگر همکاری داشتند، از بین رفته است.
منبع: فارس