۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵

توضیحات وزیر درباره قیمت آب و برق

وزیرنیرو در تشریح سخنان ریاست جمهوری مبنی بر این که اقدامات آبی دولت یازدهم در تاریخ کشور بی‌نظیر است، گفت: تکمیل شبکه مدرن آبی خوزستان و توزیع آب لوله‌کشی برای 46 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز سیستان و بلوچستان کارهای آبی بی‌نظیر هستند.
کد خبر : ۲۱۷۴۵۷
صراط: حمید چیت‌چیان در حاشیه دومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره برداری و نگهداری از منابع آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال‌های گذشته طی سفری که رهبر معظم انقلاب به استان خوزستان داشته‌اند بنا شد 550 هزار هکتار از اراضی این استان تحت پوشش شبکه مدرن قرار گیرد.
 
وی افزود: با استفاده از مجوزهای اخذ شده از مقام معظم رهبری توانستیم منابع خوبی را برای تجهیز این پروژه کسب کنیم و با سرعت بی سابقه کار احداث شبکه‌های سوم وچهارم توسط وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد؛ پیش ازاین بخش های یک و دو توسط وزارت نیرو احداث شده بود.
 
وزیر نیرو با اشاره به این‌که در استان سیستان و بلوچستان نیز مقرر شد برای 46 هزار هکتار از اراضی حاصلخیز از طریق شبکه لوله تامین آب صورت گیرد، گفت: استحصال آب در مناطق مختلف به صورت جدی پیگیری می شود و اجرای چنین تجهیزاتی بی سابقه است.
 
آمادگی وزارت نیرو برای جبران کاهش قیمت نفت
 
چیت‌چیان در مورد توان وزارت نیرو برای کمک به صادرات غیر نفتی با توجه به کاهش جشمگیر قیمت نیز گفت: امکان افزایش صادرات را داریم و در حال حاضر بیش از 12 میلیارد کیووات ساعت برق به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
 
وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر بازار موجود است اما میزان تولید محدودیت دارد، گفت: اگر مردم لطف کنند و مقداری مصرف برق را کاهش دهند امکان صادرات بیشتری خواهیم داشت.
 
وزیر نیرو با اشاره به صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز گفت: در حال حاضر صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای گوناگون از آسیا تا آمریکای جنوبی صورت می‌گیرد.
 
تناقض آمار با ادعای وزارت نیرو و توضیح وزیر
 
چیت‌چیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا وزارت نیرو اعلام می کند صادرات افزایش پیدا کرده اما آمار برق نشان دهنده کاهش صادرات است گفت: در مقطعی کوتاه در تابستان به مدت چند روز به دلیل افزایش استفاده برق در داخل میزان صادرات کاهش یافت اما در کل سال مجموعا صادرات برق کاهش پیدا نکرده است.
 
بخش خصوصی مجری طرح‌های آبی می شود
 
وی در مورد مشارکت بخش خصوصی با دولت در زمینه سرمایه‌گذاری، اجرا و بهره برداری از پروژه‌های آبی گفت: در مشهد بهره‌برداری از پروژه‌ای آبی به شرکت خصوصی داده شده به گونه‌ای که بخش خصوصی کار تله متری، هوشمندسازی شبکه و کنترل شبکه را انجام می دهدو همچنین انشعابات آب و فاضلاب را به مشترکین واگذار می کند.
 
وزیر نیرو تاکید کرد: مشارکت بخش خصوصی باعث جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه می‌شود. می‌خواهیم در تمام استان ها چنین کارهایی صورت گیرد چرا که از این طریق می توان از ظرفیت‌های مدیریتی بخش خصوصی استفاده کرد و هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد.
 
تعدیل قیمت آب و برق پشت پرده ابهام
 
با وجود این که گفته می‌شود دولت پیشنهاد خود را در مورد تعرفه آب و برق جدا از بودجه تهیه کرده است، چیت‌چیان درباره این موضوع به خبرنگاران گفت که هنوز تصمیمی در هیات دولت گرفته نشده و هر گاه که تصمیم گیری شود،‌ اطلاع رسانی نیز صورت می گیرد.
 
تسریع احیای دریاچه ارومیه پس از همیاری آسمان
 
وی در مورد پروژه احیای دریاچه ارومیه نیز با اشاره به این که در سال جاری بارش‌ها بیش از سال های گذشته بوده که منجر به بالا آمدن محدوده سطح آب شده است، گفت:‌اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه آغاز شده و با توجه به دیده شدن اعتبارات مورد نیاز در بودجه سال 1394 از سال های آینده فعالیت ها با شتاب بیشتری صورت می‌گیرد ان شاءالله با لطف و همکاری مردم یک روز شاهد احیای دریاچه ارومیه خواهیم بود.
 
وزیر نیرو در مورد سرنوشت طرح نکاشت در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: در سال آینده طرح نکاشت اجرا نمی شود.
 
تعامل با دنیا و به حداقل رساندن واردات
 
چیت‌چیان با تاکید بر این‌که ایران همچنان خواهان تعامل با دنیا است تا با جهان رشد کند گفت: معتقدیم از همکاری های بین المللی می توان استفاده کرد. در حال حاضر میزان نیازمان به خدمات و کالاهای خارجی به حداقل رسیده و معتقدیم باید نیازهای آبی کشور مبتنی بر فعالیت های بومی تبیین کنیم.
 
کیفیت آب همچنان بر روی خط قرمز قرار دارد
 
وی در مورد سلامت کیفیت آب تهران با تاکید بر این‌که کیفیت آب برای وزارت نیرو خط قرمز است گفت: دارای بزرگترین آزمایشگاه‌های کشور هستیم و این آزمایشگاه‌ها در همه شهرها به طور دائم در حال رصد کیفیت آب و کنترل آن هستند.
 
وزیر نیرو ادامه داد: نه فقط آزمایشگاه‌های وزارت نیرو بلکه در آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت نیز کیفیت آب بررسی می‌شود. با توجه به این که در تابستان آب موجود در سدهای اطراف تهران به حداقل رسیده و نسبت استفاده آب از چاه افزایش پیدا کرده است با این وجود کیفیت کنترل را می کنیم و با استفاده از اختلاط آب در مخازن میزان نیترات کنترل می شود و هیچ گاه افزایش پیدا نکرده است.
 
ماملو ناجی آب تهران از نیترات شد
 
چیت‌چیان با اشاره به این‌که با ورود سد ماملو به مدار میزان تیترات آب در تهران از طریق اختلاط کاش پیدا کرده است گفت:‌درحال حاضر کل هدر رفت آب در شبکه آبرسانی به طور متوسط 24 درصد است؛ هدر رفت آب غیر قابل اجتناب است و درهمه جای دنیا مقداری از آب هدر می رود و خوشبختانه روندی که برای کاهش هدر رفت طی کرده‌ایم خوب بوده است.
 
وی با اشاره به امکانات جزء دو بند ه تبصره 11 بودجه 1393 گفت: این بخش اجازه می دهد بخش خصوصی در راستای ارتقای راندمان و کاهش تلفات سرمایه‌گذاری کند که می توانیم از این مزیت استفاده کنیم.
منبع: ایسنا
برچسب ها: برق آب نیرو